Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 23 BLIŻEJ BRANŻY okresie kształcenia może liczyć na kwotę dofinansowania dla jednego ucznia w wysokości do 8081 zł, a przy krótszym okresie kształcenia proporcjonalnie mniej. W przypadku przyuczenia do pracy wysokość dofinansowania wynosi do 254 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia. ULGI PODATKOWE DLA FIRM I STAŻ UCZNIOWSKI Przedsiębiorstwa mogą też liczyć na ulgi podatkowe. Wśród nich warto tu wymienić możliwość odliczenia darowizny na cele kształcenia zawodowego od dochodu. W ten sposób podatnicy PIT mogą odliczyć od dochodu do 6%, a podatnicy CIT do 10% darowizn na cele kształcenia zawodowego. Dzięki temu firmy wspierając szkoły zawodowe, mają tak naprawdę okazję do „upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu” – ułatwienia sobie dostępu do wykwalifikowanej kadry przy jednoczesnym obniżeniu zobowiązania w podatku dochodowym. Dodatkowo możliwość pozyskania kadr, które będą odpowiadać profilowi przedsiębiorstwa, daje staż uczniowski. Taki staż mogą odbywać u pracodawcy uczniowie branżowych szkół I stopnia, którzy nie są młodocianymi pracownikami oraz uczniowie technikum. Jest to formuła kształcenia praktycznego, która pozwala pracodawcy na zatrudnienie ucznia nawet od pierwszej klasy, przez cały cykl kształcenia. Pracodawca ustala z dyrektorem szkoły zakres zagadnień realizowanych w ramach stażu uczniowskiego, który może obejmować nabywanie umiejętności spoza programu nauczania zawodu, w tym treści specyficzne dla danego zakładu pracy. Zwiększa to szanse ucznia na późniejsze zatrudnienie w wyuczonym zawodzie, a także potencjalnie u tego pracodawcy. Okres odbytego stażu uczniowskiego będzie zaliczał się uczniowi do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Co ważne, koszty świadczenia pieniężnego wypłacanego uczniowi przyjętemu na taki staż pracodawca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. MEN STAWIA NA WSPÓŁPRACĘ Z PRZEDSIĘBIORSTWAMI Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi działania, które mają zwiększyć zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego zarówno na poziomie systemowym, jak i na poziomie regionalnym i lokalnym. Pomóc ma w tym projekt pod nazwą „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego. Zwiększenie udziału przedstawicieli i przedstawicielek branż w rozwoju kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy”, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu odbywają się już spotkania z przedstawicielami poszczególnych branż, na których między innymi identyfikowane są bieżące i przyszłe potrzeby kadrowe w danych sektorach i omawiane są oczekiwania branży w zakresie kształcenia zawodowego. Celem jest pozyskanie przedstawicieli branż do trwałej współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, co podkreślał Henryk Kiepura, wiceminister edukacji. Włodarze miejscowości, szczególnie tych wcześniej zabetonowanych, dziś coraz częściej inwestują w tereny zielone, dbając o te już istniejące i tworząc nowe. W polskich miastach coraz częściej powstają zielone skwery, widoczne są nowe nasadzenia, zadbane trawniki, krzewy czy rośliny ozdobne. Zielona rewolucja w polskich miastach jest już wyraźnie zauważalna i wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach inwestycje w zieloną infrastrukturę będą coraz powszechniejsze. A MOŻE BY TAK WYSZKOLIĆ SOBIE PRACOWNIKÓW? Polscy przedsiębiorcy z branży ogrodnictwa, architektury krajobrazu czy florystyki mogą mieć realny wpływ na kształcenie zawodowe w naszym kraju. Mogą sami w swoim zakładzie pracy uczyć zawodu młodych ludzi – wystarczy przystąpić do współpracy ze szkołami branżowymi czy technikami. A jest w czym wybierać, bo dziś kształcenie zawodowe w branżach związanych z ogrodnictwem, florystyką i architekturą krajobrazu realizuje blisko 44 tys. uczniów w ponad 600 szkołach, w tym ponad tysiąc uczniów kształci się w zawodzie ogrodnika, blisko tysiąc w zawodzie technik ogrodnik, prawie 16 tys. uczniów planuje zostać technikami architektury krajobrazu, a najwięcej – bo ponad 25,5 tys. uczniów – uczy się w zawodzie florysty. JAK W PRAKTYCE WYGLĄDA WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁAMI? Przedsiębiorca, który zdecyduje się na współpracę z wybraną szkołą branżową lub technikum, może zostać między innymi patronem jednej z klas. Wiąże się to z praktycznym przygotowaniem jej uczniów do pracy w określonej branży. Poza tworzeniem klas patronackich katalog możliwych form współpracy pracodawców ze szkołami obejmuje również przygotowanie programu nauczania zawodu, organizację kształcenia praktycznego dla uczniów, doposażanie warsztatów lub pracowni szkolnych, udział w przeprowadzaniu egzaminów zawodowych, doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego, w tym organizację szkoleń branżowych dla nauczycieli w firmach, oraz wsparcie doradztwa zawodowego i promocję kształcenia zawodowego. Dzięki temu, że wachlarz możliwości współpracy jest bardzo szeroki, znacznie zwiększa się realny wpływ przedsiębiorstw na proces kształcenia, a tym samym na lepsze przygotowanie młodzieży do wymogów współczesnego rynku pracy. ZYSKI DLA OBU STRON – DOFINANSOWANIE KOSZTÓW KSZTAŁCENIA Co ważne, korzyści z takiej współpracy ze szkołami, które kształcą młodych ludzi w wybranym zawodzie, są także natury finansowej. Przedsiębiorca może liczyć na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników. Z przepisów ustawy prawo oświatowe wynika, że pracodawca w przypadku nauki zawodu przy 36-miesięcznym
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz