LIDER BIZNESU 7/2021

26 garden biznes ogrodnictwo. Ponadto w sektorze ogrodniczym stop- niowo zwiększa się udział produktów niezawierających torfu. Do 2030 r. jego produkcja ma zmniejszyć się do 20 mln t wg prognoz agencji badawczej IndexBox. Póki co jednak produkty torfowe pozostają najchętniej kupowanymi produktami w segmencie podłożowym i nic nie wskazuje, aby tendencja ta miała się odwrócić. Największym odbiorcą torfu w Europie (o różnym zasto - sowaniu) wg IndexBox pozostaje Finlandia, gdzie trafia ok. 50% produkcji tego surowca. Drugie miejsce zajmują Niemcy, a trzecie Szwecja. Pod względem wartości sprzedaży torfu w krajach unijnych prym również wie- dzie Finlandia z 217 mln dol., Irlandia – z 194 mln dol. i Niemcy – 190 mln dol. Zaraz za nimi plasują się kolejno: Szwecja, Francja, Holandia i Polska. W RAJU MOŻLIWOŚCI Do najchętniej kupowanych podłoży torfowych w naszym kraju nadal należą te uniwersalne, ale udział tych specjalistycznych w rynku ciągle rośnie zarówno dzięki najbardziej zapalonym hobbystom, jak i ogrodni- czym nowicjuszom, którzy poszukują produktów o zop- tymalizowanym składzie ułatwiającym pielęgnację. Nic dziwnego, że podaż podłoży przeznaczonych pod kon- kretne rośliny czy trawniki ciągle się zwiększa, pomimo dużego nasycenia rynku. Na rynku konsumenci odnajdą nawet specjalistyczne produkty do uprawy bonsai, cytru- sów, sukulentów i sansewierii. Producenci prześcigają się w pomysłach i technologiach. Entuzjastów ekologicz- nych rozwiązań zainteresują zapewne gotowe mieszanki torfów frezowanych i humusu; miłośnicy budlei, jaśmi- nowców czy krzewuszek sięgną najpewniej po podłoża odkwaszające oraz podwyższające pH gleby; a amatorzy storczyków – po gotowe specjalistyczne podłoże z tor- fem, korą, keramzytem i przezroczystą doniczką o spe- cjalnie ukształtowanym dnie w zestawie. DROGA DO DOSKONAŁOŚCI Z roku na rok na rodzimym rynku ogrodniczym rośnie dostępność różnego rodzaju podłoży beztorfowych zawierających m.in. włókna drzewne, chipsy kokosowe i kompost lub startową dawkę nawozu mineralnego, które mają wspomagać aklimatyzację roślin. Produkty te zawierają też różne dodatki, np. glinkę lub mączkę bazaltową bogatą w makro- i mikroelementy potrzebne roślinom do zdrowego wzrostu. Do uprawy i pielęgnacji storczyków hobbystom można natomiast polecić pod- łoże piniowe z mikoryzą. Klienci sklepów oraz centrów ogrodniczych odnajdą w ich ofercie także keramzyt, per- lit, wermikulit, mączkę bazaltową czy zmielony marmur. Interesującą nowość stanowią drobnoporowate bryłki na bazie glinki, które magazynują i uwalniają wchłoniętą wodę wraz ze składnikami odżywczymi niezbędnymi do odpowiedniego rozwoju roślin. Uzupełnieniem podłożo- wej oferty mogą stać się różnego rodzaju czujniki wilgot- ności gleby oraz zestawy pH do badania odczynu gleby w ogrodach, na trawnikach, a nawet w doniczce. Rekordowe wyniki Krzysztof Radłowski kierownik ds. sprzedaży WOKAS S.A. WOKAS S.A. jest polską firmą specjalizującą się w produkcji profesjonalnej okrywy torfowej, a także podłoży ogrodni- czych, dekorantów, nawozów granulowanych i płynnych od 1992 r. Obecnie posiadamy 7 zakładów produkcyjnych w Polsce, dzięki czemu jesteśmy w stanie obsłużyć klienta na terenie całego kraju jak również poza granicami. Pomimo pandemii rok 2020 okazał się bardzo owocny w na- szej branży. Można by powiedzieć rekordowy, jeżeli chodzi o sprzedaż podłoży! Zauważyliśmy ogromny wzrost zainteresowania uprawą wa- rzyw, owoców i kwiatów na balkonach, tarasach i w ogród- kach. Mimo pesymistycznego nastawienia branży ogrodni- czej do założonych celów sprzedażowych z ub.r. udało nam się powtórzyć sukces sprzedażowy już w trzech pierwszych kwartałach poprzedniego roku. Sprzedaż zwiększyła nam się m.in. dzięki kampanii marketingowej, którą rozpoczęliśmy w 2019 r., a pierwsze efekty widoczne były już na początku 2020 r. W pierwszych dwóch kwartałach 2020 r. kampania wzbudziła tak ogromne zainteresowanie, że to klienci sami zaczęli szukać naszych produktów na rynku, co z kolei przy- niosło zwiększone zapotrzebowania wśród naszych dystry- butorów. Wprowadziliśmy nową linię podłoży Wokas SMART dedykowaną konkretnym rodzajom roślin, np.: Ziemię do traw ozdobnych – jako jedyni mamy ją w ofercie. Jesteśmy innowacyjni, już niedługo zaskoczymy rynek nowy- mi produktami. Coraz większe znaczenie Marek Danecki współwłaściciel firmy Biovita Sp. J. Miniony rok był bardzo specyficznym okresem. Sytuacja spo- łeczna oraz zmiany prawne spowodowały wzrost popytu na podłoża ogrodnicze. Konsumenci skupili się na swoich ogro- dach i ich pielęgnacji. Nie bez znaczenia jest także obserwowa- ny od kilkunastu lat ruch społeczeństwa w stronę produktów BIO oraz hodowli własnych warzyw i owoców w ekologiczny sposób. Rok 2021 nie miał aż takiej dynamiki wzrostu sprze- daży, ale porównując go do 2019 r., obserwujemy wzrost po- pytu na produkty torfowe. Najbardziej istotnymi czynnikami wpływającymi na sprzedaż w sezonie są: warunki pogodowe oraz kreowana moda na hodowlę własnych roślin. Trendy, jakie można zaobserwować na rynku, to wzrost zapotrzebowania na podłoża do uprawy warzyw i owoców. Konsumenci są co- raz bardziej wymagający w odniesieniu do nabywanych dóbr, dlategowysokiej jakości produkty ekologiczne, w tympodłoża, zaczynają mieć coraz większe znaczenie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz