LIDER BIZNESU 08/2020
32 garden biznes TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Needpix Z danych CBOS wynika, że ubieranie choinki dla ponad 97% Polaków jest jedną z najważniejszych bożonarodzeniowych tradycji. Nic więc dziwnego, że wartość sprzedaży świątecznych drzewek w naszym kraju mogła już przekroczyć barierę 300 mln zł! Kategoria ozdób bo - żonarodzeniowych również generuje znaczące dochody w obrębie je - sienno-zimowej oferty centrów ogrodniczych. ŚWIĄTECZNY BIZNES w centrach ogrodniczych Według ustaleń PAP, co roku na polski rynek trafia ponad 6 mln drzewek choinkowych, pochodzących przede wszystkim z prywatnych plantacji. Z szacunków Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach wynika, że powierzchnia upraw choinkowych w naszym kraju, nie licząc tych w Lasach Państwowych, wynosi ponad 5 tys. ha i ciągle dynamicznie rośnie. Równolegle z upra- wami zwiększa się gama dostępnych gatunków i odmian choin- kowych iglaków, wśród których nie brakuje propozycji z południo- wej części Europy czy nawet Ameryki Płn. Preferencje się zmieniają Kiedyś choinka bezsprzecznie kojarzyła się ze świerkiem pospoli- tym. Oczywiście wg danych Treesplant pozostaje on niekwestio- nowanym liderem sprzedaży wszystkich drzewek choinkowych w Polsce: ze względu na atrakcyjną cenę – wahającą się na ogół od 40 do 80 zł, intensywny zapach oraz dostępność. Drugie miej- sce w sprzedażowym rankingu choinek zajmuje o 10 lub nawet 20 zł droższy świerk srebrny. Warto jednak by choinkowa oferta nie ograniczała się do świerków, których minusem są szybko opa- dające igły. Coraz więcej klientów będzie poszukiwało znacząco droższej jodły kaukaskiej, która wprawdzie nie pachnie, ale ma piękny - strzelisty kształt i wyróż- nia się trwałością: nawet podeschnięte igły nie odpadają od gałęzi. Cena nie jest już barierą Badania Hiper-Com Poland wykazały, że aż 40% polskich konsumentów zamierza na zakup cho- inki przeznaczyć średnio od 150 do nawet 250 zł, natomiast 20% naszych rodaków zastanawia się nad zakupem drzewka w cenie 100-150 zł. Nabycie mniejszej choinki rozważa dopiero co 20 osoba w naszym kraju. Lepsza stopa życiowa Polaków przekłada się na ich większe świąteczne wydatki. Mimo iż tegoroczna pandemia może nieco osłabiać konsumencki optymizm, „choinkowy budżet” naj- prawdopodobniej się nie uszczupli. Ubiegłoroczne statystyki CBOS były ostrożniejsze. Większość badanych deklarowała w nich, że bożonarodze- niowe wydatki będą zbliżone do tych z 2018 r.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz