LIDER BIZNESU 9/2020

52 odwiedzamy ciekawe miejsca P iet Oudolf to jeden z najbardziej znanych współczesnych archi - tektów krajobrazu. Autor znanych i podziwianych założeń parkowych oraz unikalnych ogrodów prywat - nych. Swą indywidualność i miano artysty za - wdzięcza opracowanej przez siebie metodzie projektowania ogrodów. Nie kolor i kontrast, lecz struktura i forma roślin są podstawą kompozycji. Efektami pracy Pieta Oudolfa zachwycają się mieszkańcy całego świata: od Rotterdamu, po Nowy Jork i Islandię. Aby jednak poczuć ogrodowego ducha, wystarczy wyprawa do niderlandzkiego mia- steczka Hummelo. Wizyta z pewnością pomoże zrozumieć fenomen jego twórczości. Inspiracja naturą W ogrodach projektowanych przez Pieta Oudolfa nie znajdziemy popularnych angielskich rabat, opartych o zasadę kontrastu, gdzie zestawiane są mocne kolory, faktury i bryły. Koncepcja Oudolfa oparta jest o ogrody naturalistyczne, o inspiracje płynące z najbliższego oto- czenia. Zachwyt nim, przeniesiony na precyzyjnie zaplanowane kom- pozycje, raczej przypomina mi mozartowską partyturę, tylko z pozoru chaotyczną. Jednak po wsłuchaniu się dającą ukojenie wszystkim zmysłom. Jego projekty wbrew pozorom są niezwykle precyzyjne. W trakcie pracy nad rabatami powstają liczne szkice i notatki. Rysunki - pro- jekty Pieta Oudolfa, przypominają obrazy abstrakcjonistów ze swą tylko pozornie niezliczoną ilością różnej wielkości kolorowych kropek i kółek odpowiadających ilości sadzonek. Bylinowy koncert Oudolf mawia: „Sztuka jest domeną wyobraźni, lecz malarz potrze- buje farb. Kiedy ja wypowiadam w myśli nazwę rośliny, dokładnie wiem, jak ona wygląda i czego potrzebuje”. Dodam, że projektant doskonale wie, jak wygląda dana roślina o każdej porze roku. Jego projekty wyróżniają się tym, że bylinowy koncert trwa nie tylko w porze kwit- nienia. Doskonały dobór gatunków i odmian powoduje, że „ogrodową melodię” słychać w tych ogrodach od wiosny, aż po zimę. Jedynie przedwiośnie to czas gdy wszystko znika. Wtedy to trwają przygotowania do kolejnego sezonu. Pole do eksperymentów Piet i jego żona Anja zamieszkali w Hummelo w 1982 r., zakładając tam pierwotnie szkółkę bylin. Wysokie ściany strzyżonychgrabowych żywopło- tów osłaniają ogród przed wiatrem. W jego cen- trum znajdują się słynne bylinowe rabaty, które jak sam mówi, są w tym ogrodzie swego rodzaju miejscem do eksperymentów. Zakomponowane zostały wokół trzech ścieżek kreślących koła ośmio-, dwunasto- i czternastometrowej śred- nicy. Każda z rabat to kompozycja wielu odmian bylin, traw i roślin cebulowych. Kilka niedużych drzew (Rhus typhina, Pyrus salicifolia) rośnie poza obszarem bylinowej łąki. Tłem dla tego ogrodu jest nowoczesny budynek z panoramicznymi oknami, który jest pracownią autora. TEKST i ZDJĘCIA: Tomek Ciesielski Z WIZYTĄ W PRACOWNI mistrza Pieta Oudolfa

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz