Lider Biznesu 7/2022
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 53 POZIOM WYŻEJ ŹRÓDŁO POZYSKIWANIA UŻYTKOWNIKÓW Skąd trafiają do nas nasi klienci? Czy wpisują nazwę naszego sklepu bezpośrednio w wyszukiwarkę? A może przenoszą ich do nas posty promocyjne w mediach spo - łecznościowych lub kampanie AdWords? A może to pole - cenie opublikowane na czyimś blogu lub stronie interneto - wej przekierowało kogoś do naszej witryny? Co zatem jest źródłem ruchu na naszej stronie? Wszystkie te informacje znajdziemy w Google Analytics, gdzie można monitorowaćwiele dodatkowych parametrów. Dzięki tym danym zyskujemy pewność, który kanał komuni - kacji nam służy. Możemy wówczas zwiększyć intensywność wykorzystywania tego kanału lub też zrezygnować z niego, jeśli nasze działania okazują się tam nieskuteczne. ZWROT Z INWESTYCJI To świetny sposób mierzenia efektywności, a ściślej dochodowości działań, które podejmujemy w związku z promocją lub sprzedażą. Wskaźnik ten występuje naj - częściej w postaci angielskiego skrótu ROI (return on investment). Mierząc zwrot z inwestycji, wiemy, na jakie działania warto ponownie postawić, czyli wydać zarobione pie - niądze. ROI = (wartość inwestycji – koszt inwestycji) / koszt inwe- stycji Współczynnik ROI w zamieszczonym przykładzie pokazuje, że inwestowanie we współpracę z witryną internetową, gdzie umieszczono polecenie naszego e-sklepu wraz z lin - kiem do niego, przyniosło niewspółmiernie słabszy rezultat niż posty promocyjne w mediach społecznościowych. DLACZEGO KPI SĄ TAK WAŻNE Prowadzenie sklepu online bez określenia wskaźników KPI bywa bardzo zawodne. W praktyce oznacza to, że rezygnujemy z używania sprawdzonych po wielokroć w światowym biznesie narzędzi pomiarowych. Zdajemy się na osobiste przekonania i cudze hipotezy.To spore ryzyko, szczególnie, gdy w grę wcho - dzi duża inwestycja. Stały monitoring podstawowych parame - trów pozwala na bieżące korekty działań, a więc doskonalenie i ulepszanie swojej usługi i produktów. To również możliwość zobaczenia swojego biznesu jak na obrazku i sprawdzenie – w jakiej sytuacji był,gdzie jest i dokąd zmierza. < REKLAMA Tab. Przykładowy pomiar zwrotu z inwestycji Wyszczególnienie Referral –przejścia na stronę z innej witryny w sieci Web, na której umieszczono artykuł i link do naszego e-sklepu Social –wejścia na stronę z serwisów społecznościowych Liczba dokonanych transakcji (zakup) 10 5 Średnia wartość zamówienia 100 PLN 100 PLN Zysk 1 000 PLN 500 PLN Koszt inwestycji 1 500 PLN 300 PLN ROI (1000-1500)/1500 = - 33% (500-300)/300 = 67%
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz