Lider Biznesu 7/2022

52 POZIOM WYŻEJ Miarą każdego biznesu jest wynik finansowy, a podstawą tych po- miarów jest oczywi- ście cel. Mając go na uwadze i kontrolując czynniki, które na nie- go wpływają, zyskujemy informację, czy działalność zmierza w pożądanym przez nas kierunku. Nie inaczej wygląda to w przypadku branży e-commerce. E-commerce: co warto monitorować, prowadząc sprzedaż online? D la określenia skuteczności działań w sieci należy ustalić tzw. KPI (key performance indicator). To klu - czowe wskaźniki efektywności. Które z nich wybrać? Oto cztery podpowiedzi, od których warto zacząć. PYTANIA, KTÓRE MIERZĄ SUKCES Poniżej kluczowe pytania, które warto wziąć pod uwagę, zwłaszcza jeśli jesteśmy na początku swojej drogi sprzeda - żowej. Ważne, by zadawać je regularnie, każdego miesiąca lub tygodnia na nowo, na każdym etapie rozwoju swojego biznesu. • Co zostaje na firmowym koncie po odjęciu wszystkich niezbędnych wydatków? • Jaki procent klientów odwiedzających nasz sklep doko - nuje ostatecznie transakcji? • Skąd, czyli z jakich źródeł, trafiają do naszego e-sklepu użytkownicy? • Jaki jest zwrot z poszczególnych inwestycji i na co, w związku z tym, warto przeznaczać budżet komunika - cyjny i sprzedażowy? ŚREDNIA MARŻA BRUTTO Marża brutto to nic innego jak przychód ze sprzedaży minus koszt sprzedanych produktów, materiałów, towarów lub usług. To podstawowy wskaźnik, który decyduje o ren - towności każdego biznesu. TEKST: Sylwia Piskulska, www.pictorial.pl Monitorując na bieżąco marżę brutto, zyskujemy jasną informację o uzyskanych korzyściach. Na tej podstawie podejmujemy również decyzję o reinwestowaniu zysku na dalszy wzrost firmy. Gdy więc marża brutto wynosi zaled - wie kilka procent, z dużo większą uważnością kalkulujemy dalsze koszty, chociażby takie jak pozyskanie klienta (pro - mocja) czy zatrudnienie (obsługa). Marża brutto = sprzedaż – koszt sprzedanych produktów / przychody * 100% WSKAŹNIK KONWERSJI Im więcej osób odwiedza nasz e-sklep, tym większa szansa na sprzedaż. Liczba użytkowników ma jednak drugorzędne znaczenie. To co liczy się nade wszystko, to ilość osób, jaka dokonała zakupu. Wskaźnik konwersji to parametr znany również w postaci angielskiego skrótu CR (conversion rate). Informuje nas o tym, jaki procent klientów wchodzących na naszą stronę dokonuje ostatecznie transakcji. Oczywiście im wyższy wskaźnik, tym lepiej. Konwersję można również monitoro - wać dla poszczególnych kampanii sprzedażowych i źródeł (np. media społecznościowe, reklama Google Ads) po to, aby dowiedzieć się, które z nich przynoszą nam najlepsze rezultaty. Wskaźnik konwersji = (liczba transakcji / liczba wizyt) * 100% Fot. Pixabay

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz