LIDER BIZNESU 9/2020
18 raport wydania P andemia koronawirusa i wprowadzone w związku z nią obostrzenia w handlu oraz transporcie miały bardzo poważne konsekwencje dla światowej gospodarki. Firmy działające w zielonej branży również stanęły przed wyzwaniem szybkiego dostosowania się do zmian i licznych ograniczeń, którym towarzyszył dynamiczny wzrost popu - larności ogrodnictwa w Polsce i Europie. Czy operatorzy na rynku ogrodniczym wyszli z koronakryzysu obronną ręką? TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Pexels ZIELONA WYSPA WŚRÓD BRANŻ jak rynek wygrywa z COVID-19? Globalna pandemia, lockdown i inne przepisy ograniczające dalsze rozprzestrzenianie się COVID-19 wywróciły sektor han- dlu i usług ogrodniczych do góry nogami. Z ustaleń Royal Flora Holland oraz portalu Floradaily wynika, że w np. w Bułgarii straty w segmencie roślin ozdobnych wyniosły co najmniej 20 mln euro. Nie tylko branża szkółkarska boleśnie odczuła skutki koronawi- rusa, ale również wiele zamkniętych na czas lockdownu sklepów i centrów ogrodniczych, m.in . w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych. Ogrodniczy producenci, dystrybutorzy i detaliści na całym świecie mieli niewiele czasu na wybrnięcie z bizneso- wego impasu i wdrożenie działań zapewniających im finansową stabilność. Zadanie to stało się trudniejsze, niż można było począt- kowo przypuszczać… Okazało się bowiem, że niepewność i dłu- gotrwała izolacja pobudziły wśród konsumentów na całym świecie zainteresowanie ogrodnictwem. Ogrodnicza gorączka Jak podają analitycy Garden Media Group w „Garden Trends Report 2021”, w czasie „wielkiej wewnętrznej emigracji” liczba nowych hobbystów ogrodnictwa w Stanach Zjednoczonych mogła zwiększyć się nawet o 24 mln! Co więcej, wielu spo- śród tych pasjonatów nie ukończyło nawet 35 lat. Inne badania wskazują na gwałtowne odrodzenie trendu „wyhoduj to sam”, modę na tzw. domową dżunglę oraz ekologiczne praktyki. Z badań raport wydania
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz