Lider Biznesu 8/2022
52 POZIOM WYŻEJ E-commerce: liczy się logistyka Inwestycja w logistykę jest przez firmy często odkładana na później – ze względu na brak kompetencji oraz ponoszone koszty. Tymczasem odpo - wiednio dobrana infrastruktura oraz system logistyczny przyspieszają ope - racje magazynowe oraz minimalizują błędy. TEKST: Przemysław Klich, ekspert w zakresie logistyki dla e-commerce oraz sieci detalicznych. Dyrektor ds. sprzedaży w Arvato Supply Chain Solutions. ZDJĘCIA: Arvato P lanując uruchomienie e-sprzedaży, warto pomyśleć o pięciu kluczowych kwestiach: • asortyment i atrakcyjność produktowa na tle rynku/kon- kurencji, • technologia/platforma IT: e-sklep, system sprzedażowy, marketplace itd., • zespół pracowników ze znajomością bieżących techno- logii oraz działań e-marketingowych, • operacje logistyczne, • kapitał. Proponujemy skupić się na logistyce. Szybka, bezbłędna realizacja zamówienia i najlepiej bezpłatna dostawa to – obok ceny produktu–najczęściej wskazywany determinant wyboru konkretnego sklepu internetowego. ZACZYNAMY I CO DALEJ? Wiele firm rozpoczynając sprzedaż w kanale e-commerce, często samemu prowadzi obsługę logistyczną sklepu inter- netowego. Przy małej skali działalności można stwierdzić, że jest to dobra droga. Przy obsłudze kilku, a nawet kilkunastu paczek dziennie, nie potrzebujemy zaawansowanych rozwiązań. Wraz z roz- wojem sklepu internetowego i realizacją kilkudziesięciu, a następnie kilkuset zleceń w ciągu jednego dnia – sprawa zaczyna się bardziej komplikować. Jest to punkt graniczny, w którym należy dokonać szeregu inwestycji, aby móc dalej rozwijać firmę oraz bezbłędnie realizować zamówienia dla klientów końcowych. JAKIE BŁĘDY POPEŁNIAJĄ FIRMY E-COMMERCE I JAK ICH UNIKAĆ? Po pierwsze powinniśmy zainwestować w system informa- tyczny integrujący sprzedaż z naszym magazynem. Opro- gramowanie WMS dostarcza e-sklepom szeregu korzyści. Pozwala ono na wprowadzanie danych podstawowych produktów oferowanych w naszych sklepie internetowym. Niezmiernie ważne jest indeksowanie i parametryzowa- nie towarów: model, rozmiar czy kolor. Weźmy pod uwagę chociażby doniczki oferowane przez sklepy internetowe z branży ogrodniczej. Często się zdarza, że dany model doniczki w kolorze zielonymi i niebieskim są oferowane przez producenta pod tym samym indeksem (oznaczone tym samym kodem kreskowym), lecz dla e-klienta jest to zupełnie inny produkt.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz