Lider Biznesu 8/2022
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 53 POZIOM WYŻEJ REKLAMA KOD KRESKOWY JUŻ NA WEJŚCIU Warto zadbać o pracę na kodach kreskowych z wykorzysta- niem terminali: • podczas przyjęcia towaru, • rozmieszczenia w magazynie, • pobieraniu produktów, • obsłudze zwrotów. W ten sposób przyspieszamy naszą pracę, ponieważ identy- fikacja towaru dzieje się w sposób półautomatyczny. Dzięki temu możemy również minimalizować błędy na każdym etapie obsługi logistycznej, a także w łatwy sposób kon- trolować zapasy oferowanego towaru, które często pokazu- jemy na stronie e-sklepu. Należy mieć świadomość, że system komputerowy to „serce magazynu”, który pomaga w zarządzaniu praktycznie wszystkimi operacjami logistycznymi. SPOSÓB PAKOWANIA, MAGAZYNOWANIA I ZABEZPIECZENIA PRODUKTÓW Poziom skomplikowania operacji logistycznych jest w dużej mierze zależny od towaru, który obsługujemy.Asor- tyment branży DIY (do-it-yourself), w tym branży ogrodni- czej, należy do trudniejszych. To zróżnicowanie gabary- towe, wagowe, występowanie produktów niebezpiecznych zarówno od strony składowania (ADR-y), jak i dostawy (dłu- życe, produkty z ostrzami itp.) Należy pamiętać o dokładnym zabezpieczeniu ostrzy takich produktów, które mogą uszkodzić opakowania, a tym bardziej inne paczki podczas transportu. Sama dostawa może zostać skwalifikowana jako ponadgabaryt z uwagi na przekroczoną długość produktów. Długie i ostre produkty to nie jedyne wyzwanie. W ogrod- nictwie są również m.in. kruche doniczki (wymagające dodatkowych zabezpieczeń), produkty sypkie (np. ziemia) czy towary niebezpieczne – jak środki ochrony roślin. Magazynowanie aerozoli czy produktów niebezpiecznych wymaga odpowiednich zgód oraz konieczności stworze- nia odrębnych sektorów magazynowych (tzw. bunkrów do składowania ADR-ów). Dodatkowo dochodzi sprzedaż żywych roślin, do których wysyłki jest często potrzebne zawarcie indywidualnej umowy z firmą kurierską lub konieczność skorzystania z dodatkowych usług, oczywiście ekstra płatnych. INFRASTRUKTURA LOGISTYCZNA Przy bardzo małej skali działalności prowadzenie swojego minimagazynu może się sprawdzić. Chcąc zwiększyć moce przerobowe, potrzebujemy jednak większej powierzchni z odpowiednimi regałami, stołami do pakowania czy też rampami rozładunkowymi i załadunkowymi. Do tego dochodzi cały sprzęt komputerowy wraz ze skane- rami i drukarkami. Oczywiście nie możemyzapominać o per- sonelu, kosztach szkolenia, uwzględnieniu nieobecności. Otwierając sklep, szef firmy musi odpowiedzieć sobie na pytanie, ile chce wydać na logistykę. Inwestycja ta to często wydatek od kilku do nawet kilkunastu milionów złotych. <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz