LIDER BIZNESU 7/2021

46 poziom wyżej świadczące te usługi – a jest ich tylko kilkadziesiąt – rozsze- rzyły zakres swoich usług. Obejmuje on nie tylko projekto- wanie, wybór i sadzenie roślin, przygotowanie terenu pod realizację, ale również pielęgnowanie sadów. Kilka firm otworzyło też swoje własne centra ogrodnicze – na ogół niewielkie, lecz zdolne do zaopatrzenia w rośliny ozdobne mieszkańców małych miejscowości. W tym segmencie do- minują mniejsze firmy i niezależni architekci krajobrazu. Do realizacji projektów i zakładania ogrodów podmioty te za- zwyczaj zatrudniają podwykonawców. Zarówno większe, jak i nieduże firmy w segmencie architektury krajobrazu współpracują bezpośrednio ze szkółkami roślin. KTO I CO ZAGOSPODAROWUJE Liczba klientów indywidualnych z większych gospodarstw domowych (podmiejskich domów z działkami o po - wierzchni kilku hektarów) znacznie się zmniejszyła. Z dru- giej strony w ciągu roku o ok. 15% wzrosła liczba klien- tów zlecających zagospodarowanie mniejszych terenów – o powierzchni 1-2 arów. Przez cały rok rosło też zapotrzebowanie na przebudowę ogrodów lub ich części oraz na aranżację poszczególnych stref ogrodu. Duże firmy krajobrazowe na Ukrainie nie po- dejmują się wprawdzie takich prac, ale na ratunek przy- chodzą te małe. Sektor zieleni miejskiej na Ukrainie również nie próżnował. W samym Kijowie Spółdzielnia Komunalna „Kijewzielen- stroj” odnowiła w 2020 r.: 80 parków i placów, posadziła 89 tys. drzew i krzewów, głównie z własnej szkółki, a wśród priorytetów stołecznego zarządu zieleni miejskiej i władz jest kontynuacja zagospodarowywania i powrotu natury do miasta. Znacząco zwiększyła się liczba klientów zainteresowanych zazielenieniem osiedli mieszkaniowych, ośrodków wypo- czynkowych, pomieszczeń biurowych i zamkniętych tere- nów klubowych. DYNAMIKA I POPYT W 2020 i 2021 r. cała branża na Ukrainie rosła w tempie 20- 30%, ale w szkółkach dynamika wahała się od 5 do nawet 40%. Wielu producentów znacząco poszerzyło i zdywer- syfikowało swoją ofertę. Popyt na krzewy ozdobne, byliny i trawy utrzymał się na stabilnym poziomie. Przez ostatnie Przedstawiciele niektórych gospodarstw szkółkarskich wskazywali, że jesienią ub.r. zostało sprzedanych tak dużo roślin, że nie mieli czasu na uzupełnienie asortymentu do wiosny Większe szkółki na Ukrainie notują wzrost zapotrzebowania na piękne drzewa, rośliny egzotyczne oraz bonsai Nowe perspektywy Oksana Milewska prezes Gildii Architektów Krajobrazu Ukrainy, architekt kra- jobrazu, właściciel firmy krajobrazowej Di-Line i centrum ogrodniczego O’Duvan (Zaporoże) Pomimo pandemii po- większyliśmy powierzch- nię naszego centrum ogrodniczego i poszerzy- liśmy wybór roślin. Wpro- wadziliśmy do oferty wię- cej magnolii, ponieważ w ub.r. było na nie duże zapotrzebowanie. Dobrze sprzedają się również se- zonowe rośliny kwitnące. W naszym biurze krajobra- zowym pojawiło się więcej projektów dla obiektów komercyjnych. Wzrosła liczba klientów, którzy chcą zago- spodarować swój teren przydomowy. Główna grupa klientów już zrozumiała, że wysokiej jako- ści produkt nie może być tani. Zielona branża Ukrainy ma dobre perspektywy rozwoju w nowej niszy: zagospodarowania osiedli, ośrodków wy- poczynkowych i kompleksów hotelowo-turystycznych.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz