LIDER BIZNESU 9/2020

poziom wyżej 38 NOWA NORMALNOŚĆ w sektorze ogrodniczym w Europie TEKST i ZDJĘCIA: OLIVER MATHYS, OPRACOWANIE: MARCIN FAJERSKI W ydarzenia mijającego roku miały ogromny wpływ na wszystkie sfery życia i prowadzenie działal - ności gospodarczej. O tym, co to oznacza dla na - szego sektora, aktualnych tendencjach na arenie biznesu, asortymentowej rewolucji, zmianach w komunikacji z klientem i możliwościach podczas Kongresu Lide - rów Branży Ogrodniczej 2021 online w dniach 25–26 lutego opo - wie gość specjalny tego wydarzenia Oliver Mathys. Pierwsze ostrzeżenia z Chin o zagrożeniu COVID-19 obiegły świat pod koniec 2019 r. Już 27 stycznia mijającego roku odnotowano pierwsze przypadki zakażeń koronawirusem w Europie, a na początku marca na naszym kontynencie gwałtownie wzrosła liczba zgonów spowodo- wanych COVID-19, skutkiem czego pozamykano granice, biura, szkoły i wiele placówek handlowych. W obliczu kolejnych ograniczeń i widma lockdownu sytuacja przedsiębiorców we wszystkich sektorach handlu pozostaje niepewna. Obecnie nikt nie może polegać na prowizorycznych rozwiązaniach i gdybaniu. W dynamicznie rozwijającej się branży ogrod- niczej podejście „poczekamy – zobaczymy” jest bezsprzecznie najgor- szym scenariuszem działania, ponieważ dla firm działających w zielonym sektorze status quo stanowi o przetrwaniu biznesu. W zielonej branży wcale nie tak różowo! W większości krajów Europy rynek ogrodniczy w ciągu zaledwie 3 dni lockdownu zanotował wielomilionowe straty. Zielony sektor w krajach takich jak Anglia, Francja, Belgia, Szwajcaria, Austria stanął na skraju zapaści. Jednym z najbardziej jaskrawych przypadków roślinnego koronakryzysu była Holandia, która eksportuje ponad 90% materiału. W szerszym ujęciu ponad połowie Europejczyków zredukowano godziny pracy. W wielu firmach koniecznością stało się wprowadzenie trybu home office lub hybrydowego systemu pracy. Obecnie ciężko ocenić wpływ tych zmian na wyniki finansowe przedsiębior- ców. Brakuje także skutecznych narzędzi kontroli pracy. Wiele spółek staje też przed wyzwaniem wypracowania skutecznego systemu pracy zdalnej, o którym więcej opowie Oliver Mathys podczas Kongresu Liderów Branży Ogrodniczej 2021. Dawno, dawno temu… Koronakryzys wywrócił funkcjonowanie firm, pracę i życie rodzinne do góry nogami. Na przykład w przypadku aktywności zawo- dowej obojga rodziców wymagane są dwie osobne przestrzenie biurowe. W ogóle obo- wiązki zawodowe i prywatne krzyżują się, co w trybie domowym stanowi nieuniknioną konieczność! Z kolei doświadczenia zaku- powe często sprowadzają się do zakupów - konsumenci często zapominają o dodatko- wych rozrywkach. Internet i sieci społeczno- ściowe zastąpiły natomiast wszelkie wyjścia i formy życia towarzyskiego. OLIVER MATHYS EKSPERT

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz