Lider Biznesu 6/2025

24 Nr 6/2025 BLIŻEJ BRANŻY W pierwszym takim spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele branży ogrodnictwa, florystyki i architektury krajobrazu, w tym przedstawiciele organizacji branżowych, resortów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego oraz nowo powstających Branżowych Centrów Umiejętności. Na spotkaniu przedstawiciele branży mówili o rosnącym zapotrzebowaniu na wykwalifikowanych specjalistów w tym obszarze. Wskazano również, że prace związane z zieloną transformacją będą wymagały nowych kwalifikacji zawodowych związanych z zastosowaniem coraz bardziej zaawansowanych technologii także w tej branży. To oznacza, że współpraca pomiędzy biznesem a szkołami zawodowymi musi zostać wzmocniona. Co ważne, przedstawiciele branży wyrazili gotowość współpracy z ministerstwem w tym zakresie. W efekcie spotkania branżowego podjęto prace nad utworzeniem nowego zawodu – ogrodnik terenów zieleni, oraz przekształceniem dotychczasowych zawodów ogrodnik i technik ogrodnik w zawody agroogrodnik i technik agroogrodnictwa ukierunkowane na nowoczesną produkcję ogrodniczą. Powstanie również nowy zawód technik aranżacji florystycznych jako kontynuacja kształcenia w nowym 3-letnim zawodzie florysta. JAK ZACZĄĆ WSPÓŁPRACĘ ZE SZKOŁĄ Dziś każda firma, która chciałaby aktywnie uczestniczyć w praktycznym kształceniu uczniów w swoim zawodzie, może zgłosić się do najbliższej szkoły branżowej lub technikum w swoim regionie. Dyrektorzy takich placówek są otwarci na rozpoczęcie takiej współpracy, ponieważ są zobowiązani do niej ustawowo, ale przede wszystkim są też świadomi tego, jak ważne jest dziś dla młodych ludzi zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego. Wspieraniem współpracy edukacji zajmować się także będą Branżowe Centra Umiejętności. To nowe placówki, które powstają w całym kraju w ramach Krajowego Planu Odbudowy. BCU pomogą szkołom i uczelniom integrować edukację z biznesem oraz włączać pracodawców w kształcenie zawodowe uczniów, studentów i osób dorosłych. Branżowe Centra Umiejętności powinien odwiedzić każdy przedsiębiorca, który chciałby w przyszłości nawiązać współpracę z wybranymi szkołami. Na potrzeby branży ogrodniczej powstaje pięć Branżowych Centrów Umiejętności: BCU w dziedzinie Florystyka w Turzy Śląskiej, trzy BCU w dziedzinie Ogrodnictwo – w Bielsku Białej, Sandomierzu-Mokoszynie oraz Opolu Lubelskim, i BCU w dziedzinie Architektura Krajobrazu w Gołotczyźnie. Wsparciem dla firm zainteresowanych podjęciem współpracy ze szkołami służą także regionalni koordynatorzy ds. kształcenia zawodowego działający przy każdym kuratorium oświaty. Możemy narzekać, że brakuje nam pracowników, że młodzi ludzie na rynku pracy nie mają dziś odpowiednich kwalifikacji ani umiejętności, albo możemy też wziąć udział w aktywnym kształceniu ich w zawodzie. Firmy w całym kraju mogą dziś uczyć i inspirować swoich przyszłych pracowników, korzystając z profitów finansowych i podatkowych, które są do ich dyspozycji. Przykłady z gospodarek krajów zachodnich pokazują, że bardziej opłaca się to drugie rozwiązanie. <

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz