LIDER BIZNESU 08/2020

33 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Recepta na trudne czasy Agnieszka Kowalska właścicielka BELLDECO® W obliczu wydarzeń, które towarzyszą nam od wczesnej wiosny tego roku, trudno wręcz sięgać wstecz i analizować wyniki roku 2019. Wysiłki, aby przetrwać kwietniową panikę na rynkach, nie- pewność jutra, lęk o firmy, których los zawisł na włosku, zdeterminowały działania większości z nas… I z pewnością o dużym szczęściu mogą mówić przedsiębiorstwa działa- jące w branży mebli i dekoracji wnętrz. Wiosenny lockdown i przejście wielu pracowników na pracę zdalną, tzw. home office, spowodowało niespotykane dotąd zainteresowanie i popyt na artykuły wystroju wnętrz. Meble i dodatki do wnętrz stały się dla wielu konsumentów ważnym elementem rodzinnych budżetów i zastąpiły inne wydatki – drogie podróże, wyjścia do kina, teatru, wyjazdy na narty, wycieczki samolotowe etc. Spędzając dużą część czasu w domu, zaczęliśmy zwracać większą uwagę na komfort i wygląd naszego miejsca na ziemi. Poczucie zagrożenia, brak spokoju i stabilności skła- niają wielu z nas do budowania wokół siebie strefy kom- fortu, ciepła i bezpiecznej przystani, jaką jest własny dom. Na znaczeniu zyskują również zakupy online. Wiele firm zdecydowało zainwestować w rozwój e-commerce i jest to kierunek o niewątpliwie obiecującej przyszłości. Co jest w trendach? – Nasycone, ciepłe kolory i miękkie tkaniny, złoto, kolory ziemi, naturalne materiały, plecionki, drewno, suszone trawy i kwiaty, piękne osłonki i rośliny doniczkowe. Wszystko, co sprawia, że czujemy się bezpiecznie. I oby to pomogło nam przetrwać te trudne czasy. i największa stabilność planowanych kosztów dotyczyła właśnie choinki - 72% oraz wystroju domu - 71%. Wyniki z ostatnich lat pokazują jednak, że świąteczny budżet rzadko udaje się utrzymać konsumentom w ryzach. Plastikowa czy żywa? Według analiz CBOS z 2013 r., aż 60%mieszkańców naszego kraju ma w domu sztuczną choinkę. Za ich popularnością przemawia ich trwałość oraz wygoda użytkowania, choć wymienia się je dość często. Z ostatnich danych jednak - m.in. Lasów Państwowych - wynika, że zapotrzebowanie na żywe drzewka znacząco się zwiększa. Ich rzeczniczka, Anna Malinowska, wyjaśnia: – Cenimy sobie w czasie świąt naturalność, autentyczność. Znacząco natomiast wzrasta zainteresowanie choinko- wymi iglakami w doniczkach – ze względu na trend EKO. Szacuje się, że mogą one stanowić blisko 30% kupowa- nych choinek. Na choince święta się nie kończą Naturalnie oferta nowoczesnych centrów ogrodniczych nie kończy się na drzewkach choinkowych: tych wykona- nych z tworzyw sztucznych, ściętych czy doniczkowych. Dla wielu detalistów świąteczny dekor stanowi równie Myślę, że sprzedaż zależy od produktów, jakie proponujemy klientom. Przykładamy duża wagę do jakości naszych cho- inek. Staramy się, aby nasze drzewka w wyglądzie jak naj- bardziej przypominały żywe choinki. Co roku sprzedaż się zwiększa. Nasi klienci nas doceniają. Staramy się szukać rów- nież wielu kanałów dystrybucji i zdobywać zaufanie u part- nerów hurtowych czy sieci handlowych. Widzę jeszcze duży potencjał, który - mam nadzieję - wykorzystam. Od kilku już lat niezmiennie bardzo dużym zainteresowa- niem cieszą się sztuczne choinki osadzone na naturalnym pniu. Ta propozycja zdobywa duże uznanie wśród klientów. Na pewno klienci nie czekają z zakupami do ostatniej chwili. To cieszy. Ponadto coraz częściej decydują się na zakup droższego drzewka, wykonanego z gałązek typu PE. Takie choinki do złudzenia przypominają żywe świerki sosny czy Klienci doceniają jakość i trwałość Łukasz Macherzyński właściciel ROY Choinki Sztuczne jodły. Ponadto są bardzo trwałe. Mamy wrażenie, że wresz- cie klienci większą uwagę zaczynają zwracać na coraz lep- szą jakość. Są w stanie zapłacić więcej. Zdają sobie sprawę, że choinka jest dekoracją. Chciałbym również przestrzec klientów przed podejmo- waniem zbyt pochopnych decyzji co do zakupów w sieci. Niestety bardzo dużo choinek wysyłanych różni się od tych pokazywanych na zdjęciach. Przed zakupem choinki pro- ponuję sprawdzić opinie o produkcie. Piękne zdjęcia cho- inki i niezwykle atrakcyjna cena powinna wzbudzić nasze podejrzenia. Spodziewamy się wzrostu sprzedaży choinek typu pre- mium. Coraz więcej klientów wybiera te właśnie pro- dukty. Uważamy, że choinki na pniu nadal będą się dobrze sprzedawać. Świąteczne zwyczaje Polaków i nawyki zakupowe się zmieniają, ale silnie zakorzeniona w tradycji choinka pozostaje jednym z najważniejszych symboli Bożego Narodzenia i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach miało się to zmienić. Dlatego popyt na drzewka choinkowe utrzymuje się na wysokim poziomie

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz