56 Nr 6/2024 TRENDY MOC PIERWSZEGO WRAŻENIA Badania dowodzą, że ludzie naturalnie preferują marki, które znają. Jest to zjawisko znane jako efekt czystej ekspozycji. Pokazuje nam ono, jak ważne jest regularne przypominanie o swojej obecności. Jednak uwaga – pierwsze wrażenie jest kluczowe. Nie bez powodu zresztą mówi się, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Negatywne doświadczenie klienta może sprawić, że kolejne próby dotarcia do niego przyniosą odwrotny skutek. PRAKTYCZNE KROKI W BUDOWANIU ROZPOZNAWALNOŚCI 1. Spójna identyfikacja wizualna Pierwszym krokiem w budowaniu rozpoznawalnej marki jest stworzenie spójnego wizerunku. Klienci powinni z łatwością rozpoznawać Twoje centrum ogrodnicze nie tylko po logo, ale po całościowym wyglądzie firmy. To właśnie te elementy budują pierwszy, często podświadomy poziom znajomości marki. Na spójną identyfikację składa się: • charakterystyczne oznakowanie centrum ogrodniczego widoczne z daleka, • jednolita odzież pracowników, najlepiej z logo firmy, • spójne kolory i elementy graficzne na wszystkich materiałach (banerach, ulotkach, stronie internetowej, mediach społecznościowych), • zadbane otoczenie centrum, które samo w sobie jest najlepszą reklamą. 2. Budowanie eksperckiego wizerunku Wszyscy wiemy, że w branży ogrodniczej kluczowa jest wiedza i doświadczenie. Klienci szukają nie tylko produktów, ale przede wszystkim sprawdzonych porad i rozwiązań. Dzieląc się swoją wiedzą, budujesz pozycję Jak sprawić, by klienci zapamiętali Twoje centrum ogrodnicze? eksperta i zaufanego doradcy w społeczności lokalnej. Tutaj dobrym pomysłem może okazać się: • organizacja bezpłatnych warsztatów ogrodniczych, • regularne porady sezonowe w lokalnych mediach, • współpraca ze szkołami (lekcje na temat roślin, wspólne zakładanie ogródków – co dodatkowo może zaszczepić w młodzieży ciekawość do ogrodnictwa). 3. Zaangażowanie w życie społeczności Lokalne centrum ogrodnicze powinno być integralną częścią społeczności. Poprzez aktywny udział w życiu miejscowości budujesz nie tylko świadomość marki, ale także emocjonalną więź z mieszkańcami. To bezcenne w czasach, gdy klienci szukają autentycznych relacji z markami. W tym zakresie pomysłem na działanie może być: • udział w lokalnych wydarzeniach (dożynki, festyny, kiermasze), • wsparcie miejscowych inicjatyw (np. zazielenianie przestrzeni publicznej), • organizacja konkursów na najpiękniejszy ogród w okolicy, • współpraca z lokalnymi organizacjami. CO MÓWIĄ BADANIA? Według najnowszego badania Gemiusa „Raport e-commerce 2024”, aż 49% konsumentów szuka w Internecie sklepów lokalnych, które chcą odwiedzić. Co więcej, według badania „Local Consumer Review Survey 2024” przeprowadzonego przez BrightLocal, 75% zawsze lub regularnie czyta ich recenzje. Co ciekawe, 88% konsumentów skorzystałoby z usług firmy, która odpowiada na wszystkie swoje recenzje, w porównaniu do zaledwie 47% w przypadku firm, które w ogóle nie odpowiadają na opinie. To pokazuje, jak ważna jest dbałość o prawdziwą obecność w sieci, nawet w przypadku tradycyjnego biznesu. Prowadzenie centrum ogrodniczego to nie tylko sprzedaż roślin, nawozów, środków ochrony roślin i akcesoriów okołoogrodowych. To przede wszystkim budowanie trwałych relacji z klientami i społecznością lokalną. Jak zatem sprawić, aby Twoja marka była rozpoznawalna i ceniona w regionie? Poniżej postaram się odpowiedzieć na to pytanie. TEKST : Marta Tysowecka, założycielka Greendea. Specjalistka od digital marketingu i sprzedaży w branży ogrodniczej www.greendea.pl
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz