LIDER BIZNESU 7/2021

52 poziom wyżej Jak zwalczać sprzedażowy sabotaż? TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Pexels Pandemia trwale zmieniła nawyki zakupowe Polaków, którzy pokochali sklepy internetowe za komfort, bezpie- czeństwo i możliwości wyszukiwania i przeglądania pro- duktów idealnie trafiających w ich gusta oraz potrzeby. Jeżeli więc klient przestępuje już próg naszego sklepu stacjonarnego, najczęściej jest zdecydowany na zakup lub mniej więcej wie, co chciałby kupić i poprawić sobie w ten sposób samopoczucie. Kiedy pracownik go obra- ża, ignoruje, zbyt mocno naciska albo kontroluje, sabo- tuje w ten sposób intencję zakupu. Wówczas kupujący stają się dla nas obserwatorami i można mieć pewność, że skierują swoje kroki do konkurencji lub bez mrugnię- cia okiem zamówią towar online. Jakie błędy najczęściej popełniają sprzedawcy, sabotując biznes? GRZECH BEZCZYNNOŚCI Nic tak nie zniechęca konsumentów do zakupów, jak pracownik bezczynnie stojący przed wejściem lub wy- czekujący ze znużonymi oczami i założonymi rękoma na sali sprzedaży. Kupujących drażnią też sprzedawcy z obsesją na punkcie mediów społecznościowych i wła- hoć w czasie pandemii wyraźnie wzrosła rola sprzedaży online, to głównym kanałem dystrybucji produktów ogrodniczych w Polsce po - zostają sklepy stacjonarne. Po ostatnim lockdownie konwersja oglą - dających w kupujących teoretycznie powinna być łatwiejsza. Jeżeli jednak zaniedbamy obsługę klienta, potencjalni kupujący staną się obserwatorami, którzy opuszczą centrum ogrodnicze i już nigdy nie powrócą. snego smartfona – w pracy najlepiej odłożyć telefon na bok. Klienci nie zaufają też doradcy, który apatycz- nie przekazuje informacje o produktach i nie potrafi wykrzesać z nich iskry zainteresowania. Pamiętajmy, że fundamentem sprzedażowego sukcesu jest zawsze em- patia i porozumienie. CZYNY, NIE SŁOWA Kupujący nie lubią być ignorowani i cenią swój czas. Dlatego unikanie klienteli, ukrywanie się albo plotkowa- nie na sali sprzedaży czy przy stanowisku kasowym, gdy pomoc personelu jest potrzebna, odbierane jest najczę- ściej jako brak szacunku i staje się powodem wyjścia ze Klienci nie zaufają sprzedawcy, który apatycznie przekazuje informacje o produktach i nie potrafi wykrzesać z nich iskry zainteresowania

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz