LIDER BIZNESU 08/2020

56 sprzedaż to przygoda zakończona sukcesem TEKST: Mariusz Czajkowski W ydaje się to takie proste – sia - damy z laptopem na kolanach i już jest… Sklep internetowy to poważny biznes. Każdy krok musi być przemyślany. JAK ZAŁOŻYĆ sklep internetowy? Po pierwsze trzeba zarezerwować domenę – to fizyczny adres w Internecie, pod który będą trafiać odbiorcy. Większość dobrych domen jest już zajęta. Dlatego trzeba sprawdzić dostępność domeny. Gdy wybrana przez nas jest wolna, to ją rezerwujemy i opłacamy abonament: najczęściej roczny. Gdy mamy już domenę, musimy wykupić usługę serwera, ale dopiero, gdy wybierzemy system e-commerce. Następnie należy określić ilość produktów. To będzie determinować wybór systemu e-commerce. Poza tym powinniśmy rozwiązać kwestię logistyki: czas dostaw i magazyno- wania (fizycznych) produktów. Wybór systemu e-commerce Wybór oprogramowania do sklepu to bardzo ważna decyzja – to właśnie ten system będzie „sprzedawał” nasze produkty. Nie można tej decyzji zostawiać tylko osobie z IT, która powiedziała, że „to dobre”, bo tylko akurat ten system zna. Warto poobserwować konkurencję oraz fora użytkowników danego rozwiązania. System do sprzedaży to oprogramowanie, które automatyzuje proces sprzedaży naszych produktów. To po prostu kluczowa decyzja dla biznesu. Na rynku są dziesiątki systemów. Jak wybrać właściwy? Tutaj trzeba się kierować specyfiką swoich produk- tów oraz charakterystyką procesu realizacji pro- cesu zakupu. Większość etapów wydaje się powtarzalna ale warto zwrócić uwagę na szczegóły, np. koszty ada- ptacji albo konfiguracji, które mogą przewyższać nieraz nasze oczekiwania. Kluczowe kwestie przy wyborze systemu to także: „ „ łatwość wprowadzania produktów oraz narzę- dzia do optymalizacji i automatyzacji opisów produktów, „ „ funkcje wspierające SEO, „ „ dostosowanie do najpopularniejszych metod płatności w Polsce (np. Blik, PayU), „ „ przyjazny dla użytkownika interfejs, „ „ pełna obsługa procesu sprzedaży od stanu magazynowego do wysyłki, „ „ łatwość konfigurowania produktów w kategorie, „ „ system raportowania sprzedaży, „ „ musi uwzględniać najpopularniejsze formy dostaw (Paczkomat, kurier itd.). Opracowanie logistyki dostaw Logistyka to wszystkie procesy dotyczące wysyłki zakupionego towaru i jego dostarczenie do klienta. Warto sobie rozrysować cały proces: pakowanie, nadanie, informacja o statusach prze- syłki, dostarczenie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz