LIDER BIZNESU 08/2020

58 sprzedaż to przygoda zakończona sukcesem B ranża ogrodnicza jest jedną z tych, które przez lata radziły sobie bar - dzo dobrze, opierając się wyłącznie na sprzedaży bezpośredniej i czę - sto całkowicie pomijając marketing. Jednak, jak już ponad 2500 lat temu mówił Heraklit z Efezu: „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. I wszystko wskazuje na to, że jego słowa można teraz odnieść do bran - ży ogrodniczej. Tutaj także obserwować możemy istotne zmiany w zachowaniach konsumenckich. Firmy, które nie uwzględniają ich w swojej strategii działań mar - ketingowych, szybko zaczynają tego żałować… Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie poniżej - zapraszam do lektury kilku słów o sile marketingu. TEKST i ZDJĘCIA: Marta Orzechowska DLACZEGO powinieneś zainteresować się marketingiem, jeśli chcesz, by Twoja firma przetrwała? Zmiana podejścia konsumenta do zakupów Przed erą Internetu, gdy klient szedł do sklepu ogrodni- czego, produkt wybierał wyłącznie na podstawie jego dostępności i ceny. Obecnie konsument, zanim dokona zakupu w sklepie stacjonarnym, wyszuka informacje o pro- duktach i marce. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Google, już w 2014 r. robiło to aż 42% klientów, a trend jest jednoznaczny i każdego roku ten procent rośnie w imponującym tempie. Informacje, jakie klienci wyszukują podczas zakupu, to: ➤ ➤ na pierwszym miejscu (93,4%) opinie innych konsumentów, ➤ ➤ na drugim plasuje się porównywanie cen u różnych sprzedawców (77,5%), ➤ ➤ dalej jest korzystanie z wyszukiwarek na stronach pro- ducentów (61,9%), ➤ ➤ poszukiwanie zniżek i kuponów (60%), ➤ ➤ pytanie znajomych o rekomendacje (33,6%), ➤ ➤ sprawdzanie social mediów (27,2%), ➤ ➤ sprawdzanie ostatnich informacji o marce (25,7%). W kwietniu br. akcja „590 powodów, aby kupować polskie pro- dukty” przeprowadziła badania na temat solidarności konsu- menckiej w dobie koronawirusa. W pytaniu dotyczącym naj- ważniejszego kryterium podczas wyboru towaru przy półce sklepowej aż 61% badanych wskazało kraj pochodzenia, za nim była jakość (16%), a dopiero na trzecim miejscu cena, na równi z marką (9%). Jak pokazują badania, podejście konsumentów do zakupów oraz ich nawyki ulegają zmianom. Jest to spowodowane wie- loma czynnikami, m.in . sytuacją ekonomiczną, globalnymi trendami dotyczącymi np. dbania o środowisko czy nawet globalną epidemią. Przyczyny, dla których klienci będą decy- dować się na zakup, są różne. Jednak z całą odpowiedzial-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz