LIDER BIZNESU 7/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 Ogromna popularność ogrodniczego hobby na świecie na pewno już pozytywnie oddziałuje na sprzedaż pod- łoży uniwersalnych i specjalistycznych. TORF TO PODSTAWA Wydobywany już od XVII w. torf początkowo był wykorzy- stywany jako opał. Z czasem jednak jego zastosowanie się rozszerzyło, m.in. o uprawę szkółkarską, rolnictwo i ogrod- nictwo. W krajach europejskich podłoża na bazie torfu nadal stanowią jedną z najważniejszych kategorii produk- towych w sklepach i centrach ogrodniczych, mimo iż jego wykorzystanie w energetyce znacząco się zmniejszyło na przestrzeni ostatnich lat – przede wszystkim ze względów środowiskowych, m.in. z uwagi na potrzebę ograniczenia śladu węglowego. Z badań Międzynarodowego Towarzystwa Nauk Ogrodni- czych ISHS wynika, że jeszcze w latach 2012-2016 wydo- bycie torfu w Europie wynosiło 21,3 mln t na rok, a jego produkcja – skoncentrowana w północnej części konty- nentu – zorientowana była głównie na cele energetyczne. Co interesujące, ogrodniczy torf trafia przeważnie poza Europę. Najważniejsze, że w ciągu ostatniego ćwierćwie- cza energetyczna konsumpcja torfu zmniejszyła się na rzecz jego coraz szerszego wykorzystania w ogrodnictwie. MIĘDZY TORFEM A PRAWDĄ Ogólnie wg danych amerykańskiej agencji naukowo- -badawczej United States Geological Survey wydobycie torfu w Finlandii w okresie 2019-2020 spadło o 15,3% do 8,3 mln t, w Niemczech – o 4,8% do 2,3 mln t, na Łotwie – o 13,6% do 1,5 mln t, w Polsce – o 19,5% do 0,7 mln t, Trendy się zmieniają Wojciech Lis prezes zarządu Lasland Wzrost zainteresowania naszym bliskim otoczeniem, który dostrzegaliśmy w ub.r. jest i w tym roku pozytyw- nym trendem. Pięknieją ogródki, balkony. Coraz więcej upraw zakładanych jest na podłożach BIO ze zredukowa- ną ilością torfu lub na podłożach beztorfowych. Odżyły nasze spotkania na Rodzinnych Warsztatach Ogrodni- czych. Znacząco wzrosła ilość produktów zamawianych online, także tych całopaletowych (dropshipping). Wśród nowych produktów przygotowanych na sezon 2022 znajdą Państwo podłoża, które pozwolą urozma- icić przestrzeń domu i ogrodu. Mam nadzieję, że spo- tkamy się na tegorocznej GARDENII, na której nasze no- wości będą miały swoją premierę. Po więcej szczegółów zapraszam do KATALOGU KRONEN 2022. a w Szwecji – o 16,7% do 1,8 mln t. Wzrosło tylko w Irlan- dii – o 15,6% do 2,8 mln t i Estonii – lecz tylko o 1,1% do 0,9 mln t. Produkcja torfu w skali światowej w ub.r. miała wynieść łącznie 29 mln t. W 2019 r. natomiast wydobyto 33 mln t tego cennego surowca. Trend ten w nadcho- dzących latach ma się utrzymać, ponieważ zmniejsza się zastosowanie torfu w branżach innych niż rolnictwo oraz Popyt stale rośnie Dr Grzegorz Ożarowski kierownik regionu centrum Agaris Poland Sp. z o.o. Biorąc pod uwagę ostatnie dwa lata, możemy mówić o rekordowej sprzedaży podłoży torfowych. Obec- ny sezon z jednej strony był trudny ze względu na małą podaż produktów związaną z mniejszą do- stępnością surowca, z dru- giej jednak strony popyto- wo był bardzo zbliżony do rekordowego ubiegłego sezonu. Długo utrzymują- ca się zima spowodowała jednocześnie przesunięcie sezonu w czasie, także sprze- daż odbywała się również w miesiącach, kiedy w normal- nych warunkach zaczyna się wyraźnie zmniejszać, czyli w czerwcu i lipcu. Zapotrzebowanie na podłoża jest duże i w bieżącym roku utrzymuje się na poziomie z roku ubiegłego. Sytuacja pan- demiczna sprawiła, że w poprzednim sezonie zapotrze- bowanie znacznie wzrosło i wykazuje teraz stabilną ten- dencję na ustalonym, wysokim poziomie. Rozgraniczając rynek profi i hobby, to w rynku producenckim utrzymuje się ono zawsze, niezależnie od innych czynników, na sta- łym poziomie. Natomiast na rynku klientów kupujących podłoża hobbystycznie zapotrzebowanie stale rosło. Do- tyczyło to zarówno naszych marek własnych, jak i produk- tów robionych na zlecenie naszych klientów. Głównym czynnikiem wpływającym na popyt jest oczy- wiście pogoda. Im szybciej robi się wiosna, im więcej słonecznych dni, tym szybciej wzrasta popyt na podłoża wśród hobbystów. W ostatnich 2 sezonach popyt był de- terminowany oczywiście panującą pandemią oraz lock- downem, ponieważ w takich warunkach wielu klientów pozostało w domach lub na działkach. Nasi klienci poświę- cali więcej czasu i uwagi otoczeniu własnego domu oraz pielęgnacji ogrodów, tarasów i balkonów.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz