LIDER BIZNESU 8/2021

42 III. SATYSFAKCJONUJĄCE PLONY W lansowane obecnie nasadzeniowe trendy doskonale wpisuje się powracająca właśnie moda na własną uprawę warzyw. Łatwe w uprawie i kolorowe odmiany sałat, barwne papryki, szczypiorki, botwinka stają się cenioną ozdobą rabat. Niektóre warzywa świetnie sprawdzają się też w uprawie pojemnikowej. Właściciele ogrodów coraz częściej decydują się natomiast na założenie warzywników z pomidorami,ogórkami,bakłażanami,cukiniami,rzodkiew- kami czy brokułami. Kupowanie ich zawsze stanowi jakąś opcję dla konsumentów, lecz obserwowanie jak warzywa rosną po wysianiu, jest źródłem wewnętrznej satysfak- cji i ma wartość terapeutyczną. Można spodziewać się, że trend „wyhoduj to sam!” nie odejdzie szybko w niepamięć dzięki modzie na roślinną dietę oraz zdrowe odżywianie. IV.MIKRONAMAKSA! Miejscy ogrodnicy nie rezygnują z zieleni na kuchennych półkach, parapetach, balkonikach, w koszach i innych pojemnikach. Mikroodmiany pomidorów, foremne papryczki, karłowate dynie piżmowe, miniaturowe ogórki to tylko niektóre z ostatnich nasiennych premier, które przebojem zdobywają serca hobbystów w najwięk- szych miastach. Coraz większą popularnością cieszą się ponadto nasiona na młode listki rzeżuchy, lucerny, sałaty, rukoli, endywii czy portulaki. W ofercie sklepów i centrów ogrodniczych można znaleźć również specjalne mieszanki tych nasion skomponowane pod kątem różnych upodo- bań smakowych. Konsumenci wykazują też zaintereso- wanie mikrolistkami bazylii, brokułu, buraka i cebuli. Ich wachlarz obejmuje ponadto jarmuż, kalarepę, szpinak, a nawet kolendrę czy rukiew wodną. Można liczyć, że w ciągu najbliższych kilku lat ogrodnicze trendy będą wyraźnie sprzyjać sprzedaży nasion na rynku hobby. Innym czynnikiem stymulującym wzrost w tym segmencie handlu stanie się nowe pokolenie entuzjastów GARDEN BI ZNES ZADOWALAJĄCE PLONY DZIAŁAŃ Violetta Ratajczak dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią Vilmorin Garden Sp. z o.o. Rok 2021 zostanie długo w pamięci producentów nasion, gdyż zanotowaliśmy ogromne zainteresowanie w tej kate- gorii. W wyniku ograniczeń, jakie niósł za sobą lockdown, konsumenci skupili się na swoich ogrodach, tarasach czy na- wet balkonach. Ci doświadczeni skupili się na rozwoju przy- gody z uprawą warzyw, ziół czy kwiatów, a inni zaczęli eks- perymentować. Dla tych drugich dużym ułatwieniem była liczna ilość programów w TV/ YouTube o tematyce ogrodni- czej. Również Vilmorin Garden poprzez program„Z klimatem i pasją” na Polsat News przez okres aż 5 miesięcy edukował widzów, jak zdrowa jest dieta przy zwiększeniu spożycia wa- rzyw i owoców w codziennym menu. Naszą ambasadorką w tym zakresie jest dr Ewa Dąbrowska, która współpracu- je z nami od 3 lat. Edukacja w TV, na kanale YouTube oraz odpowiednia prezentacja nasion w centrach ogrodniczych przyniosła wspaniałe rezultaty. Klienci chętnie sięgali po marchew, kapustę, pomidory czy warzywa zielone i zioła. Odnotowaliśmy też wzrost sprzedaży produktów, które są gotowym rozwiązaniem do ogrodu, m.in. zestawy nasion na taśmie Zielona Dieta czy Antyoksydanty. Konsumenci doce- nili naszą szeroką gamę warzyw i ziół w kolekcji nasion BIO. W nadchodzącym sezonie już w ostatnią niedzielę paź- dziernika ruszamy z nowym cyklem odcinków „Z klimatem i pasją”, tym razem mówiąc o znaczeniu bioróżnorodności. Zaprosiliśmy do programu Stowarzyszenie PSCO, Ogród Bo- taniczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza czy niesamo- wite gospodarstwo biodynamiczne Anielskie Ogrody. Będą tez odcinki z dr Ewą Dąbrowską. Dla handlu przygotowali- śmy ponad 20 nowych pozycji popularnych gatunków wa- rzyw i ciekawe pomysły na komunikację produktową. ODRODZENIE W OGRODNICTWIE Joanna Legutko wiceprezes zarządu W.Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o. Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że społeczeństwo na nowo odkryło wartość ogrodu i zaczęło się nim inte- resować. Dlatego ogrodnictwo przechodzi obecnie swoje odrodzenie. Największym zainteresowaniem cieszą się warzywa (ok. 70% sprzedaży) oraz kwiaty (25%). Wśród kwiatów hitem są mieszanki kwietne, które zdobyły serca naszych klientów. Uważam, że zainteresowanie zakupem nasion warzyw będzie wzrastać ze względu na wszech- obecne podwyżki produktów w sklepach. ® roślin i zieleni, którzy dopiero zaznajamiają się z podsta- wowymi zagadnieniami dotyczącymi ich uprawy oraz pielęgnacji. Wysiew nasion, obserwowanie jak kiełkują i możliwość podziwiania efektów własnej pracy jest dla nich wyjątkowym doświadczeniem. Dla sporej części ogrodniczych debiutantów, których liczba od wybuchu pandemii rośnie lawinowo, nasienne DIY stanowi wręcz esencję nowego ulubionego hobby. Nic dziwnego, że już w ub.r. wzrosty w segmencie nasiennym przekraczały nierzadko 500% w porównaniu do 2019 r. W br. zainte- resowanie nasionami również utrzymuje się na wysokim zadowalającym poziomie i wiele wskazuje na to, że ta tendencja w najbliższym czasie się utrzyma.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz