LIDER BIZNESU 6/2024

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 BLIŻEJ BRANŻY WYSTAWCY I ICH ROZMAITE ROŚLINY GrootGroenPlus (GGP) to wydarzenie B2B związane z bogatymi tradycjami ważnego szkółkarskiego regionu Niderlandów – a zarazem Europy, którym jest gmina Zundert w Brabancji Płn. Targi te skupiają się przede wszystkim na materiale do masowych nasadzeń oraz produkcji krzewów i drzew o takim przeznaczeniu, ale w coraz większym zakresie pokazują także rośliny przeznaczone do handlu detalicznego oraz koncepcje ich sprzedaży. Wśród „wielkiej zieleni” (tak można by przetłumaczyć holenderskie słowa groot groen) udało się więc w tym roku bez trudu wyłowić choćby egzotyczne anigozantosy, czyli tzw. łapy kangura pochodzące z antypodów czy równie osobliwą asyminę trójklapową (Asimina triloba) rodem z Ameryki, a więc rarytasy rynku konsumenckiego. Nie brakowało też roślin przeznaczonych do dekoracji wnętrz – zwykle okresowej (np. iglaków w ozdobnych pojemnikach oferowanych pod nośnym hasłem „Grow Fresh Air”. Prezes zarządu targów GrootGroenPlus David Bömer podkreślił i tym razem, że ich wyjątkowość polega m.in. na oferowaniu bardzo szerokiego asortymentu szkółkarskiego. Nawiązując do lejtmotywu tegorocznej odsłony GGP – „In the Picture” (co dosłownie znaczy „na zdjęciu” lub „na obrazku”, ale nosiło szerszy kontekst), Bömer oświadczył, że targi zwracają uwagę na to, co jest szczególnie interesujące, nowe, obiecujące. W bieżącym roku zgromadzono 280 wystawców. Prawie 70% spośród nich pokazało rośliny – krzewy, drzewa, byliny, pnącza. Pozostałe ok. 30% uczestników stanowili dostawcy środków produkcji oraz usług dla szkółkarstwa. Ogółem reprezentowane było w tym gronie siedem krajów na czele z Holandią, a następnie Belgią oraz Niemcami. Z Polski przyjechało 7 firm, w tym 4 szkółki. ZIELEŃ ORAZ TRZY INNE KOLORY PRZEWODNIE GrootGroenPlus co roku gości w kilku połączonych namiotach, które stawiane są na 3 dni trwania Targów w ich lokalizacji – obecnie w biznesowym centrum Treeport. „Wielka Zieleń”, która stanowi sumę mniejszych i większych stoisk szkółkarskich (oraz towarzyszących im prezentacji nieroślinnych), aranżowana jest niezmiennie od lat wzdłuż trzech tras o łącznej długości 1,4 km: czerwonej, niebieskiej i szarej, które porządkują całą przestrzeń. GGP słynie również z prostych metod eksponowania produktów. Są jednak stoiska przygotowywane w sposób bardziej wyszukany czy też rośliny, które same w sobie wywołują efekt wow ze względu na wiek (jak kilkudziesięcioletnie jabłonie w pojemnikach), albo formę (np. drzewa liściaste o płaskiej kwadratowej koronie). ZWIEDZAJĄCY – Z TRZYDZIESTU CZTERECH PAŃSTW Frekwencja zwiedzających wzrosła w bieżącym roku o 3,6% w stosunku do 2023 r., przy czym wyższy był odsetek gości z zagranicy (32%), którzy przybyli między innymi z: Niemiec, Polski, krajów skandynawskich, Materiał szkółkarski do masowych nasadzeń (typowy dla rejonu Zundert) ze stoiska firmy NL Plants BV Kolekcja roślin z rodzaju Anigozanthos (z ekspozycji holenderskiej szkółki Van der Peijl) – nietypowych dla targów GGP

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz