s. 40 Kiełki na zdrowie ISSN 2544-7653 nr 6/2025 2025 s. 50 Rajskie jabłonie Krzysztof Słowiński: hodowca, który ujarzmił trawy, s. 16 s. 10 Gardenia 2025 podsumowanie LIDER BIZNESU NR 6/2025
„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Krzysztof Mielicki, Tomasz Szostak, Katarzyna Wójcik reklama: Magdalena Bandurska tel. kom: +48 668 363 974 magdalena.bandurska@grupamtp.pl Anna Marciniak kom: +48 539 190 079 a.marciniak@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock Idzie nowe, więc bądźmy optymistami! Drodzy Czytelnicy, oddajemy w Wasze ręce najnowszy numer „Lidera Biznesu. Ogrodniczego Magazynu Branżowego”. To już ostatnie wydanie magazynu (w tym roku), więc okazja do podziękowania, że byliście z nami przez minione miesiące. Dziękujemy też za obecność podczas tegorocznej Gardenii, czyli Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu, które odbyły się po raz dziewiętnasty. Życzymy Państwu Do siego roku! Bądźmy gotowi na nowe wyzwania, które życie i biznes stawiają przed nami! SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY WAK w Łodzi / 7 Targi PSCO / 8 Kolejna Mrówka w rodzinie Hortico / 9 Gardenia podsumowanie / 10 Krzysztof Słowiński /16 Biznes a szkoły rolnicze /22 GARDEN BIZNES Groot Groen /26 Trawy ogrodowe /36 POZIOM WYŻEJ Rajskie jabłonie /40 Ogród Mielickiego /46 ChatGPT kontra Google /48 Kiełki /50 TRENDY Florystyka w Witnicy /54 Xmass w bukiecie /56 Instytut Drzewa: korzenie /60 NA TOPIE / 60 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu
4 Nr 6/2025 LIDER TRENDÓW Podczas tegorocznej Gardenii nasz magazyn Lider Biznesu nagrodził swym wyróżnieniem najbardziej oryginalne pomysły i nowatorskie rozwiązania minionego roku. Laureaci Lidera Trendów A.D. 2025 W każdym numerze przyznajemy jeden certyfikat Lidera Trendów dla wybranego produktu. Na scenę podczas tegorocznej Gardenii zaprosiliśmy zatem przedstawicieli tych firm, które w 2025 r. wyróżniliśmy na naszych łamach. Certyfikat Lidera Trendów, otrzymało sześć firm, na scenę dotarło pięciu przedstawicieli. Certyfikaty Lidera Trendów wręczali: Dariusz Muślewski, Dyrektor Grupy Produktów Targów MTP (na zdjęciu pierwszy z prawej), oraz dr Piotr Łuczak, red. naczelny magazynu Lider Biznesu. Na zdjęciu z firmą Bouquetmat nagrodzoną za Polskie Kwiatomaty. Gratulujemy wyróżnionym firmom! < BROS za Worek na osy ExpoLab za Kompleksowe rozwiązania reklamowe Dolagra za Kolekcję donic Maj Certyfikat Lidera Trendów otrzymała również firma ROY Choinki za Choinkę Świerk Nordica. Plantico za Ogórka STARTER F1 ZDJĘCIA: Fotobueno
Ankieta Dziękujemy za poświęcenie czasu na wypełnienie ankiety.Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i pomogą nam w tworzeniu jeszcze lepszego czasopisma „Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy”. Wśród firm, które wypełnią ankietę, rozlosujemy 5 promocyjnych postów Waszych przedsiębiorstw, które będą zamieszczone bezpłatnie przez miesiąc na social mediach Lidera Biznesu. Ankietę prosimy wysłać na adres: Redakcja Lider Biznesu, Grupa MTP ul. Głogowska 10 60-734 Poznań Dane demograficzne (opcjonalne): 1. Czym się Pan/Pani zajmuje w branży ogrodniczej? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 2. Ile lat działa Pan/Pani w branży ogrodniczej? (przedział wiekowy) ........................................................................................................................................................ Ocena ogólna czasopisma: 4. Jak ocenia Pan/Pani ogólny poziom merytoryczny czasopisma „Lider Biznesu”? (skala od 1 do 5, gdzie 1 – bardzo niski, 5 – bardzo wysoki) ........................................................................................................................................................ 5. Czy „Lider Biznesu” dostarcza Panu/Pani przydatnych informacji w prowadzeniu działalności? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ 6. Czy uważa Pan/Pani, że treści zawarte w „Liderze Biznesu” są aktualne i odpowiadają potrzebom rynku? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ 7. Jak ocenia Pan/Pani szatę graficzną i układ czasopisma? (skala od 1 do 5) ........................................................................................................................................................ Ocena artykułów i treści: 9. Która tematyka interesuje Pana/Panią najbardziej? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 10. Czy preferuje Pan/Pani artykuły o charakterze praktycznym (np. poradniki, instrukcje) czy teoretycznym (np. analizy, prognozy)? (skala od 1 do 5, gdzie 1 – zdecydowanie praktyczne, 5 – zdecydowanie teoretyczne) ........................................................................................................................................................
11. Czy artykuły są dla Pana/Pani zrozumiałe i napisane przystępnym językiem? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ 12. Jakiej tematyki artykułów brakuje w czasopiśmie? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 13. Czy ma Pan/Pani jakieś sugestie dotyczące poprawy jakości artykułów? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 14. Czy uważa Pan/Pani, że prezentowane w czasopiśmie przykłady wdrożeń i innowacji są inspirujące i przydatne? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ Częstotliwość wydawania i forma: 15. Jak ocenia Pan/Pani obecną częstotliwość wydawania czasopisma (dwumiesięcznik)? (odpowiednia/za rzadka/za częsta) ........................................................................................................................................................ 16. Czy uważa Pan/Pani, że częstsze wydawanie czasopisma wpłynęłoby pozytywnie na jego wartość? (tak/nie/nie mam zdania) ........................................................................................................................................................ 17. Czy preferuje Pan/Pani formę papierową czy elektroniczną czasopisma? (papierowa/elektroniczna/obie formy) ........................................................................................................................................................ 18. Czy byłby/byłaby Pan/Pani zainteresowany(-na) subskrypcją czasopisma w formie elektronicznej zamiast wersji papierowej? (tak/nie/nie mam zdania) ........................................................................................................................................................ 19. Czy ma Pan/Pani jakieś uwagi dotyczące formy papierowej czasopisma (np. jakość papieru, format)? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ Inne: 20. Czy ma Pan/Pani jakieś dodatkowe uwagi lub sugestie dotyczące czasopisma „Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy”? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 21. Czy chciałby Pan/Pani otrzymywać informacje o nowościach i promocjach czasopisma? (tak/nie) ........................................................................................................................................................ Dziękujemy za poświęcony czas. Państwa opinie są dla nas niezwykle cenne!
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 „Mokra robota” z WAK Październikowa deszczowa aura świetnie uzupełniła temat tegorocznej konferencji Współczesna Architektura Krajobrazu „Woda architektką miast”. Zorganizowali ją: Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu (SAK) oraz Wydział Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego. W trzech blokach omówiono następujące tematy: • Woda jako narzędzie regeneracji miast, • Zrozumieć wodę. O wodzie teoretycznie, • Jak wykorzystać wiedzę o wodzie i jej percepcję (z przeszłości także) do edukacji w branży? • Placemaking. Tworzenie biografii miejsc w relacji z wodą, • Relacje z wodą. Kształtowanie zasobów wodnych w skali mikro, • Relacje z wodą. Kształtowanie zasobów wodnych w skali makro, • Nierozłączność błękitno-zielonej infrastruktury w projektowaniu krajobrazu, • Błękitno-zielone parki – synergiczne wykorzystanie wody i roślinności jako miejskiej infrastruktury, • Wodne ekosystemy. Dobór lokalizacji, podłoża i roślinności – analizy, techniki, narzędzia, materiały, • Zarządzanie wodą w miastach przyszłości. W kuluarach można było zapoznać się z ofertą firm sponsorujących wydarzenie. Lider Biznesu patronował konferencji. < Zdjęcia: Łuczak BLIŻEJ BRANŻY
8 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY PSCO rekomenduje najlepsze produkty Tegorocznym targom PSCO w Żninie towarzyszył Konkurs na Produkt Rekomendowany przez PSCO i DCO, którego celem było wyróżnienie najbardziej innowacyjnych, ekologicznych i wartościowych produktów ogrodniczych – z potencjałem długofalowego sukcesu rynkowego. – Szukaliśmy rozwiązań, które nie tylko wzbogacają ofertę centrów ogrodniczych, ale także niosą ze sobą realną wartość: wspierają środowisko, wyróżniają się jakością, funkcjonalnością i odpowiadają na ogrodnicze oczekiwania klientów. Dzięki tej inicjatywie właściciele centrów ogrodniczych mogą lepiej poznać walory wyłonionych produktów, a w kolejnym kroku skutecznie przekonać do nich swoich klientów – mówi Karolina Filipiak, kierownik biura PSCO. PSCO dokonało podziału na trzy kategorie konkursowe: • Roślinność w ogrodzie • Ochrona i pielęgnacja ogrodu • Wyposażenie ogrodu Zainteresowani wystawcy zgłosili dobrowolnie swoje produkty i zaprezentowali je na swoich stoiskach podczas targów PSCO. Wszystkie produkty biorące udział w konkursie zostały przedstawione i szeroko opisane uczestnikom głosowania jeszcze przed imprezą. Zgłoszono w sumie 54 produkty konkursowe. Oddane podczas Targów głosy po podsumowaniu wyłoniły w każdej z trzech kategorii trzy produkty, które będą polecane przez PSCO w 2026 roku. Zwycięzcy wyłonieni w trakcie głosowania: Kategoria: Roślinność HYDRANGEA PANICULATA Kolekcja LIVING CREATIONS SZKÓŁKA WAŻYŃSCY OGÓREK NINJA F1 PARTENOKARPICZNY, ODMIANA PROFI VILMORIN-GARDEN SP. Z O.O. ECHINACEA SUNSEEKERS GOSPODARSTWO SPECJALISTYCZNE PANEK Kategoria: Ochrona i pielęgnacja ogrodu KOMPLEKSOWA OCHRONA KWIATY 800 ml RTU EVERGREEN GARDEN CARE POLAND SP. Z O.O. KLOZER&CARBOGEN SUMIN NAWÓZ FRAS DO TRUSKAWEK, MALIN, BORÓWEK WESTLAND SP. Z O.O. Kategoria: Wyposażenie ogrodu SZPADEL REKIN – SR BIG S.C. TACZKA DWUKOŁOWA GR 9390 GREENMILL FLORALAND SP. Z O.O. SP.K. RĘKAWICE OCHRONNE LAHTI PRO L2726 PROFIX SP. Z O.O. < ZDJĘCIE: Łuczak
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY Gratulacje dla Żulickich! Nowa inwestycja HORTICO we Włocławku: czwarta Mrówka 5 listopada 2025 r. spółka HORTICO S.A. sfinalizowała zakup nieruchomości we Włocławku przy ul. Łęgskiej 16, gdzie od 15 lat działał sklep PSB Mrówka. To już czwarty obiekt tej sieci w strukturach HORTICO S.A.– obok funkcjonujących sklepów Mrówka w Psarach, Namysłowie i Kluczborku. Market PSB Mrówka we Włocławku posiada 3000 m2 powierzchni sprzedaży i parking na kilkadziesiąt samochodów. Jednym z kluczowych założeń dla nowego właściciela było zachowanie ciągłości funkcjonowania sklepu. Spółka HORTICO S.A. podkreśla, że w procesie przejęcia nie doszło do żadnych zwolnień – zespół dotychczasowych pracowników zachował swoje miejsca pracy, zakres obowiązków, a dzięki sprawnie przeprowadzonemu procesowi również ciągłość wypłat wynagrodzeń. Nowa inwestycja stanie się ważnym elementem dalszego rozwoju GK HORTICO w segmencie sprzedaży detalicznej, jako że jest to pierwszy obiekt spółki w województwie kujawsko- -pomorskim. Już w najbliższych tygodniach zaplanowano przebudowę obiektu oraz dostosowanie go do standardów HORTICO. Modernizacja obejmie m.in.: • całkowitą przebudowę sali sprzedaży, • unowocześnienie strefy obsługi klienta, • modernizację oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego sklepu, • budowę od podstaw szkółki roślin oraz działu ogród, który ma stać się jednym z głównych kategorii asortymentowych sklepu. Oficjalne otwarcie sklepu we Włocławku miało miejsce 22 listopada 2025 r. < Jubileusz 80 lat prowadzenia Centrum Ogrodniczego Żulickich wyróżniony został listem gratulacyjnym Prezydenta Miasta Kołobrzeg. Sylwetkę p. Jerzego Żulickiego przedstawiliśmy w reportażu w nr 6/2024 Lidera Biznesu. < ZDJĘCIE: firmowe
10 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY Gardenia 2025 już za nami Zielone inspiracje, międzynarodowe relacje i innowacje dla branży ogrodniczej w Polsce już tej jesieni! Przez trzy dni Międzynarodowe Targi Poznańskie stały się centrum spotkań profesjonalistów branży ogrodniczej, architektów krajobrazu, przedstawicieli samorządów oraz miłośników zieleni z Polski i zagranicy. W tegorocznej edycji, odbywającej się w dniach 15-17 października, udział wzięło 247 wystawców oraz blisko 7000 zwiedzających. Ponad 80% targowych gości stanowili profesjonaliści: architekci, architekci krajobrazu, przedstawiciele centrów ogrodniczych, hurtowni i sieci handlowych, floryści, firmy zajmujące się utrzymaniem zieleni. W ramach dedykowanego międzynarodowemu handlowi programu Hosted Buyers z wystawcami tegorocznej Gardenii spotkało się 80 kupców z 10 krajów. Targi były także okazją do zaprezentowania najnowszych produktów i technologii - w konkursie o Złoty Medal Gardenii nagrodzono najbardziej innowacyjne rozwiązania. TEKST: Anna Bugaj ZDJĘCIA: Fotobueno, Kasia Kajda Fotografka Scena florystyczna podczas targów Gardenia 2025 była jednym z najbardziej dynamicznych i inspirujących punktów programu, przyciągając tłumy zwiedzających każdego dnia. Przestrzeń ta tętniła kreatywnością, kolorem i pasją do kwiatów, stając się miejscem pokazów, warsztatów
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 11 BLIŻEJ BRANŻY i spotkań z mistrzami florystyki z Polski i zagranicy. Na scenie głównej odbywały się widowiskowe pokazy florystyczne, w których artyści kwiatowi prezentowali najnowsze trendy w kompozycjach roślinnych – od nowoczesnych form dekoracyjnych po klasyczne aranżacje inspirowane naturą. Nie zabrakło również wydarzeń edukacyjnych – Certyfikowane Szkolenie Federacji Arborystów Polskich przyciągnęło specjalistów zajmujących się pielęgnacją drzew, a Speakers’ Corner stał się przestrzenią wymiany wiedzy na temat marketingu, e-commerce i innowacji w branży ogrodniczej. W ramach XIX Forum Miejska Sztuka Ogrodowa pod hasłem „Zieleń. Plan na lepsze miasto” eksperci z zakresu urbanistyki, ekologii i architektury krajobrazu dzielili się doświadczeniami i pomysłami na tworzenie bardziej zrównoważonych przestrzeni publicznych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również warsztaty projektowe, w tym te poświęcone ogrodom preriowym i błękitno-zielonej infrastrukturze, które pozwoliły uczestnikom zdobyć praktyczne umiejętności i poznać najnowsze rozwiązania w aranżacji terenów zielonych. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się program Hosted Buyers, który umożliwił zagranicznym przedstawicielom branży – dystrybutorom, impor terom, właścicielom centrów ogrodniczych i sieci handlowych – bezpośrednie spotkania z polskimi wystawcami. Dzięki starannie dobranym profilom uczestników oraz indywidualnie planowanym rozmowom B2B program ten stał się kluczowym elementem budowania międzynarodowych relacji handlowych. W ramach tegorocznej edycji gościliśmy kupców m.in. z Bułgarii, Rumunii, Grecji, Hiszpanii, Estonii, Gruzji, Holandii, Litwy i Serbii, co podkreśliło globalny charakter wydarzenia. Zagraniczni goście docenili wysoki poziom organizacyjny Targów, różnorodność oferty wystawców oraz możliwość bezpośredniego poznania polskich producentów roślin, sprzętu ogrodniczego, dekoracji i technologii dla zieleni. Wielu z nich zadeklarowało chęć powrotu w kolejnych latach, a część już podczas tegorocznych Targów rozpoczęła konkretne rozmowy handlowe, które zaowocują współpracą międzynarodową. Gardenia 2025 była nie tylko miejscem prezentacji światowych trendów, ale przede wszystkim platformą wymiany doświadczeń, budowania relacji i wspólnego działania na rzecz zielonej przyszłości. Już dziś z ogromną przyjemnością zapraszamy Państwa na kolejną – jubileuszową – odsłonę targów Gardenia 2026! <
12 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY Dziękujemy, że byliście z nami w 2025 r.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 BLIŻEJ BRANŻY Dziękujemy, że byliście z nami w 2025 r.
14 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY Dziękujemy, że byliście z nami w 2025 r.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 BLIŻEJ BRANŻY Dziękujemy, że byliście z nami w 2025 r.
16 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY Pasja, tradycja i innowacja w uprawie traw ozdobnych W miejscowości Ląd, w sercu Wielkopolski, odwiedziliśmy szkółkę „Słowińscy”. To miejsce, gdzie tradycja ogrodnicza przeplata się z nowoczesnym podejściem do uprawy traw ozdobnych. Mieliśmy przyjemność rozmawiać z Krzysztofem Słowińskim, hodowcą, którego rodzina od pokoleń związana jest z ziemią i ogrodnictwem. Z wizytą u naszych Czytelników TEKST I ZDJĘCIA: Łuczak, Słowińscy
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY Szkółka Słowińscy ul. Piastowska 36, 62-405 Ląd, woj. wielkopolskie Zatrudnienie: właściciele, dwóch pracowników stałych, pracownicy sezonowi Oferta: byliny ozdobne, głównie trawy: około 70 odmian, w tym 3 własne Sprzedaż: hurt, klienci to centra ogrodnicze i projektanci ogrodów Kierunki zbytu: Polska, Europa Zachodnia, Czechy i kraje bałtyckie Promocja: głównie social media Szkółka należy do Związku Szkółkarzy Polskich Jakie były początki rodzinnej działalności Słowińskich w branży ogrodniczej? Krzysztof Słowiński: Nasza rodzina od pokoleń związana jest z ogrodnictwem. Mój pradziadek prowadził sad już sto lat temu, a dziadek i ojciec kontynuowali tę tradycję. Dziadek, mimo że początkowo miał uczyć się na krawca, został ułanem. Po wybuchu wojny trafił na przymusowe roboty do ogrodnika w Niemczech. Gdy szczęśliwie wrócił po wojnie, w trudnych czasach wykorzystał zdobyte „doświadczenie” na swojej ziemi. Początkowo skupiał się na warzywach, a następnie mój tata przejął od niego uprawę, głównie pomidorów, ogórków, kapusty, kalafiorów, sałat, ale także chryzantem. Dlaczego doszło do tak znaczącej zmiany profilu, od uprawy warzyw do specjalizacji w trawach ozdobnych? Co było motywacją? K.S.: Przez ponad 15 lat, razem z żoną Urszulą, prowadziliśmy uprawę warzyw, głównie kapusty, kalafioraiogórka.SprzedawaliśmyjenagiełdziewPoznaniu, co wymagało ogromnego poświęcenia, zarywanych nocy i ciągłych podróży. Był to prawdziwy maraton, który z czasem zaczął mnie męczyć. Szukałem stabilizacji, czegoś, co pozwoliłoby mi uniezależnić się od częstych wyjazdów na giełdę. Zawsze ciągnęło mnie do roślin, więc naturalnym krokiem było przejście od warzyw do roślin ozdobnych. Zmiana kierunkowa nastąpiła dość wcześnie, bo już około 1998 roku. W 1999 roku zaczęliśmy produkować więcej roślin ozdobnych, początkowo były to tuje i jałowce.Impulsem do trawbyła pewna wystawa, na której, około trzech lat później, kupiłem pierwszą rozplenicę. I tak to się zaczęło – trawy „rozpleniły się” w naszej szkółce. Jaka jest obecnie Państwa oferta? K.S.: Sprzedażowo oferujemy około 70 odmian traw ozdobnych, z czego trzy są naszymi własnymi. Pierwszą była rozplenica ‘Lady U’, a później kostrzewa ’Miedzianobrody’, którą na rynkach zachodnich nazywamy ’Sunrise’, ze względu na trudności z wymową polskiej nazwy. Ostatnią i jednocześnie najnowszą odmianą, którą wprowadziliśmy w zeszłym roku, jest miskant chiński ’Lady in Red’ – wszystkie nasze odmiany są nagradzane. Początkowo pozyskiwałem sadzonki z różnych źródeł, ale napotykałem na duży chaos odmianowy. Rośliny często okazywały się inne, niż wskazywały etykiety. To było irytujące, dlatego postanowiłem założyć własne mateczniki. Jest to bardziej wymagające zarówno pod względem kosztów, jak i pracy, zwłaszcza że mamy tu ciężkie, polodowcowe ziemie. Kopanie i obróbka gruntu są bardzo pracochłonne, podobnie jak dzielenie karp roślin. Pierwsze najstarsze mateczniki założyliśmy około 20 lat temu, pozyskujemy całe karpy do dzielenia i ukorzeniania, a następnie część wraca ponownie do gruntu i w ten sposób matecznik jest cały czas odnawiany.
18 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY Trawa wymaga przycięcia po sezonie. Czy dotyczy to też mateczników? K.S.: Tak, mateczniki ścinamy co roku. Do tego celu używamy kosiarki listwowej zawieszonej do ciągnika. Niektóre trawy, jak np. rozplenica, tniemy ręcznie kosą spalinową z tarczą widiową, co daje najlepsze rezultaty, ponieważ rozplenica ma dość cienkie i wiotkie liście i ten rodzaj cięcia jest najwygodniejszy. Pozyskaną biomasę rozdrabniamy dużym rębakiem i przeznaczamy na kompost, choć rozkłada się ona dość długo. Kiedyś używaliśmy jej również do obsypywania roślin na zimę. Obecnie, ze względu na łagodniejsze zimy, nie ma już takiej potrzeby. Na matecznikach ścinamy trawy pod koniec zimy ze względów technologicznych, ale w ogrodach warto ścinać w okolicy kwietnia, bo zimą rośliny zachowują walory ozdobne. Proces pobierania sadzonek z mateczników musi być precyzyjny. Jak wygląda ten etap, od matecznika do ukorzenionej sadzonki? K.S.: Cały proces rozpoczyna się od wykopywania roślin z matecznika. Rośliny są dzielone na małe sadzonki, które następnie ukorzeniamy w doniczkach. W razie potrzeby przesadzamy je do większych pojemników, nawet 2-3 razy. Część roślin jest przeznaczona do reprodukcji i wraca na stanowisko stałe do matecznika. Działamy trochę jak piekarz, który z rozczynu pobiera część ciasta, a resztę zaczynu zachowuje do dalszego rozmnożenia. Pole po wykopaniu roślin matecznych odpoczywa przez rok lub dwa, aby gleba miała czas na regenerację. Ze względu na nasze ciężkie, polodowcowe gleby ręczne wydobycie roślin jest dość pracochłonne. Używamy specjalnej przystawki do ciągnika – wyorywacza szkółkarskiego z nożem wycinającym. Co mówi Pan osobom, które decydują się na sadzenie traw ozdobnych w swoich ogrodach? K.S.: Przede wszystkim trawy takie jak prosa, andropogony czy schizachyria, pochodzące z prerii amerykańskich, nie lubią zbyt zasobnych podłoży. Miskanty, które szybko rosną, wystarczy zasilić raz na wiosnę, po ścięciu. My w matecznikach również zasilamy rośliny tylko raz. Preferujemy nawozy wieloskładnikowe z niską zawartością azotu, ponieważ nadmiar azotu może powodować wiotczenie pędów, sprawiając, że stają się bardziej podatne na wyłamanie. Właściwe nawożenie pomaga w utrzymaniu sztywnych i odpornych na warunki atmosferyczne traw. Na co zwraca Pan uwagę przy doborze roślin do matecznika i co obecnie najbardziej interesuje klientów? K.S.: Wybór roślin to połączenie osobistych preferencji i testowania nowości rynkowych. Przede wszystkim stawiam na odmiany odporne na nasze warunki klimatyczne, nawet te mniejsze, jak molinie. W tym roku np. została zaprezentowana na targach „Zieleń to Życie” nowa polska odmiana molinii, która łączy cechy molinii modrej z wyglądem sporobolusa, wyróżniającą się unikalnym, rozłożystym kwiatostanem. Generalnie poszukuję odmian i gatunków, które wyróżniają się na tle bogatej oferty rynkowej. Na przykład, mimo że miskantów chińskich jest ponad 400 odmian, wiele z nich jest do siebie bardzo podobnych. Dlatego tak cenię odmiany takie jak ’Lady in Red’, która dodatkowo zmienia się w trakcie sezonu. Odporność na choroby i zimotrwałość to kluczowe cechy w naszym klimacie. Jakie są Pańskie kryteria selekcji pod tym kątem? K.S.: Wybieram odmiany odporne na rdzę czy inne grzyby. Niestety, czasem zdarza się, że roślina ma piękny
REKLAMA www.dolagra.pl Kolekcja ECHO kwiatostan, ale liście są podatne na choroby, co obniża jej walory estetyczne. W takich przypadkach kontynuujemy poszukiwania. Jeśli chodzi o zimotrwałość, miskanty chińskie zawsze dobrze sobie radziły, nawet w trudnych zimach, kiedy brakowało śniegu, a gleba zamarzała głęboko. Kładę duży nacisk na zdrowotność roślin. Mateczniki przeznaczone do obserwacji nie są opryskiwane chemicznie; zamiast tego stosujemy preparaty na bazie grzybów i bakterii, co minimalizuje stosowanie chemii w szkółce. Miskant ‚Lady in Red’ BLIŻEJ BRANŻY
20 Nr 6/2025 Jako hodowca ma Pan prawo do ochrony swoich odmian. Czy zdarzały się próby naruszenia Pańskich praw? I na koniec, co jest Pańską pasją poza codzienną pracą? K.S.: Współpracujemy z holenderską firmą Plantipp, która jest naszym menadżerem w Europie i dba o ochronę i propagowanie naszych odmian, takich jak kostrzewa ’Miedzianobrody’ czy miskant ’Lady in Red’, za granicą. W Polsce wspólnie z firmą Plantipp sami pilnujemy tych praw; zdarzało się, że musieliśmy interweniować, ale zazwyczaj udaje się to rozwiązać polubownie. Moją największą pasją jest szkółka i poszukiwanie nowych odmian. Chociaż trudno znaleźć wolny czas, to właśnie ten proces hodowlany – od zbierania nasion, przez selekcję tysięcy młodych roślin, aż po ewentualne wprowadzenie nowej odmiany – daje mi ogromną satysfakcję. To długa i często żmudna praca. Z jedną molinią „walczyłem” 12 lat, zanim się poddałem. Duma z sukcesów odmian takich jak np. miskant ’Lady in Red’ jest jednak bezcenna. Dziękuję za rozmowę. Dr Piotr Łuczak Miskant chiński ’Veitshochheim’ Miskant chiński ’Gracillimus’ Miskant olbrzymi ’Meidl’ Palczatka miotlasta ’Ha Ha Tonka’ Imperata cylindryczna ’Red Baron’ Kostrzewa ’Miedzianobrody’ Proso rózgowate ’Nican’ Trzęślica modra ’Poul Petersen’ Rozpalenica japońska ’Lumen Gold’ Poronica różnołuskowa ’Cloud’ Miskant chiński ’Plonus’ BLIŻEJ BRANŻY
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 www.dolagra.pl Lider w donicach ceramicznych! Kolekcja SHALIN
22 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY BRAKUJE LUDZI OD ZIELENI Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w kraju ciągle borykają się z niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. Pracowników brakuje we wszystkich branżach. Najdotkliwiej odczuwa to przemysł, ale problem coraz mocniej widoczny jest także w sektorze ogrodnictwa, florystyki czy architektury krajobrazu. Samorządy, firmy, ale też osoby prywatne są coraz bardziej świadome wyzwań związanych z ociepleniem klimatu, co sprawia, że podchodzą do zieleni w sposób systemowy, m.in. poprzez rozwój tak zwanej zielonej infrastruktury. Odpowiedzią na brak rąk do pracy w branży ogrodniczej, architektury krajobrazu i florystyki jest ścisła kooperacja przedsiębiorców ze szkołami, które uczą młodych ludzi zawodu. To daje realny wpływ na to, w jaki sposób są oni kształceni, na ich przyszłe wybory ścieżki zawodowej, ich specjalizacje. A biznes przygotowuje sobie w taki sposób nowe kadry, przekonują eksperci rynku pracy, resortu edukacji i sektora architektury krajobrazu, ogrodnictwa i florystyki. Współpraca biznesu ze szkołami branżowymi – to się wszystkim opłaca TEKST: Justyna Golonko Artykuł powstał w ramach projektu pn. „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego. Zwiększanie udziału przedstawicieli i przedstawicielek branż w rozwoju kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy” finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 23 BLIŻEJ BRANŻY okresie kształcenia może liczyć na kwotę dofinansowania dla jednego ucznia w wysokości do 8081 zł, a przy krótszym okresie kształcenia proporcjonalnie mniej. W przypadku przyuczenia do pracy wysokość dofinansowania wynosi do 254 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia. ULGI PODATKOWE DLA FIRM I STAŻ UCZNIOWSKI Przedsiębiorstwa mogą też liczyć na ulgi podatkowe. Wśród nich warto tu wymienić możliwość odliczenia darowizny na cele kształcenia zawodowego od dochodu. W ten sposób podatnicy PIT mogą odliczyć od dochodu do 6%, a podatnicy CIT do 10% darowizn na cele kształcenia zawodowego. Dzięki temu firmy wspierając szkoły zawodowe, mają tak naprawdę okazję do „upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu” – ułatwienia sobie dostępu do wykwalifikowanej kadry przy jednoczesnym obniżeniu zobowiązania w podatku dochodowym. Dodatkowo możliwość pozyskania kadr, które będą odpowiadać profilowi przedsiębiorstwa, daje staż uczniowski. Taki staż mogą odbywać u pracodawcy uczniowie branżowych szkół I stopnia, którzy nie są młodocianymi pracownikami oraz uczniowie technikum. Jest to formuła kształcenia praktycznego, która pozwala pracodawcy na zatrudnienie ucznia nawet od pierwszej klasy, przez cały cykl kształcenia. Pracodawca ustala z dyrektorem szkoły zakres zagadnień realizowanych w ramach stażu uczniowskiego, który może obejmować nabywanie umiejętności spoza programu nauczania zawodu, w tym treści specyficzne dla danego zakładu pracy. Zwiększa to szanse ucznia na późniejsze zatrudnienie w wyuczonym zawodzie, a także potencjalnie u tego pracodawcy. Okres odbytego stażu uczniowskiego będzie zaliczał się uczniowi do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Co ważne, koszty świadczenia pieniężnego wypłacanego uczniowi przyjętemu na taki staż pracodawca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. MEN STAWIA NA WSPÓŁPRACĘ Z PRZEDSIĘBIORSTWAMI Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi działania, które mają zwiększyć zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego zarówno na poziomie systemowym, jak i na poziomie regionalnym i lokalnym. Pomóc ma w tym projekt pod nazwą „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego. Zwiększenie udziału przedstawicieli i przedstawicielek branż w rozwoju kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy”, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu odbywają się już spotkania z przedstawicielami poszczególnych branż, na których między innymi identyfikowane są bieżące i przyszłe potrzeby kadrowe w danych sektorach i omawiane są oczekiwania branży w zakresie kształcenia zawodowego. Celem jest pozyskanie przedstawicieli branż do trwałej współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, co podkreślał Henryk Kiepura, wiceminister edukacji. Włodarze miejscowości, szczególnie tych wcześniej zabetonowanych, dziś coraz częściej inwestują w tereny zielone, dbając o te już istniejące i tworząc nowe. W polskich miastach coraz częściej powstają zielone skwery, widoczne są nowe nasadzenia, zadbane trawniki, krzewy czy rośliny ozdobne. Zielona rewolucja w polskich miastach jest już wyraźnie zauważalna i wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach inwestycje w zieloną infrastrukturę będą coraz powszechniejsze. A MOŻE BY TAK WYSZKOLIĆ SOBIE PRACOWNIKÓW? Polscy przedsiębiorcy z branży ogrodnictwa, architektury krajobrazu czy florystyki mogą mieć realny wpływ na kształcenie zawodowe w naszym kraju. Mogą sami w swoim zakładzie pracy uczyć zawodu młodych ludzi – wystarczy przystąpić do współpracy ze szkołami branżowymi czy technikami. A jest w czym wybierać, bo dziś kształcenie zawodowe w branżach związanych z ogrodnictwem, florystyką i architekturą krajobrazu realizuje blisko 44 tys. uczniów w ponad 600 szkołach, w tym ponad tysiąc uczniów kształci się w zawodzie ogrodnika, blisko tysiąc w zawodzie technik ogrodnik, prawie 16 tys. uczniów planuje zostać technikami architektury krajobrazu, a najwięcej – bo ponad 25,5 tys. uczniów – uczy się w zawodzie florysty. JAK W PRAKTYCE WYGLĄDA WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁAMI? Przedsiębiorca, który zdecyduje się na współpracę z wybraną szkołą branżową lub technikum, może zostać między innymi patronem jednej z klas. Wiąże się to z praktycznym przygotowaniem jej uczniów do pracy w określonej branży. Poza tworzeniem klas patronackich katalog możliwych form współpracy pracodawców ze szkołami obejmuje również przygotowanie programu nauczania zawodu, organizację kształcenia praktycznego dla uczniów, doposażanie warsztatów lub pracowni szkolnych, udział w przeprowadzaniu egzaminów zawodowych, doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego, w tym organizację szkoleń branżowych dla nauczycieli w firmach, oraz wsparcie doradztwa zawodowego i promocję kształcenia zawodowego. Dzięki temu, że wachlarz możliwości współpracy jest bardzo szeroki, znacznie zwiększa się realny wpływ przedsiębiorstw na proces kształcenia, a tym samym na lepsze przygotowanie młodzieży do wymogów współczesnego rynku pracy. ZYSKI DLA OBU STRON – DOFINANSOWANIE KOSZTÓW KSZTAŁCENIA Co ważne, korzyści z takiej współpracy ze szkołami, które kształcą młodych ludzi w wybranym zawodzie, są także natury finansowej. Przedsiębiorca może liczyć na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników. Z przepisów ustawy prawo oświatowe wynika, że pracodawca w przypadku nauki zawodu przy 36-miesięcznym
24 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY W pierwszym takim spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele branży ogrodnictwa, florystyki i architektury krajobrazu, w tym przedstawiciele organizacji branżowych, resortów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego oraz nowo powstających Branżowych Centrów Umiejętności. Na spotkaniu przedstawiciele branży mówili o rosnącym zapotrzebowaniu na wykwalifikowanych specjalistów w tym obszarze. Wskazano również, że prace związane z zieloną transformacją będą wymagały nowych kwalifikacji zawodowych związanych z zastosowaniem coraz bardziej zaawansowanych technologii także w tej branży. To oznacza, że współpraca pomiędzy biznesem a szkołami zawodowymi musi zostać wzmocniona. Co ważne, przedstawiciele branży wyrazili gotowość współpracy z ministerstwem w tym zakresie. W efekcie spotkania branżowego podjęto prace nad utworzeniem nowego zawodu – ogrodnik terenów zieleni, oraz przekształceniem dotychczasowych zawodów ogrodnik i technik ogrodnik w zawody agroogrodnik i technik agroogrodnictwa ukierunkowane na nowoczesną produkcję ogrodniczą. Powstanie również nowy zawód technik aranżacji florystycznych jako kontynuacja kształcenia w nowym 3-letnim zawodzie florysta. JAK ZACZĄĆ WSPÓŁPRACĘ ZE SZKOŁĄ Dziś każda firma, która chciałaby aktywnie uczestniczyć w praktycznym kształceniu uczniów w swoim zawodzie, może zgłosić się do najbliższej szkoły branżowej lub technikum w swoim regionie. Dyrektorzy takich placówek są otwarci na rozpoczęcie takiej współpracy, ponieważ są zobowiązani do niej ustawowo, ale przede wszystkim są też świadomi tego, jak ważne jest dziś dla młodych ludzi zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego. Wspieraniem współpracy edukacji zajmować się także będą Branżowe Centra Umiejętności. To nowe placówki, które powstają w całym kraju w ramach Krajowego Planu Odbudowy. BCU pomogą szkołom i uczelniom integrować edukację z biznesem oraz włączać pracodawców w kształcenie zawodowe uczniów, studentów i osób dorosłych. Branżowe Centra Umiejętności powinien odwiedzić każdy przedsiębiorca, który chciałby w przyszłości nawiązać współpracę z wybranymi szkołami. Na potrzeby branży ogrodniczej powstaje pięć Branżowych Centrów Umiejętności: BCU w dziedzinie Florystyka w Turzy Śląskiej, trzy BCU w dziedzinie Ogrodnictwo – w Bielsku Białej, Sandomierzu-Mokoszynie oraz Opolu Lubelskim, i BCU w dziedzinie Architektura Krajobrazu w Gołotczyźnie. Wsparciem dla firm zainteresowanych podjęciem współpracy ze szkołami służą także regionalni koordynatorzy ds. kształcenia zawodowego działający przy każdym kuratorium oświaty. Możemy narzekać, że brakuje nam pracowników, że młodzi ludzie na rynku pracy nie mają dziś odpowiednich kwalifikacji ani umiejętności, albo możemy też wziąć udział w aktywnym kształceniu ich w zawodzie. Firmy w całym kraju mogą dziś uczyć i inspirować swoich przyszłych pracowników, korzystając z profitów finansowych i podatkowych, które są do ich dyspozycji. Przykłady z gospodarek krajów zachodnich pokazują, że bardziej opłaca się to drugie rozwiązanie. <
26 Nr 6/2025 GARDEN BIZNES Wielka zieleń, czyli GrootGroenPlus 2025 Na początku października 2025 r. w gminie Zundert w Niderlandach po raz 35. gościły targi szkółkarskie GrootGroenPlus. Organizowane od kilku lat w nowej lokalizacji, na terenie kompleksu pod nazwą Business Centre Treeport w miejscowości Rijsbergen – stanowią rozwojowe wydarzenie wystawiennicze dla profesjonalistów z zielonego sektora.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 27 GARDEN BIZNES TEKST: Alicja Cecot ZDJĘCIA: autorka oraz GrootGroenPlus Typowe dla tego wydarzenia są krzewy z upraw gruntowych eksponowane w prosty sposób Na tle zieleni zwracają uwagę kolorowe stoiska (m.in. z kwitnącymi różami w kontenerach), jak to przygotowane przez szkółki Helmut Röttger oraz Zorn Łódź z różami z serii Naturosa na ekspozycji szkółki Meer Plant BV W tym roku GrootGroenPlus okazał się jedną z nielicznych imprez targowych w branży, które odnotowały wzrost – zarówno liczby wystawców, jak i zwiedzających. Niejako w myśl tematu przewodniego GGP 2025 – „Serce dla zieleni”. GrootGroenPlus to targi, które historycznie rzecz biorąc, skupiają się przede wszystkim na materiale szkółkarskim do masowych nasadzeń – na tereny zieleni czy do zakładania żywopłotów, a także rozpoczynania produkcji (nasiona, siewki, szczepy czy inna „młodzież”). Z tego typu produktami skojarzony jest tradycyjny, październikowy termin wydarzenia, który ma oznaczać początek jesiennego sezonu w branży, związanego ze sprzedażą roślin wykopywanych i oferowanych z gołymi korzeniami lub bryłą podłoża. Ta specyfika regionu Zundert i targów, które są znakiem rozpoznawczym szkółkarstwa Brabancji Północnej, wpłynęła na typowy dla GGP prosty sposób eksponowania produktów – większość wystawców pozostaje mu wierna do dziś. Przybywa jednak bardziej wyrafinowanego materiału „z gruntu”. Do rarytasów należą choćby okazałe formy wielopniowe, reprezentowane – zgodnie z rynkowymi tendencjami – przez coraz większą liczbę gatunków, w tym hortensję bukietową. W ostatnich latach rośnie także udział krzewów i drzew oraz bylin w pojemnikach, przeznaczonych również do handlu detalicznego, co przekłada się na bardziej urozmaicone, kolorowe ekspozycje. Do takich barwnych prezentacji należało w br. stoisko firmy Meer Plant BV z różami Naturosa, własnej hodowli. Zademonstrowano je w dużej, drewnianej łodzi, która rzucała się w oczy. Naturosa to seria stosunkowo nowych, kompaktowych, bardzo długo i obficie kwitnących, drobnolistnych, zdrowych odmian róż, łatwych w uprawie, nagradzanych na międzynarodowych konkursach. Mają „naturalny” wygląd – prawie wszystkie dostępne odmiany charakteryzują się kwiatami pojedynczymi – i wpasowują się we współczesne trendy ogrodowe oraz krajobrazowe. Spiritus movens tej hodowli i produkcji (w pojemnikach) Belg Jan Oprins wyróżnił tegoroczne nowości z serii Naturosa, takie jak ‘Mini Pinkie’ czy ‘Green Summer’. Wśród „wielkiej zieleni” (groot groen) zwracały też uwagę np. okazy barbuli klandońskiej (Caryopteris ×clandonensis), która kwitnie na niebiesko późnym latem i jesienią, wabiąc owady zapylające. Krzewy te, w różnych odmianach – jak np. ‘Beyond Midnight’, ‘Blue Baloon’, ‘Dark Knight’, ‘Good as Gold’, ‘Summer Sorbet’ – wydawały się liczniejsze na targach GGP niż kiedykolwiek wcześniej na tej imprezie, co może świadczyć o ich zwiększającej się podaży. PRZYSZŁOŚCIOWE ROZWIĄZANIA Wątki bioróżnorodności, korzystnych właściwości gatunków i odmian – w tym atrakcyjności dla pszczół,
28 Nr 6/2025 Wizualnie atrakcyjne byliny w pojemnikach są coraz częściej eksponowane na GGP GARDEN BIZNES Jan Oprins (z lewej) określa róże Naturosa jako rośliny przyszłości, pasujące do współczesnych trendów ogrodowych Wielopniowy okaz hortensji bukietowej (Hydrangea paniculata) ‘Polar Bear’ z ekspozycji firmy Boomkwekerij Peter Verhoeven Odmiana ‘Mini Pinkie’ z serii Naturosa wpływu dobrego podłoża na rozwój roślin unaoczniano w centralnym punkcie targów, na tak zwanym Skwerze Przyszłości. Kącik ten po raz pierwszy zaaranżowano podczas GGP. Miał on przypominać osobom, które prowadzą centra ogrodnicze czy inne punkty sprzedaży detalicznej, ważne trendy rynkowe, innowacyjne gatunki i odmiany oraz koncepcje (m.in. prezentacja przykładowych roślin pod hasłem „Ogród pobudza zmysły” – wzroku, zapachu, smaku, dotyku). W duchu „zrównoważonej przyszłości” – konieczności spełniania rosnących potrzeb konsumentów, które dotyczą bezpieczeństwa produktów ogrodniczych w całym łańcuchu dostaw – odbyło się też seminarium dla uczestników zielonego sektora detalicznego. Jedna z prelegentek Elise Wieringa – kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w holenderskiej sieci centrów ogrodniczych Intratuin – poinforowała, że wyraźnie zwiększa się popyt na rośliny z upraw ekologicznych, a przynajmniej prowadzonych zgodnie z zasadami integrowanej produkcji i ochrony roślin. Intratuin zakłada, że do 2030 r. co najmniej 70% produktów roślinnych oferowanych w tej sieci będzie „wolne od chemii” (z potwierdzeniem w postaci certyfikatu, autoryzowanej etykiety „bio”, wyników badań laboratoryjnych). Wieringa stwierdziła, że zdecydowanie zmienia się system działania branży: ze „sprzedaży tego, co zostało wyprodukowane” na „produkowanie tego, co klienci chcą nabywać”. Prelegentka nakreśliła także inny charakterystyczny trend – zwiększający się udział warzyw oraz ziół w ogrodach, co przekłada się na decyzje zakupowe konsumentów. WIELKA, WIĘKSZA, NAJWIĘKSZA David Bömer, prezes zarządu targów GrootGroenPlus, podkreślił, że były one w 2025 r. największe z dotychczasowych. Jego zdaniem ich sukces polega na spełnieniu zasady: „dobre miejsce, właściwe produkty, odpowiednia atmosfera”. Innymi słowy – są to „prawdziwie szkółkarskie targi”, które „sięgają do korzeni branży”. Bömer z satysfakcją odnotował ożywione zainteresowanie wydarzeniem przedstawicieli biznesu detalicznego (centra ogrodnicze, markety). Oświadczył, że organizatorzy targów GGP, którzy pokazują bogaty asortyment roślin oraz form ich podania, pracują nad tym, by był on jeszcze szerszy
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 29 GARDEN BIZNES Cztery odmiany barbuli klandońskiej ze stoiska szkółki Joh. Stolwijk & Zonen: ‘Blue Baloon’, ‘Dark Knight’, ‘Good as Gold’, ‘Summer Sorbet’ Osmanthus heterophyllus PERFUME PARTY Caryopteris ×clandonensis ‘Beyond Midnight’ – o ciemnoniebieskich kwiatostanach wabiących pszczoły – ze stoiska belgijskich targów Florall Przedstawiciele firmy Minier Professional Solutions prezentują nagrodzone w konkursie o GreenGrandPrix odmiany jej hodowli (oraz otrzymane dyplomy) – figę ROUGE DE JUILLET (RED JULY) i aktinidię ‘Herma’ i uczynił z imprezy wystawienniczej w gminie Zundert miejsce z kompleksową ofertą szkółkarską B2B dla całej Europy. GrootGroenPlus zawsze odbywa się w kilku połączonych namiotach, które stawiane są na trzy dni trwania targów w ich lokalizacji. Ze względu na wydłużającą się w 2025 r. listę wystawców, którzy zgłaszali się niemal do ostatniej chwili, zainstalowano dodatkowe namioty. Pomimo tej rozbudowy nie udało się zaspokoić wszystkich potrzeb i – jak podali organizatorzy – kilkunastu chętnych się nie zmieściło. Ostatecznie na powierzchni ponad 10 000 m² zgromadzono prawie trzystu wystawców, o około dwudziestu więcej niż w 2024 r.; odnotowano przy tym istotny wzrost liczby uczestników spoza Holandii. Ogółem reprezentowane było 8 krajów, na czele z Niderlandami, a następnie Belgią oraz Niemcami. Z Polski, która zajęła 4. pozycję, przyjechało 6 firm, w tym dwie szkółki – debiutowało wśród nich gospodarstwo PL Plants, które oferowało nasiona drzew i krzewów.
30 Nr 6/2025 GARDEN BIZNES Skwer Przyszłości miał wskazywać ważne dla handlu detalicznego współczesne trendy w zielonej branży, jak np. bioróżnorodność Wykład Elise Wieringy – kierownika ds. zrównoważonego rozwoju w holenderskiej sieci centrów ogrodniczych Intratuin – podczas seminarium dla uczestników sektora detalicznego Ilex crenata ‘Ermany Tower’ Phillyrea angustifolia ‘Green Line’ Actinidia ‘Herma’ Przedstawiciele polskiej firmy PL Plants (z prawej Maciej Bobowicz), która oferowała nasiona drzew i krzewów Aż 77% wystawców pokazało materiał roślinny. W grupie pozostałych uczestników znaleźli się: dostawcy środków produkcji oraz usług dla szkółkarstwa, a także stowarzyszenia i podmioty zajmujące się edukacją. Targi ponownie podzielono na 3 zasadnicze części – trasy „Szarą”, „Czerwoną” i „Niebieską”, których przejście gwarantowało łatwe dotarcie do wszystkich stoisk. Zasadą zwiedzania jest poruszanie się po wytyczonych trzech ścieżkach w różnych pawilonach, z których każda biegnie na zasadzie pętli. ZWIEDZAJĄCY Z TRZYDZIESTU PIĘCIU KRAJÓW Wzrosła również liczba odwiedzających, także spoza Holandii, a impreza zyskała szerszy zasięg międzynarodowy. Z zagranicy pochodziło około 37% gości – co stanowi znaczny wzrost – którzy reprezentowali 35 różnych krajów. Jak podali organizatorzy GGP, na szczególną uwagę zasługiwał wzrost frekwencji przybyszów z Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Polski, Włoch, Niemiec i Francji. Wśród przyjezdnych z naszego kraju jak zwykle dominowali szkółkarze. Dla wielu z nich GrootGroenPlus to obowiązkowe wydarzenie, które jest okazją do spotkania dużej grupy wystawców z rozmaitym materiałem roślinnym oraz umożliwia odwiedzenie wybranych gospodarstw w rejonie Zundert.
Organizatorzy twierdzą, że korzystne wyniki frekwencyjne GGP 2025 to zasługa m.in. zwiększonego budżetu na działania PR i położenia szczególnego nacisku na promocję targów za granicą. Służyła temu celowi platforma informacyjna GGP.news, która przez cały rok stymuluje zainteresowanie wydarzeniem, jego uczestnikami, zieloną branżą w krajach wystawców i jej produktami. ZIELONE GRAND PRIX – Z POLSKIM AKCENTEM Konkurs o GreenGrandPrix odbył się po raz czwarty. Zgłoszono do niego 27 roślin, wśród których znalazły się przede wszystkim bieżące nowości odmianowe. Oceniało je na stoiskach wystawców jury, które przyznało 17 nagród: 3 złote, 3 srebrne i 11 brązowych. Zwraca uwagę pokaźna w tym gronie liczba taksonów uważanych za nieodporne na mróz w naszym klimacie Spiraea japonica RICK STAR Abelia ×grandiflora MYSTIC DAYDREAM REKLAMA
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz