Lider biznesu 9/2021

32 rozwijania oferty produktów, które są bardziej ergono - miczne, lżejsze i znacznie łatwiejsze w obsłudze od tań - szych odpowiedników. Obecnie takie produkty jak pisto - lety i lance zraszające projektuje się tak, aby osoby starsze czy dzieci mogły zmienić ustawienia jednym ruchem ręki. Na półkach sklepów i centrów ogrodniczych można zna - leźć ponadto m.in. superlekkie i kompaktowe węże ogro - dowe oraz zraszacze pistoletowe uruchamiane za pomocą jednego przycisku i z możliwością zablokowania przyci - sku przy maksymalnej sile strumienia. MĄDRA STRATEGIA Jak wskazuje agencja Technavio, jednym z najważniej - szych czynników stymulujących rynek nawadniania na całym świecie jest rozkwit zaawansowanych technologii. Ogrodnictwo „smart” zapewnia właścicielom ogrodów coraz bardziej wiarygodne i szczegółowe dane dotyczące pogody i na bieżąco informuje o potrzebach wodnych oraz odżywczych roślin. Hobbystyczna uprawa i utrzymanie idealnego trawnika dzięki rozwojowi technologicznemu stają się prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dostępność rozwiązań szytych na miarę powierzchni poszczególnych ogrodów, sposobu ich zagospodarowania i określonych warunków pogodowych sprawia, że coraz więcej ogrodni - czych entuzjastów inwestuje w technologię „smart”, która umożliwia im m.in . zdalną kontrolę nawadniania i pomaga skuteczniej oszczędzać wodę. Przewiduje się, że w ciągu 5 nadchodzących lat trend „smart gardening” będzie miał znaczący wpływ na rozwój rynku nawadniania. REWOLUCJA TRAFIA POD STRZECHY Nawadnianie w domowym zaciszu? – Postępująca urba - nizacja, towarzyszący jej rozkwit popularności tzw. miej - skiego ogrodnictwa i moda na urządzanie miejskiej dżungli w domu przyczyniają się do wzrostu dostępności produktów do nawadniania roślin w domowych warun - kach. Oferta kolców i kul dozujących sukcesywnie posze - rza się o inne dozowniki. Coraz większą popularnością cieszą się ponadto nawadniające skrzynki i pojemniki na rośliny – zaopatrzone w rezerwuar wody uwalniającej Zainteresowanie systema - mi automatycznego na - wadniania to zasługa co - raz silniejszego dążenia hobbystów do posiadania idealnie wypielęgnowane - go trawnika, nawet w okre - sach suszy OPTYMALNE ROZWIĄZANIE dr inż. Magdalena Biernacik-Rdzanek menedżer ds. wizerunku i sprzedaży Hydrobox Rynek systemów nawadniania w ostatnim czasie rozwija się dynamicznie. Użytkownicy ogrodów czy zarządy zieleni miej - skiej poszukują rozwiązań możliwie najmniej obsługowych. Nieustannie dominują systemy nawadniania kroplowego i zraszacze. Oba te systemy wiążą się jednak z wysokimi kosz - tami instalacji i eksploatacji. Coraz częstszym kierunkiem jest wykorzystanie hydrożeli i produktówopartych na superabsor - bentach. Rozwiązania te mają swoje wady i zalety. O ile sto - sowanie luźnych hydrożeli przynosi krótkotrwały efekt, o tyle rozwiązania w formie mat wypełnionych superabsorbentem pełnią swoje funkcje przez kilka sezonów wegetacyjnych w okresie aklimatyzacji nowo posadzonych roślin.Wspomnia - ne rozwiązanie –maty Hydrobox, łączą w sobie podstawowe oczekiwania klientów: niski koszt instalacji i eksploatacji, oszczędność wody oraz niemal bezobsługowość. GARDEN BIZNES się, kiedy podłoże zacznie podsychać. Na rynku można znaleźć też domowe węże, które można podłączyć do kuchennego kranu i które bardzo łatwo się przechowuje. Producenci idą o krok dalej, wprowadzając do sprzedaży nawet lance zraszające przeznaczone do nawadniania roślin domowych. KROPLA DRĄŻY SKAŁĘ W segmencie nawadniania pojawia się wiele innowacji. Alternatywą dla tradycyjnych linii kroplujących są węże z poliuretanu lub recyklingu zużytych opon samocho - dowych, które stopniowo uwalniają wodę w ogródkach warzywnych lub na rabatach. Dla roślin preferujących powolne nawadnianie blisko powierzchni ziemi to ide - alne rozwiązanie, które pomaga ograniczyć utratę wilgoci w podłożu, redukuje ryzyko rozwoju chorób grzybowych

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz