LIDER BIZNESU 6/2024

ISSN 2544-7653 nr 6/2024 s. 6 Podsumowanie Gardenii s. 28 Zdrowa rozsada a nawożenie s. 42 Jerzy Żulicki i jego pasja W kolejny sezon ze SpaceForGarden, s. 12

„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Krzysztof Mielicki reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl Tomasz Tyda tel. +48 691 033 041 e-mail: tomasz.tyda@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY Targi Gardenia 2024 – czy przyszłość ogrodnictwa zapowiada się zielono? / 6 Space For Garden / 12 Zielona adaptacja lotniska w Pyrzowicach / 18 Rośliny bliżej architektury WAK / 19 Obraz zielonej branży GrootGroenPlus / 20 Zdrowa rozsada a umiejętne nawożenie / 28 GARDEN BIZNES Widzieć to wiedzieć / 34 Mieszanki trawnikowe zwykłe i niezwykłe / 36 Podłoża beztorfowe / 40 Centrum ogrodnicze rodem z AK / 42 POZIOM WYŻEJ Pozycjonowanie w Internecie / 48 Świerk serbski / 52 TRENDY Jak sprawić, by klienci zapamiętali Twoje centrum ogrodnicze? / 56 Jak stworzyć efektywny sklep internetowy? / 58 NA TOPIE / 60 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Spokojnych świąt Bożego Narodzenia i dobrego, pełnego optymizmu - Nowego 2025 Roku! Zespół targów Gardenia i redakcja Lidera Biznesu

4 Nr 6/2024 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem nasz redakcyjny certyfikat otrzymuje choinka Świerk Nordica. Choinka Świerk Nordica Produkt klasy Exclusive. Choinka wykonana z gałązek PE na froncie oraz potrójnej folii PCV w środku. Gałązki wykonane z folii PCV nie różnią się kolorystycznie od gałązek PE, tworząc z nimi harmonijną całość. Dzięki użyciu elastycznych, odpornych na zniekształcenia i odbarwienia gałązek, masz pewność, że drzewko posłuży długie lata. Mocowanie gałęzi za pomocą włókna technicznego (jedwabnej nici) sprawia, że choinka jest pozbawiona ostrych zakończeń i wygląda niezwykle elegancko. Produkt wykonany z bezpiecznych materiałów, nie zawiera żadnych szkodliwych substancji. Jest więc idealna dla rodzin z małymi dziećmi i zwierzętami domowymi. Idealnie dobrany kolor, specjalne ułożenie gałązek sprawia, że drzewko do złudzenia przypomina żywą choinkę. Idealna do nowoczesnych pomieszczeń. Dostępna w różnych rozmiarach. ROY Choinki www.roychoinki.pl

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5 Laureaci Lidera Trendów A.D. 2024 Podczas tegorocznej Gardenii nasz magazyn Lider Biznesu nagrodził swym wyróżnieniem najbardziej oryginalne pomysły i nowatorskie rozwiązania minionego roku. W każdym numerze przyznajemy jeden certyfikat Lidera Trendów dla wybranego produktu. Na scenę podczas tegorocznej Gardenii poprosiliśmy zatem przedstawicieli tych firm, które w 2024 r. wyróżniliśmy na naszych łamach. Certyfikat Lidera Trendów otrzymały: Wirtualny doradca ogrodniczy Lily Nagrodę odebrał Jarosław Sieciński, kierownik sprzedaży krajowej firmy KRONEN. Kulki odstraszające krety Wyróżnienie przekazano Sabinie Jasiukiewicz, kierowniczce działu marketingu firmy BROS. LIDER TRENDÓW Kratki trawnikowo-parkingowe Recroad Dominik Pąpka, właściciel firmy SAMMLER, odebrał wyróżnienie. Róża Wisława Szymborska Nagrodę wręczono Przemysławowi Persowi, właścicielowi szkółki. Ekologiczne produkty nawozowe AgriRol Bożena Chmielina, współwłaścicielka firmy Ekotechnologie sp. z o.o., otrzymała Lidera Trendów. ATG za rękawice hybrydowe MaxiDex 19-007 Certyfikaty Lidera Trendów wręczali Jakub Patelka, dyrektor grupy produktów Międzynarodowych Targów Poznańskich, oraz dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny magazynu Lider Biznesu. < Zdjęcia: FotoBueno/Kajda Bożena Chmielina, współwłaścicielka firmy Ekotechnologie Jarosław Sieciński, KRONEN Sabina Jasiukiewicz, BROS Dominik Pąpka, SAMMLER Przemysław Pers, Szkółka PERS

6 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY Tym razem targi Gardenia odbyły się niemal równolegle z dwoma innymi wydarzeniami istotnymi dla sektora zarządzania i utrzymania miast: Europejskim Forum Samorządowym Local Trends oraz targami POLECO. Każde z nich poruszyło tematykę gospodarowania zasobami miejskimi z nieco innej perspektywy, dzięki czemu stały się komplementarną platformą informacji, wiedzy, najlepszych ofert, najnowocześniejszych technologii i bazą do nawiązywania strategicznych relacji na linii miasto-mieszkaniec, miasto-biznes i biznes-biznes. W dniach 16-18 października 2024 r. w Poznaniu odbyło się jedno z najważniejszych spotkań branży ogrodniczej w Polsce – Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Gardenia. Nowości i bogata oferta wystawców – w szczególności sektora produkcji roślin, dekoracyjnego i maszynowego – zapowiada, że kolejny rok będzie dla ogrodnictwa czasem innowacji, nowych technologii i wiedzy o tym, jakiej zieleni poszukuje konsument. Targi 2024 – czy przyszłość ogrodnictwa zapowiada się zielono? TEKST: Natalia Porożyńska ZDJĘCIA: Foto Bueno, Łuczak ZIELONA, ŚWIADOMA PRZYSZŁOŚĆ Tegoroczna edycja skupiona była na „dniu jutrzejszym” szeroko pojętego ogrodnictwa. Motyw przewodni zakończonej Gardenii to „Zielona przyszłość. Branża ogrodnicza nowej ery”. Od wystawców i ekspertów architektury krajobrazu, zieleni miejskiej i przydomowej zwiedzający dowiadywali się, jaka zieleń nadchodzi: skupiona na bioróżnorodności, zmianach klimatu, rozsądnym gospodarowaniu zasobami wody, ochronie lokalnych gatunków, wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ochronie drzew w przestrzeni miasta i inwestycji.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY Złotego Medalu dla 2 innowacyjnych rozwiązań – Effect 24h 680 EC na chwasty i mech oraz Preparatu na szkodniki Emulpar, zdobyła dodatkowo uznanie konsumentów i otrzymała tytuł Złoty Medal Wybór Konsumentów dla produktu Effect 24h 680 EC na chwasty i mech. Effect 24H 680 EC to nieselektywny herbicyd pochodzenia naturalnego zawierający kwas nonanowy. Skutecznie zwalcza chwasty i mech poprzez działanie kontaktowe, prowadząc do dehydratacji roślin i ich szybkiego usychania. DOKĄD ZMIERZA BRANŻA OGRODNICZA? Tegoroczna Gardenia uległa dwóm zmianom. Pierwsza z nich to nieco odmienne niż w ubiegłym roku pawilony – były to hale 7, 7A, 8, 8A i 6. Przeniesiono również termin w całości na dni robocze, aby zmaksymalizować udział profesjonalnej publiczności. Ekspozycja zajęła powierzchnię porównywalną względem ubiegłego roku. Wśród ciekawych nowych zagadnień z pewnością na uwagę zasługiwały grzyby, zyskujące coraz większą popularność. Na stoiskach wystawców dominowały topowe produkty i nowości na sezon 2025, w tym wiele inspiracji dekoracyjnych i roślinnych. Ważną i niezwykle nośną strefą inspiracji był konkurs dla młodych architektów krajobrazu „Inspiracje-Aranżacje”, gdzie przedmiotem zainteresowania projektantów stały się miejskie balkony. W drodze głosowania publiczności wybrano najlepszy projekt, a zwycięzcami zostali studenci Politechniki Krakowskiej, Katedra Architektury Krajobrazu. POTRÓJNE ZŁOTO Podczas pierwszego dnia targów Gardenia i ich oficjalnego otwarcia laureaci nagrody Złoty Medal odebrali statuetki z rąk wiceprezesa Grupy MTP Filipa Bittnera oraz przewodniczącego sądu konkursowego profesora Grzegorza Skrzypczaka. Nagrodzono 5 innowacyjnych produktów, a firma Tamark (marka Target) oprócz

8 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY W gronie wystawców znalazło się 247 przedsiębiorstw z Polski, Europy i Azji. W XVIII edycji Gardenii położono większy niż dotychczas nacisk na łączenie profesjonalistów branży ogrodniczej. Przedstawiciele różnych szczebli przedsiębiorstw branży ogrodniczej oraz reprezentacje pokrewnych kierunków na uczelniach wyższych stanowili większość wśród blisko 8500 zwiedzających. Zagraniczni goście przyjechali do Poznania z takich krajów, jak: Belgia, Czechy, Niemcy, Estonia, Francja, Gruzja, Holandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Maroko, Nigeria, Norwegia, Austria, Palestyna, Portugalia, Mołdawia, Rumunia, Rosja, Arabia Saudyjska, Słowacja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Uzbekistan czy Ukraina. – Obecność zagranicznych zwiedzających jest naszym priorytetem i choć jest to zadanie trudne, żmudne i niepewne do samego dnia otwarcia Targów, to nie rezygnujemy z ani odrobiny energii przeznaczonej na ten cel. Tegoroczna edycja pokazała, że wysiłek przekłada się na efekt, gdyż baza potencjalnych zwiedzających zagranicznych została niemal podwojona – mówi Paulina Maniecka, dyrektor projektu Gardenia. Zagranica to duży potencjał, który organizator stara się z roku na rok powiększać. Działania te są ukierunkowane na wysokojakościowe odwiedziny, w szczególności osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach i zrzeszeniach branżowych. POTĘGA ROZMÓW Targi Gardenia jak zawsze zaoferowały swoim gościom nie tylko nowości i innowacje na pieczołowicie przygotowanych stoiskach wystawców, ale również wiele punktów styczności z ekspertami branżowymi w kilku różnorodnych przestrzeniach.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY W pawilonie 6 odbyły się dwie bardzo istotne dla branży ogrodniczej konferencje. Pierwszą z nich było – premierowe na Gardenii – certyfikowane szkolenie Federacji Arborystów Polskich dotyczące ochrony drzew w procesie inwestycyjnym. Wypełniło ono salę wykładową po brzegi, udowadniając organizatorom absolutną konieczność powtórzenia tego przedsięwzięcia w kolejnych edycjach Targów. Przekazana wiedza była fachowa, kompletna i praktyczna w wielu aspektach. Drugim spotkaniem, dwudniowym, była 18. już edycja stale wpisanego w „krajobraz” Gardenii forum Miejska Sztuka Ogrodowa. Tematyka forum poruszyła niezwykle żywe tematy dla decydentów i wykonawców obszaru zieleni miejskiej, takie jak: retencja, „betonoza”, gatunki rodzime i inwazyjne, gospodarowanie odpadami czy zmiany klimatyczne. Całość zwieńczona została debatą o zielonej przyszłości miast. Jedną z niezwykle ciekawych przestrzeni był Speaker’s Corner w pawilonie 7, czyli scena prelekcyjno-dyskusyjna, gdzie słuchacze-rozmówcy spotkali się z ekspertami marketingu w biznesie ogrodniczym. Scena oddana została w ręce jedynej bodaj wyspecjalizowanej w zielonym biznesie agencji na polskim rynku – Greendea, prowadzonej przez dwie marketerki – Katarzynę Nowacką i Martę Tysowecką. Każdy dzień w tej przestrzeni skupił się na nieco innym aspekcie: centrach ogrodniczych, e-commerce oraz ogrodzie w biznesie. Wśród zaproszonych rozmówców znaleźli się między innymi: gość specjalny – Laurens Doesborgh – właściciel holenderskiej agencji LookINsight, Błażej Pawlar (SerwerSMS), Piotr Kudzior (SerwerSMS), Wojciech Wrona (PSCO), Anna Ciepłucha, Adam Ważyński, Basia Kaleńczuk (Shoper), Karolina Szczecina (Edrone), Agnieszka

10 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY Pelczar (podlewane.pl), Artur Zieliński (cebule.pl), Wojciech Tyszkowski i Michalina Trempała (Plantis, Zielone Pogotowie), Anna Zofia Powierża (4mediacreations) czy Aneta Powązka (W.Legutko). Kolejną interesującą przestrzeń pod szyldem „Zielone Edukarium” stworzyło Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów. Wystąpienia skupione były na trendach, dobrych praktykach i najważniejszych aspektach profesjonalnej architektury krajobrazu. Ważnym punktem programu Zielonego Edukarium była debata z udziałem doświadczonych projektantów, w tym Mai Popielarskiej i Agnieszki Hubeny-Żukowskiej, oraz prelekcja Joanny Rayss dotycząca ogrodów deszczowych. PRZEPYCH KOLORÓW I WYŚCIG KU INSPIRACJI Na scenie głównej targów Gardenia ponownie zagościła florystyka w mistrzowskim wydaniu. Sektor dekoracji i kwiatów ciętych zaprezentował trendy na kolejny sezon. Podobnie jak na scenie, tak i na stoiskach nie zabrakło feerii barw i bujnie kwitnących roślin. – Sektor florystyczny i dekoracyjny w tym roku to zdecydowanie najintensywniejszy punkt Gardenii. Szkoły i mistrzowie florystyki, których ponownie mieliśmy przyjemność gościć, jak zawsze przekroczyli nasze oczekiwania – było bajecznie, kolorowo, ale i praktycznie, aby dać mocne przełożenie na codzienną pracę florystów i dekoratorów – kontynuuje Paulina Maniecka. Wśród występujących publiczność miała przyjemność obejrzeć utytułowanych polskich florystów, w tym gronie znaleźli się m.in.: Zbigniew Dziwulski, Joanna Kiedacz, Maciej Krzus, Edyta Zając Chruściel, Tomasz Max Kuczyński, Zygmunt Sieradzan, Rafał Staszczyk, Piotr Sekunda, Monika Bębenek, Marta Raczyńska-Barczak, Katarzyna Pacewicz-Pyrek, Piotr Salachna, Anna Wawrzyniak, Rafał Kawałko czy Mirosław Drohomirecki. Gościem specjalnym był Benoît Barbin – Mistrz Francji 2022 i Mistrz Europy we florystyce 2021, który w pokazie „Let’s play with nature” / „Bawmy się naturą”zaprezentował duże, imponujące formy wykorzystujące jedynie naturalne materiały. Innowacją, która z roku na rok mocno się rozwija, są coraz doskonalsze w formie i działaniu kwiatomaty. Oprócz oferty komercyjnej przedstawiono także bardzo urokliwe makiety-miniatury kwiatomatów stylizowanych według specyfiki miast europejskich (w tym Londynu czy Paryża). Z OPTYMIZMEM W KOLEJNY SEZON W gwarze pawilonów jak co roku zawierały się nowe relacje biznesowe i partnerskie, a te już istniejące miały okazję ponownie rozkwitnąć. Jeszcze bez entuzjazmu, ale już z ogromną wiarą w to, że kolejny sezon będzie wykazywał tak wyczekiwaną tendencję wzrostową na globalnym poziomie, firmy przygotowują się do przyszłego roku. Wierząc, że każdy kolejny sezon to nowo otwarta karta, liczymy, że minione trzy targowe dni będą rezonować w ofertach i relacjach uczestników Gardenii przez cały następny rok. <

12 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 BLIŻEJ BRANŻY SpaceForGarden z impetem wchodzi w nowy sezon ogrodniczy. Jakie cele będą przyświecać hurtowni w nowym roku? Z Barbarą Karmel, członkiem zarządu i współwłaścicielką SpaceForGarden, rozmawia Paulina Maniecka. W kolejny sezon ogrodniczy ze SpaceForGarden SPACE rośnie w niebywałym tempie, Akademia ogrodnika SPACE przepełniona jest wiedzą z tak zwanej pierwszej ręki, a konferencje mamy możliwość organizowania w najpiękniejszych miejscach. To ogromne zaangażowanie i oddanie wszystkich, zarówno dostawców, klientów oraz naszych pracowników, wpływa na powodzenie każdego projektu. Dlatego też jesteśmy dumni z zawsze szumnego odzewu. Po każdej edycji Akademii ogrodnika, po każdej konferencji nasze skrzynki mailowe pełne były podziękowań, pozytywnych spostrzeżeń i emocji. Nic innego nie motywuje do dalszej pracy tak, jak zauważenie, docenienie i pochwała. Jesień i zima to dla naszej hurtowni bardzo intensywny czas rozliczeń poprzedniego sezonu i przygotowań do kolejnego. Dodatkowo wszystkie podjęte przez nas działania marketingowe, skierowane do wyjątkowo w tym roku szerokiego grona, pozwalają nam mieć nadzieję, a wręcz pewność, że wiosna 2025 i cały sezon ogrodniczy będą sprzyjające dla SpaceForGarden. Zanim przejdziemy do wiosny 2025, podsumujmy jeszcze rok 2024. Zacznijmy może od programu lojalnościowego. Jakie benefity dla Waszych klientów łączą się z przystąpieniem do programu? B.K.: Program lojalnościowy SPACE to unikatowe połączenie korzyści wynikających ze współpracy producentów/dostawców z naszymi klientami. Pomysł opierał się na założeniu Cały czas rozwijacie działalność związaną z hurtownią ogrodniczą, kontynuujecie program lojalnościowy, zorganizowaliście dużą konferencję na Krecie, uruchomiliście Akademię ogrodnika Space, do tego niedawno odbyła się kolejna edycja targów mająca na celu połączenie dostawców i odbiorców należących do „rodziny” SpaceForGarden. Skąd czerpiecie pomysły i energię na te wszystkie aktywności? Jak reagują klienci na Wasze działania? Które z nich cieszą się największą popularnością? Barbara Karmel: Ktoś mądry powiedział kiedyś, że „najlepszym sposobem na zdobycie i zatrzymanie klientów jest nieustanne myślenie o tym, jak zaoferować im więcej za mniej”. Tworząc Hurtownię Ogrodniczą SpaceForGarden, chcieliśmy wejść na wyższy poziom biznesu, robić więcej. Hurtownia, prócz oczywistych założeń każdego przedsiębiorstwa handlowego, miała przede wszystkim łączyć: dostawcę z odbiorcą, produkt z klientem, kierunek z drogą oraz potrzebę z pomysłem jej zaspokojenia. Kieruje nami głębokie przekonanie, że „firma to ludzie”. Cały czas pamiętamy więc o tych, którzy tworzą naszą branżę i nadają jej konkretny kierunek. Wszystkie podjęte przez nas działania marketingowe mają na celu wyróżnienie i nagrodzenie ludzi – naszych klientów. Oczywiście dzieje się to przy nieocenionym wsparciu dostawców. Mamy to ogromne szczęście,że są wśród nich ludzie chętni, otwarci i kreatywni, potrafiący docenić każdy nowy projekt. Dzięki nim program lojalnościowy

14 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY wsparcia dostawców, który buduje zaangażowanie i lojalność odbiorców. Oczywiście wszystko to przy pełnej koordynacji i kontroli naszej hurtowni. W projekcie tym przyjęliśmy rolę podmiotu funkcyjnego łączącego dostawcę i odbiorcę oraz budującego ich współzależność. Program lojalnościowy SPACE to pierwszy tego typu program w branży hobby garden, który działa już od dwóch lat. Nagradza on stałych klientów za zakupy w naszej hurtowni oraz ich zaangażowanie. Uczestnicy gromadzą punkty, które mogą wykorzystać m.in. na udział w zagranicznej konferencji SPACE. Punkty można także przeznaczyć na różnorodne działania marketingowe, takie jak publikacja gazetek, zamówienie banerów czy emisja reklam w regionalnej rozgłośni radiowej, co daje naszym klientom możliwość skutecznej promocji swoich firm. Program cieszy się rosnącym zainteresowaniem, a co roku rozwijamy go, wprowadzając nowe korzyści, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Specjalnie na potrzeby programu lojalnościowego SPACE utworzyliśmy konto programu SPACE na platformie B2B. Po zalogowaniu każdy uczestnik programu w sposób wygodny przejrzysty i przede wszystkim zrozumiały może na bieżąco śledzić swoje punkty lojalnościowe zdobyte w ramach programu. Dużym ułatwieniem jest fakt,że przy każdym produkcie wyświetlana jest informacja o liczbie punktów, które można zyskać za jego zakup. Dodatkowo w zakładce podsumowania można zobaczyć całościowy stan punktów, w tym punkty zgromadzone podczas zakupów w sezonie i po sezonie. Ilu nowych klientów dołączyło do programu lojalnościowego w 2024 roku? B.K.: Program lojalnościowy SPACE to również duże korzyści dla naszych partnerów. Opracowany został cały szereg działań marketingowych mających na celu prezentację, reklamę, a co za tym idzie wzrost postrzegalności produktów naszych dostawców i poszerzające się rok do roku grono klientów. Kampanie reklamowe są prowadzone na platformie B2B, w newsletterach oraz na Facebooku, co skutecznie zwiększa widoczność produktów i wspiera sprzedaż. Media plany, które udostępniamy w tych kanałach, pozwalają klientom zaplanować zakupy produktów, które z powodu planowanych działań reklamowych będą cieszyć się dużym zainteresowaniem na rynku. Najlepszym dowodem na sukces programu lojalnościowego SPACE w zakończonym sezonie 2024 jest fakt podwojenia liczby uczestników w stosunku do sezonu 2023. Program przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania i w tej chwili cieszy się zaufaniem niespełna 400 naszych odbiorców. Przejrzyste zasady, proste procedury rozliczeń programu oraz pełne zaangażowanie i opieka naszych regionalnych kierowników sprzedaży budują chęć przystąpienia do programu kolejnych uczestników. Aktywizują nas do dalszego rozwoju programu. Dużo czasu, rozmów i uwagi poświęcamy przy zapraszaniu nowych partnerów. Chcemy, aby ich asortyment stanowił dopełnienie oferty produktowej naszego programu. Wraz z nastaniem sezonu 2024/2025 zakończyliśmy rozmowy negocjacyjne z nowymi partnerami i zaktualizowaliśmy punktację tak, aby w najlepszym stopniu wykorzystać potencjał programu. Oczywiście zwieńczeniem programu lojalnościowego Space jest wyczekiwana przez wszystkich konferencja zagraniczna w urokliwym miejscu. W październiku tego roku zaprosiliście Waszych partnerów biznesowych na konferencję na Krecie. Czy dobrze rozumiem, że nie był to pierwszy tego typu wyjazd z klientami? Jaki główny cel przyświecał temu wydarzeniu? Ilu uczestników wzięło w nim udział? B.K.: Na zakończenie zeszłorocznej edycji programu lojalnościowego SPACE zabraliśmy ponad stuosobową grupę klientów do malowniczej Grecji. Wbrew prognozom Kreta przywitała nas błękitnym niebem i nieuciążliwymi temperaturami. Pierwotnym kierunkiem konferencji miało być Maroko, jednak z przyczyn od nas niezależnych w ostatniej chwili kierunek został zmieniony. Skoro tak nagle zmieniła się destynacja, a Grecja wydaje się wyspą powszechnie znaną, postawiliśmy na jakość hotelu. Hotel Ostria Resort & Spa to jeden z najlepszych hoteli w Grecji. Luksusowy, pięciogwiazdkowy, położony na południowym wybrzeżu Krety, wyróżnił się eleganckim i nowoczesnym designem, a wysokiej jakości restauracje serwujące lokalne potrawy oraz bogata infrastruktura hotelu zapewniły nam komfortowy i niezapomniany pobyt. Sam fakt, że w przeciągu trzech bardzo nerwowych tygodni nasi klienci

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 BLIŻEJ BRANŻY „przestawili” się na inną destynację i zaakceptowali zupełnie odmienny kierunek, po raz kolejny umocnił nas w przekonaniu, jak silne relacje łączą hurtownię SPACE z naszymi odbiorcami i jak nierozerwalne są więzi pomiędzy samymi uczestnikami. W myśl zasady „nieważny kierunek, ważne towarzystwo” konferencja okazała się pełnym pozytywnych wrażeń i emocji wyjazdem. Był to już drugi wyjazd w ramach programu lojalnościowego SPACE. Rok temu z równie liczną grupą klientów odwiedziliśmy tajemniczą Jordanię. Choć rozpoczynający się konflikt zbrojny za jej granicami budził nasze obawy, powróciliśmy całą ekipą A teraz przejdźmy do Waszego „najmłodszego dziecka” – Akademii ogrodnika Space. Skąd pomysł na jej założenie? B.K.: Akademia ogrodnika Space, po sukcesie pilotażowego projektu przeprowadzonego w lutym 2024 i pozytywnych opiniach właścicieli centrów ogrodniczych, na stałe weszła w harmonogram naszych działań marketingowych. Nawet w miesiącach jesienno-zimowych nie zwalniamy i nie pozwalamy zapomnieć o naszej hurtowni. Listopad/styczeń/luty to miesiące, które w naszej branży powszechnie uznawane są za „martwe”, więc dlaczego nie wykorzystać ich na podniesienie kompetencji sprzedawców? Zauważyliśmy, że na corocznych targach oraz konferencji zagranicznej w dużej mierze gościmy właścicieli sklepów i centrów ogrodniczych oraz ich kadrę zarządzającą. Jest to ogromny dla nas zaszczyt i duże wyróżnienie, niemniej chcieliśmy też zauważyć i docenić sprzedawców. Tych, którzy finalnie polecą i sprzedadzą produkt. Dzięki spotkaniom szkoleniowym obfitującym w wiedzę pochodzącą od zaproszonych prelegentów, a także wymianie doświadczeń, uczestnik staje się ekspertem wiedzy

16 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY Alicja Cirocka sprzedawca/opiekun ogrodu w Centrum ogrodniczym ‘Flora’, Tczew Zostaliśmy zaproszeni na szkolenia przeznaczone dla sprzedawców. Ponieważ mamy do czynienia z produktami o szerokim spektrum zastosowania, trudno o posiadanie fachowej wiedzy z każdej dziedziny. Staramy się podchodzić profesjonalnie do każdego klienta, nawet tego wymagającego i chcącego wiedzieć więcej. Spotkanie odbyło się w Hotelu Cztery Pory Roku w Straszynie. Nauka trwała cały dzień, z przerwami na kawę, obiad i odpoczynek. Na miejscu bardzo ciepło zostaliśmy przyjęci przez Organizatora, Hurtownię SpaceForGarden oraz przez prelegentów. Wykłady odbywały się w niewielkich grupach, co dawało nam komfort zadawania pytań. W bardzo dobrej i ciepłej atmosferze dowiedzieliśmy się o nowych produktach. Niejednokrotnie to zasłyszane nowiny motywowały nas do dalszego, samodzielnego już poszerzania wiadomości. Spędziliśmy ze sobą cały dzień, wymieniając się doświadczeniami. Po zakończeniu szkolenia na uroczystej kolacji wspólnie doszliśmy do wniosku, że był to fantastyczny pomysł i okazja do przekazania nam, sprzedawcom – którzy najwięcej czasu spędzają z klientem, wiedzy niezbędnej w naszej pracy. Ja osobiście poszerzyłam swoją wiedzę o działy, które posiadamy w naszym Centrum i bez obawy obsługuję klienta z uśmiechem i pewnością swojej wiedzy. Adam Chojnowski właściciel – Ogrodniczy Dom Handlowy ‘Dymka’, Słupsk Akademia ogrodnika jest potrzebna nie tylko samej branży, ale również naszym klientom. Zajęcia stawiają na podniesienie kompetencji i wiedzy zarówno pracowników, jak i właścicieli centrów ogrodniczych. To może się przełożyć na wzrost sprzedaży, jakość porad ogrodniczych oraz dobór asortymentu. Branża ogrodnicza zmienia się bardzo dynamicznie, nie tylko ze względu na otoczenie. Pojawiają się nowe regulacje prawne, ograniczenia w stosowaniu środków chemicznych. Dzięki takim szkoleniom, jak oferowane podczas Akademii, zdobywamy nową wiedzę i poznajemy nowe produkty. Inicjatywa Akademii ogrodnika jest godna uznania. Aleksandra Manuszewska dyrektorka handlowa ‘Agro Romar’, Skórcz Wszystkie sklepy, które tak jak nasza placówka biorą udział w tej Akademii, będą najlepiej przygotowane do nadchodzącego sezonu. Na zajęciach zapoznajemy się z najnowszymi trendami ogrodniczymi. Mamy kontakt z wiodącymi producentami sprzętu. Cieszę się, że promowane są polskie marki. Dowiadujemy się, jak poszczególne produkty stosować w praktyce. To wszystko przekażemy naszym klientom, więc przełoży się to na lepszą sprzedaż. Wartościowe jest zwiększanie naszej świadomości ekologicznej, np. w zakresie środków do produkcji ogrodniczej. MOJA OPINIA O AKADEMII OGRODNIKA ogrodniczej i ambasadorem marek naszych dostawców. Bo dobrze poinformowany sprzedawca wyróżnia się na rynku i przyczynia się do wzrostu lojalności klientów. Jest jeszcze jeden powód założenia Akademii. Chcieliśmy, aby dostawcy, którzy z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w programie lojalnościowy SPACE, dołączyli do nas jako wykładowcy w Akademii. Tym sposobem rozszerzyliśmy działania marketingowe o promocje produktów kolejnych dostawców. Jak wygląda zdobywanie wiedzy w Akademii? B.K.: Nauka w Akademii ogrodnika SPACE, jak w każdej renomowanej wyższej uczelni, trwa dwa semestry.Zjazdy organizowane są co miesiąc w ustalonych lokalizacjach i terminach, co pozwala na bezproblemowe przyswajanie wiedzy. Każdy uczestnik otrzymuje prawdziwy indeks. Indeks ogrodnika to unikalny dokument, w którym każdy uczestnik Akademii ogrodnika ma za zadanie zbierać wpisy od dostawców po ukończonych szkoleniach. Indeks ogrodnika ma na celu zwiększenie motywacji do aktywnego uczestnictwa w szkoleniach, a także umożliwia śledzenie postępów w nauce.To też doskonały sposób, aby pokazać pracodawcom swoje zaangażowanie i zdobyte umiejętności, wspierając rozwój w branży ogrodniczej. Oczywiście jest też dyplom! Ten dyplom to więcej niż tylko dokument ukończenia – jest symbolem uznania dla zdobytej wiedzy i umiejętności. Potwierdza profesjonalizm i zaangażowanie w rozwój zawodowy, co przełoży się na lepszą obsługę klienta i skuteczniejsze doradztwo w zakresie produktów ogrodniczych. Kogo zaprosiliście do współpracy? Kto dzieli się wiedzą? B.K.: Akademia ogrodnika SPACE w sezonie 2024/2025 zgromadziła aż 20 prelegentów z wiodących firm naszej branży. Prócz merytorycznych wykładów dotychczasowe spotkania obfitowały w pełne humoru i spontaniczności dygresje, tak potrzebne w przetrwaniu 6 godzin nauki. Wszystko odbywa się pod czujnym okiem naszych dziekanów, w rolę których z pełnym zaangażowaniem wcielili się nasi regionalni kierownicy sprzedaży oraz rektora w osobie Piotra Stankiewicza. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Paulina Maniecka

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY Hurtownia SpaceForGarden wkroczyła na rynek ogrodniczy dwa lata temu. Tworzy ją jednak zespół zgranych osób, które mają ponad piętnastoletnie doświadczenie w branży ogrodniczej. Jasno określona wizja na funkcjonowanie firmy oraz spójna koncepcja rozwoju przedsiębiorstwa przysporzyły jej popularności na rynku ogrodniczym, co widać w rosnącej z roku na rok liczbie partnerów biznesowych biorących udział w Targach Ogrodniczych Space. W dniach 23-24 listopada hurtownia SpaceForGarden zorganizowała już trzecią edycję spotkania dla klientów i dostawców. Tradycyjnie wydarzenie odbyło się w pięknych okolicznościach przyrody.Tym razem w Hotelu Senator w Dźwirzynie koło Kołobrzegu. Wzorem lat ubiegłych tegoroczne spotkanie również cieszyło się dużym zainteresowaniem ze strony branży ogrodniczej. W targach wzięli udział dostawcy na co dzień współpracujący z hurtownią oraz centra ogrodnicze, czyli ich główni klienci. Z roku na rok liczba partnerów biorących udział w evencie organizowanym przez SpaceForGarden rośnie. W trzeciej edycji sięgnęła 48 dostawców i 140 centrów ogrodniczych. Targi ogrodnicze Space to wyjątkowe spotkanie, które nie skupia się tylko na możliwości złożenia zamówień przedsezonowych, ale też jest platformą do wymiany wiedzy oraz doświadczeń. Taka formuła doskonale sprawdza się w przypadku targów biznesowych. Po zakończeniu części oficjalnej wszyscy goście zostali zaproszenie do udziału w uroczystym bankiecie. Wspólnie spędzony czas z pewnością pomógł organizatorom zacieśnić relacje biznesowe, ale też umożliwił wyrazić wdzięczność za dotychczasową, owocną współpracę. Zarówno targi, jak i sama organizacja wydarzenia została bardzo dobrze oceniona przez branżę, która już teraz potwierdziła udział w kolejnej edycji. Patronem medialnym wydarzenia był Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy. Oprac. pm Biznesowo w Senatorze

18 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY Katowice Airport zakończyło realizację inwestycji, dzięki której południowa część lotniska – parking i główna fasada – zyskała zieleń adaptującą do zmian klimatu, podnosząc komfort korzystania z tej przestrzeni dla pasażerów i pracowników. Zielona adaptacja lotniska w Pyrzowicach Dzięki udziałowi w projekcie LIFE Archiclima lotnisko w Pyrzowicach zwiększyło swoją odporność klimatyczną, przyczyniło się do poprawy jakości powietrza, ograniczania stresu termicznego pasażerów oraz zwiększenia różnorodności biologicznej i zmniejszenia ryzyka lokalnej suszy. Stało się tym samym pionierem wśród polskich lotnisk w dziedzinie adaptacji do zmian klimatu z wykorzystaniem rozwiązań opartych na przyrodzie. Projekt LIFE Archiclima to przedsięwzięcie, którego liderem jest spółka Investeko S.A. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu LIFE oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wśród patronów przedsięwzięcia wymienić można m.in. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Stowarzyszenie Architektów Polskich, Politechnikę Śląską, Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu, Metropolię GZM oraz jedenastu prezydentów miast wojewódzkich w Polsce. Według IMGW tylko od 1951 r. wzrost temperatury w skali roku w Polsce szacowany jest na 2,1°C– mówi Łukasz Łapiński, współtwórca i manager projektu LIFE Archiclima. Skutki zmian klimatu to nie odległa wizja przyszłości, tylko codzienność, której doświadczamy już dzisiaj. Archiclima powstała, aby wspierać właścicieli dużych nieruchomości z całej Polski w budowaniu odporności klimatycznej z wykorzystaniem rozwiązań opartych na przyrodzie. Zielona infrastruktura, którą wdrożono w Katowice Airport, ma na celu zademonstrować wykonalność i skuteczność tych rozwiązań. W ramach Archiclimy przed terminalami pojawiły się 74 drzewa i krzewy zacieniające przestrzeń, system ośmiu ogrodów deszczowych zbierający wody opadowe z płyty parkingu, dwa zielone przystanki, zielona ściana z pnączy przesłaniająca fragment szklanej elewacji, dwie pergole oraz łąki. Do zastosowanych rozwiązań przyrodniczych dobrano gatunki rodzime, dostosowane do specyfiki lokalnego siedliska, m.in. klon polny, olsza szara, wierzby i leszczyny. Nowe tereny zieleni to ponad trzy tysiące bylin, ponad tysiąc metrów kwadratowych pnączy zacieniających przestrzeń zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku w strefie kawiarnianej. W ramach prac usunięto około tysiąca metrów kwadratowych nagrzewającego się asfaltu i oddano ich miejsce przyrodzie. Dodatkowo istniejące dotąd intensywnie koszone trawniki zamieniono w łąki i zieleń wymagającą mniejszego nakładu pracy w utrzymaniu. Całkowity koszt inwestycji przekroczył 1,3 mln złotych netto. Generalnym wykonawcą była spółka Probuild Services. Wykonaniem terenów zieleni wg projektu Archiclimy zajęła się spółka Calla. Projekt LIFE Archiclima to unikatowa inicjatywa w skali Unii Europejskiej. W ramach dofinansowania przedsięwzięcie obejmuje wsparcie trzydziestu dwóch obiektów w naszym kraju. Jak dotąd oprócz Katowice Airport plany adaptacji do zmian klimatu przygotowują galerie handlowe (np. Factory Annopol Warszawa, Galeria Solna Inowrocław), obiekty kultury (np. Muzeum Warszawy) i obiekty komunikacji publicznej (np. Dworzec Będzin Miasto). <

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY 11-12 października w Warszawie odbyła się jubileuszowa konferencja WAK (czyli Współczesna Architektura Krajobrazu) zorganizowana przez Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu. Tematyka konferencji oscylowała wokół podejścia ekosystemowego w projektowaniu i była kontynuacją cyklu rozpoczętego w Gdańsku w 2022 r., kontynuowanego w Krakowie w 2023 r., kiedy to poruszano zagadnienia związane z glebą. 20. WAK: rośliny bliżej architektury W tym roku skupiliśmy się na roślinach. Natomiast kolejna edycja WAK będzie dotyczyła wody. Co roku WAK gości w innym mieście, co pozwala na zaplanowanie interesujących sesji terenowych w różnych częściach Polski. Aleksander Lech, prezes SAK, podczas otwarcia konferencji podkreślił, że SAK jest największym stowarzyszeniem branżowym dla architektów krajobrazu, ale potrzebuje większej siły sprawczej, aby wzmocnić rangę zawodu. Zwrócił również uwagę na konieczność zacieśniania współpracy między różnymi branżami, co było inspiracją do tytułu konferencji „Rośliny bliżej architektury”. W wydarzeniu uczestniczyło około 200 osób, zarówno na miejscu, jak i online. Rośliny są wielozadaniowym tworzywem w architekturze krajobrazu, można je rozpatrywać pod wieloma kątami. Wystąpienia zostały podzielone na kilka bloków tematycznych porządkujących te rozległe zagadnienia. Rozpoczęto od podkreślenia konieczności dostrzeżenia istniejącej zieleni, która poza tym, że stanowi cenny zasób, to jeszcze wiele mówi o zastanych warunkach i podpowiada, jakie gatunki powinny być zaprojektowane jako uzupełnienie szaty roślinnej. Wojciech Bobek w swoim wystąpieniu wskazywał na aspekty ochrony drzewa z punktu widzenia różnych metod stref ochronnych, a także w kontekście technologii prac ziemnych i budowlanych przy drzewach. Zaprezentował jednocześnie spojrzenie architekta krajobrazu i dendrologa, co pozwoliło na podkreślenie wątku projektowego. Uczestnicy konferencji zostali zaznajomieni z przydatnym narzędziem służącym rozpoznawaniu siedlisk i projektowaniu w zgodzie z nimi pn. Atlas-roslin.pl, które zaprezentował jego twórca Marek Snowarski. Pierwszy blok tematyczny został zakończony mocnym wystąpieniem Wojciecha Januszczyka, który mówił o cyrkularności w projektowaniu, pokazując przy tym interesujące przykłady projektów z jej wykorzystaniem. Drugi blok tematyczny obejmował zagadnienia związane z warsztatem pracy architekta krajobrazu. Rozpoczęła go Joanna Rayss, która zwróciła uwagę na przestarzałą ustawową definicję terenów zieleni, często wykluczającą ekosystemowe podejście do projektowania. Traktującą zieleń głownie jako służącą rekreacji i człowiekowi. Wskazała także na niedocenianą rolę fitoremediacji, prezentując różne jej rodzaje. Następna prezentacja autorstwa Darii i Piotra Sikorskich (wygłoszona przez Darię Sikorską) podkreśliła rolę architektów krajobrazu w kształtowaniu i ochronie bioróżnorodności miast. Nowa rola architektów krajobrazu zaowocowała określeniem architekt bioróżnorodności. W kolejnym wystąpieniu Monika Michalska opowiadała o greenwashingu – pokazując konkretne przykłady i wskazując, jak go unikać. Niewątpliwym ożywieniem tej części konferencji był pierwszy z dwóch paneli dyskusyjnych. Poruszał gorący temat inwazyjnych gatunków obcych, z którymi architekci krajobrazu spotykają się w toku inwentaryzacji istniejącego zasobu zieleni, również w zwartej zabudowie miejskiej. Dyskusję moderował Piotr Reda, a do rozmowy zaproszono zarówno przyrodników Wojciecha Zarzyckiego i Łukasza Łuczaja, jak również szkółkarza Wojciecha Grąbczewskiego oraz przedstawiciela służb konserwatorskich Marka Durajczyka. Ostatnia część obrad przedstawiła spojrzenie architektów na zieleń i architekturę krajobrazu. Prezentacja Bartosza Kowala wskazywała, w jaki sposób myślenie o zieleni wspiera proces projektowy. Architekt pokazywał przykłady dobrej współpracy z architektami krajobrazu. Konferencję zakończyła druga dyskusja panelowa na temat „Architekt krajobrazu to branżysta czy partner w projektowaniu”. Rozmowę poprowadziła Dominika Krop-Andrzejczuk, a wzięły w niej udział architektka Agnieszka Kalinowską-Sołtys,projektantka drogowa Anna Jastrzębska, przedstawicielka środowiska deweloperskiego Ewa Przeździecka, urbanistka Dominika Misterka, środowisko architektury krajobrazu reprezentowała Dorota Rudawa. W dyskusji wskazywano na zmieniającą się rolę architektów krajobrazu na przestrzeni ostatnich lat. < TEKST: Ania Gałecka-Drozda, Zarząd SAK

20 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY Tradycyjnie na początku października w gminie Zundert w Holandii gościły międzynarodowe targi szkółkarskie GrootGroenPlus. Organizatorzy z satysfakcją podsumowali tę już 34. edycję wydarzenia, które od ubiegłego roku odbywa się w Business Centre Treeport zlokalizowanym w miejscowości Rijsbergen. W 2024 r. zanotowano tendencje wzrostowe – zarówno pod względem liczby oraz różnorodności uczestników, jak i powierzchni ekspozycyjnej. TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot Obraz zielonej branży GrootGroenPlus 2024

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 BLIŻEJ BRANŻY WYSTAWCY I ICH ROZMAITE ROŚLINY GrootGroenPlus (GGP) to wydarzenie B2B związane z bogatymi tradycjami ważnego szkółkarskiego regionu Niderlandów – a zarazem Europy, którym jest gmina Zundert w Brabancji Płn. Targi te skupiają się przede wszystkim na materiale do masowych nasadzeń oraz produkcji krzewów i drzew o takim przeznaczeniu, ale w coraz większym zakresie pokazują także rośliny przeznaczone do handlu detalicznego oraz koncepcje ich sprzedaży. Wśród „wielkiej zieleni” (tak można by przetłumaczyć holenderskie słowa groot groen) udało się więc w tym roku bez trudu wyłowić choćby egzotyczne anigozantosy, czyli tzw. łapy kangura pochodzące z antypodów czy równie osobliwą asyminę trójklapową (Asimina triloba) rodem z Ameryki, a więc rarytasy rynku konsumenckiego. Nie brakowało też roślin przeznaczonych do dekoracji wnętrz – zwykle okresowej (np. iglaków w ozdobnych pojemnikach oferowanych pod nośnym hasłem „Grow Fresh Air”. Prezes zarządu targów GrootGroenPlus David Bömer podkreślił i tym razem, że ich wyjątkowość polega m.in. na oferowaniu bardzo szerokiego asortymentu szkółkarskiego. Nawiązując do lejtmotywu tegorocznej odsłony GGP – „In the Picture” (co dosłownie znaczy „na zdjęciu” lub „na obrazku”, ale nosiło szerszy kontekst), Bömer oświadczył, że targi zwracają uwagę na to, co jest szczególnie interesujące, nowe, obiecujące. W bieżącym roku zgromadzono 280 wystawców. Prawie 70% spośród nich pokazało rośliny – krzewy, drzewa, byliny, pnącza. Pozostałe ok. 30% uczestników stanowili dostawcy środków produkcji oraz usług dla szkółkarstwa. Ogółem reprezentowane było w tym gronie siedem krajów na czele z Holandią, a następnie Belgią oraz Niemcami. Z Polski przyjechało 7 firm, w tym 4 szkółki. ZIELEŃ ORAZ TRZY INNE KOLORY PRZEWODNIE GrootGroenPlus co roku gości w kilku połączonych namiotach, które stawiane są na 3 dni trwania Targów w ich lokalizacji – obecnie w biznesowym centrum Treeport. „Wielka Zieleń”, która stanowi sumę mniejszych i większych stoisk szkółkarskich (oraz towarzyszących im prezentacji nieroślinnych), aranżowana jest niezmiennie od lat wzdłuż trzech tras o łącznej długości 1,4 km: czerwonej, niebieskiej i szarej, które porządkują całą przestrzeń. GGP słynie również z prostych metod eksponowania produktów. Są jednak stoiska przygotowywane w sposób bardziej wyszukany czy też rośliny, które same w sobie wywołują efekt wow ze względu na wiek (jak kilkudziesięcioletnie jabłonie w pojemnikach), albo formę (np. drzewa liściaste o płaskiej kwadratowej koronie). ZWIEDZAJĄCY – Z TRZYDZIESTU CZTERECH PAŃSTW Frekwencja zwiedzających wzrosła w bieżącym roku o 3,6% w stosunku do 2023 r., przy czym wyższy był odsetek gości z zagranicy (32%), którzy przybyli między innymi z: Niemiec, Polski, krajów skandynawskich, Materiał szkółkarski do masowych nasadzeń (typowy dla rejonu Zundert) ze stoiska firmy NL Plants BV Kolekcja roślin z rodzaju Anigozanthos (z ekspozycji holenderskiej szkółki Van der Peijl) – nietypowych dla targów GGP

22 Nr 6/2024 BLIŻEJ BRANŻY Szwajcarii, Austrii, Francji, Bułgarii, Rumunii, Czech, Węgier, Włoch, Wielkiej Brytanii. Wśród przyjezdnych z naszego kraju dominowali szkółkarze. Dla wielu z nich GrootGroenPlus to obowiązkowe wydarzenie, w którym cenią możliwość spotkania dużej grupy wystawców z rozmaitym materiałem roślinnym oraz przyjazną, luźną atmosferę, jaka jest domeną tych targów. Organizatorzy twierdzą, że na korzystne wyniki frekwencyjne GGP 2024 istotny wpływ miały media społecznościowe, które przyciągnęły wielu nowych zwiedzających (20% gości zjawiło się po raz pierwszy na tych targach), a interakcje w internetowych kanałach komunikacji wręcz „eksplodowały” podczas trzydniowego wydarzenia, czyli od 2 do 4 października br. NOWOŚCI ROŚLINNE, NAGRODY Podobnie jak większość imprez targowych również Groot- GroenPlus organizuje konkursy dla wystawców, które podgrzewają atmosferę wydarzenia i skupiają na nim dodatkową uwagę branżowych obserwatorów. Największym zainteresowaniem cieszył się konkurs o GreenGrandPrix, który odbył się po raz trzeci. Zgłoszono do niego 28 roślin, wśród których znalazły się bieżące nowości hodowlane, a także taksony już funkcjonujące w obrocie od paru lat, wcześniej nienagrodzone podczas targów GGP, ale potwierdzające swoją wartość rynkową. Oceniało je na stoiskach wystawców międzynarodowe jury, które przyznało 10 nagród-certyfikatów: cztery z kategorii „A” (odpowiada ona złotemu medalowi), cztery – „B” (srebro) i dwie „C” (brąz). Asymina trójklapowa (Asimina triloba) ‘Prima 1216’ – jedna z wystawowych ciekawostek Krzewy iglaste oferowane pod hasłem Grow Fresh Air – jako „oczyszczacze” powietrza (De Koekoek Potcultures) Wśród zagranicznych wystawców znalazła się m.in. włoska szkółka Vivai Guagno, którą reprezentowali Gloria i Ricardo Guagno Wizualnie atrakcyjny produkt – ×Semponium, czyli mieszaniec otrzymany w wyniku krzyżowania rojnika i eonium

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 23 BLIŻEJ BRANŻY Targi GGP 2024 tradycyjnie obejmowały trzy „kolorowe” trasy, w tym „czerwoną” Fragment „niebieskiej” części powierzchni ekspozycyjnej Na „szarej” trasie można było odnaleźć m.in. firmę Boomkwekerij Leo Veelenturf z Boskoop prezentującą pienne formy krzewów liściastych w pojemnikach Dominuje zwykła prezentacja produktów, np. na wózkach CC… …ale zdarzają się stoiska bardziej wyszukane (tu: „malarska” ekspozycja szkółki Verpaalen z Zundert, która słynie z atrakcyjnych odmian derenia) Firma Boomkwekerij Gerrit Luiten VOF pokazała kilkudziesięcioletnie jabłonie w pojemnikach (na 1. planie – odmiana Elstar)

24 Nr 6/2024 Fragment stoiska gospodarstwa Vormboomkwekerij Ruud van den Berk Cornus alba NIGHTFALL® – jedna z najwyżej ocenionych odmian zgłoszonych do konkursu GreenGrandPrix 2024 Certyfikat „A” został wręczony za: • dereń biały (Cornus alba) ‘Verpaalen3’ (NIGHTFALL®) – o jesiennej ciemnopurpurowej, niemal czarnej, barwie liści; • milin pośredni (Campsis ×tagliabuana) ‘Mincamroug13’ (EBONY RED®) – pnącze o bardzo ciemnych pędach, które kontrastują z kolorem liści brązowiejących wczesną jesienią, a później złotożółtych, od lipca do września obficie kwitnące na czerwono; • perukowiec podolski (Cotinus coggygria) ‘Mincolem’ (LEMON LADY®) – krzew o zwartym pokroju, żółtych liściach wiosną, następnie limonkowozielonych latem i pomarańczowych jesienią, odpornych na słońce; • agapant afrykański (Agapanthus africanus) ‘Willy’s White’ – kompaktowa odmiana o dużych białych licznych kwiatostanach, które stanowią ozdobę rośliny aż przez ponad 100 dni! Certyfikatem „B” jury wyróżniło takie rośliny, jak: • ketmia syryjska (Hibiscus syriacus) ‘Gandini van Aart Ruby’ (FLOWER TOWER RUBY®) – o kolumnowym pokroju i czerwonoróżowych kwiatach; • lawenda pośrednia (Lavandula ×intermedia) ’Tesserac’ (SENSATIONAL!) – okazała o wyprostowanym pokroju i mocnej budowie, tolerancyjna wobec plamistości liści oraz chorób korzeni; • judaszowiec (Cercis) ‘Eternal Flame’ – już uznana odmiana o efektownej kolorystyce liści; • Distylium ‘Coppertone’ – nieodporny na mróz zimozielony krzew o miedzianoczerwonych wiosennych przyrostach, w cieplejszym klimacie proponowany jako zdrowy zamiennik dla bukszpanu, nadający się też do innych nasadzeń na terenach zieleni. Certyfikatem „C” uhonorowano natomiast czojsię (Choisya) ‘Lissbrid’ (SCENTED GEM) – również wrażliwy na niską temperaturę zimozielony krzew o kompaktowym pokroju i białych pachnących kwiatach oraz bukszpan z serii Betterbuxus – odmianę pod nazwą ‘HER2009B05’ (BETTERBUXUS BAROQUE®) o bardzo ciemnych liściach. Podsumowując GreenGrandPrix 2024, trzeba podkreślić, że największy sukces odniosła francuska firma Hortival Diffusion – Minier Professional Solutions. Zdobyła bowiem aż dwa Certyfikaty „A” – za milin EBONY RED® oraz perukowiec LEMON LADY®, będąc właścicielem (hodowcą) obu tych nowych odmian. Spośród wystawców, którzy zgłosili swoje propozycje do tego samego konkursu o „Zielone Grand Prix”, warto też wymienić holenderską szkółkę Hoogenraad BLIŻEJ BRANŻY Hibiscus syriacus FLOWER TOWER RUBY®, fot. GrootGroenPlus

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 Campsis ×tagliabuana EBONY RED® Agapanthus africanus ‘Willy’s White’ BLIŻEJ BRANŻY Lavandula ×intermedia SENSATIONAL! Handelskwekerijen. Nie tylko ze względu na nagrodzoną lawendę SENSATIONAL! (obecną na rynku już od 2023 r.) czy poddaną ocenie jurorów, lecz niewyróżnioną nową kompaktową rozplenicę japońską (Pennisetum alopecuroides) ‘Tiny Twinkler’. Na stoisku tej firmy można było dodatkowo oglądać ładnie wyeksponowaną okrywową hortensję bukietową (Hydrangea paniculata) Groundbreaker® Blush, która miała głośną międzynarodową premierę latem br. Prezentację tego wystawcy wyróżniała ponadto efektowna budleja Olivier Palussiere (z prawej) z francuskiej firmy Minier, który odebrał od prezesa targów Davida Bömera dwie konkursowe nagrody – za milin EBONY RED® oraz perukowiec LEMON LADY® Davida (Buddleja davidii) – odmiana ‘Pink’ z serii Cascade (oferowana od paru lat), którą charakteryzują zwieszające się, ale elastyczne niełamliwe pędy oraz duże kwiatostany. Wszystko to czyniło z ekspozycji Hoogenraada interesujący przegląd asortymentu z potencjałem. NIEKTÓRE POLSKIE AKCENTY Firma A&M Kałuzińscy Szkółka Polskie Korzenie, która po raz drugi wzięła udział w GGP, zgłosiła do konkursu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz