LIDER BIZNESU 08/2020

57 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Materiały pomocnicze Przykładowe systemy e-commerce (także płatne) https://pl.wordpress.org/plugins/woocommerce/ https://www.sote.pl/ https://www.prestashop.com/ https://magento.com/ MARIUSZ CZAJKOWSKI socjolog z wykształcenia. Od ponad 20 lat związany zawodowo z nowymi technologia- mi i reklamą internetową w firmach sektora IT oraz branży reklamowej i interaktywnej. Pracował dla takich marek jak: BZ WBK Leasing, Exide Polska, SGB Bank S.A., DomData AG, Duon S.A., Maserati, OTOMOTO, WFM Kuchnie i wielu innych. Pasjonat biznesowe- go zastosowania technologii i fan ekosystemu reklamowego Google. Prywatnie wy- trawny piechur i rowerzysta z zamiłowaniem do fotografii przyrodniczej. Ryc. Panel administracyjny WooCommerce (WordPress) Szybkość dostawy Dla klienta to jeden z najważniejszych elementów odbioru sklepu przez klienta. Po zakupie oczekuje on jak najszyb- szej dostawy. Im szybsza dostawa, tym lepsze oceny sklepu i mniejsza szansa na reklamację. Choćby z tego względu warto dopracować ten element obsługi klienta. Innowacje Warto poszukać elementów, które będą wyróżniać nasz sklep na tle konkurencji. Nie chodzi tutaj tylko o innowacje technologiczne – to mogą być także innowacje na pozio- mie obsługi klienta. Informacje o statusach dostawy To jakże oczywisty element obsługi klienta. Oczekuje on informacji, że: „ „ zakup został zarejestrowany, „ „ przesyłka została nadana do odbiorcy, „ „ podany zostaje nr przewozowy (śledzenie przesyłki), „ „ informacja o przewidywanym terminie dostarczenia (kurier), „ „ informacja, że przesyłka jest gotowa do odbioru (Paczkomaty). Regulamin sklepu Pamiętajmy, że sklep musi posiadać regulamin, który powinien zawierać wiele obligatoryjnych punktów, takich jak przykładowo: pełna nazwa i dane właściciela sklepu, słownik definicji użytych w sklepie oraz określenie warun- ków odstąpienia od zakupu (wynika to z przepisów praw- nych) o kupowaniu produktów drogą elektroniczną. Warto przygotować regulamin, który określi wszystkie możliwe warianty rozwiązań na linii klient-sklep. Oszczędzi to nam wielu niepotrzebnych sytuacji związanych z obsługą klienta lub kwestiami spornymi. Reklamacje To warto przewidzieć na początku. Tutaj kluczowe będzie odniesienie do regulaminu sklepu. Jakiś procent klientów będzie zwracać towar bez podania przyczyny – to jedno z głównych niebezpieczeństw w prowadzeniu e-com- merce dla B2C. Ryzyko to praktycznie nie występuje już na linii B2B. Pytanie, kto będzie odbiorcą: klienci indywidualni czy tylko firmy? Koszty dostaw To wydaje się nieistotne, ale proszę zwrócić uwagę, że klienci przy wyborze sklepu bardzo często decydują się na zakup, biorąc pod uwagę cenę dostawy. Opinie o sklepie Każdy sklep internetowy powinien mieć również kanały social media. W nich będą pojawiać się opinie o naszym sklepie. Nigdy nie spoczywajmy na laurach. Uważnie czy- tajmy opinie i zawsze na nie odpowiadajmy.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz