Fitness Biznes 1/2021

W roku 2020, który niczym ciemna chmura spowił bran- żę fitness, światełkiem w tunelu okazała się jej zdol- ność do szybkiego przystosowania się do funkcjono- wania w warunkach lockdownu. Pod koniec marca 2020 roku większość klubów na świecie była zamknięta. Tymczasem zaledwie w ciągu kilku tygodni tysiące obiektów sprężyły się maksy- malnie i przygotowały w krótkim czasie nowy kontent oraz programy online na wielu platformach streamingowych, aby umożliwić dostęp do tak potrzebnej aktywności fizycznej swoim klientom. Tempo, w ja- kim operatorzy przestawili się na ofertę zajęć online, było iście zdu- miewające, podobnie jak fakt, że setki tysięcy klubowiczów przyjęły ją bez najmniejszego oporu. Łączenie oferty stacjonarnej i cyfrowej Po restarcie branży treningi wirtualne nie straciły na popularności. W efekcie większość obiektów fitness przeszła na hybrydowy model działania: online i stacjonarny. Również w tej sytuacji kluby musiały zmierzyć się z wieloma nowymi wyzwaniami. Podczas gdy streaming zajęć jako taki nie przysparzał problemów, gdyż wiele platform go umożliwiało, np.: Facebook Live, Zoom, Instagram Live i inne, zde- cydowanie trudniejsze okazały się kwestie logistyczno-merytoryczne, jak przygotowanie treści online, produkcja materiałów itp. ‒ Z perspektywy klubów największe wyzwanie stanowi opracowa- nie strategii dotyczących technologii niezbędnych do zmiany sposo- bu oferowania usług ‒ mówi Adam Zeitsiff, prezes i dyrektor general- ny Intelivideo w Dallas (USA), dostawcy rozwiązań wideo na żądanie. ‒ Ważne, aby opracować skuteczną strategię digital i wdrożyć działa- nia budujące świadomość, które wzmocnią jej odbiór przez klientów oraz zapewnią ich zaangażowanie. Warto dodać, że to właśnie zmie- rzenie się z zaawansowaną technologią okazało się dla większości obiektów sportowych najtrudniejszą barierą do pokonania w nowej, pandemicznej rzeczywistości. ‒ W początkowej fazie było nam trudno, bo wszystko było dla nas nowe: platformy streamingowe, jakość audio-wideo, ograniczenia dostępności nagrań, nagrywanie zajęć w domu, brak możliwości in- terakcji itp. ‒ przyznaje José Teixeira zarządzający działem obsługi klienta w SC Fitness w Lizbonie (Portugalia). ‒ Los nam jednak sprzy- jał. Chociaż nie mieliśmy profesjonalnej ekipy produkcyjnej od treści audio-wideo, millenialsi z naszego zespołu stanęli na wysokości za- dania i dostarczyli nam dokładnie to, czego potrzebowaliśmy. Jenn Hogg, wicedyrektor ds. zajęć grupowych w East Bank Club w Chicago, wskazuje inne aspekty, specyficzne dla hybrydowego modelu działania obiektów fitness. ‒ Zapewnienie naszym klientom najlepszych i spójnych doświadczeń, począwszy od jakości dźwięku i oświetlenia, poprzez emocjonalną więź i dobrą energię, na poczuciu przynależności do społeczności kończąc. Te czynniki braliśmy pod uwagę tworząc nasz model ‒ podsumowuje. ‒ Ponadto nieco prze- rażało nas poszukiwanie sposobu, by zmaksymalizować ofertę zajęć grupowych i treningów z wykorzystaniem formatów najbardziej prze- mawiających do najszerszej bazy członków ‒ w przestrzeni wirtualnej, w obliczu restrykcji i reżimu sanitarnego oraz ograniczeń liczby osób w obiekcie. Z kolei Marc Santa Maria, krajowy dyrektor zajęć gru- powych w sieci Crunch Fitness, zwraca uwagę na nowe wyzwania dotyczące budowania świadomości marki, wspominane przez Zeit- siffa, a także obawy związane z koniecznością opanowania nowych umiejętności, niezbędnych do działalności w pandemii. ‒ Przecho- dząc na model hybrydowy musieliśmy bardzo wnikliwie przeanalizo- wać wszelkie możliwe opcje dla klientów, dokładnie zrozumieć zmia- ny i odnaleźć się w ramach obowiązujących obostrzeń i przepisów, a także umiejętnie zarządzać oczekiwaniami zarówno personelu, jak i klientów wobec zmian w funkcjonowaniu klubu oraz zmodyfikowanej oferty, a także przygotować się na ich reakcje i nastawienie ‒ wy- jaśnia. Mimo wszystko wygląda na to, że największego bólu głowy obiektom fitness przysparza technologia i implementacja hybrydowe- go modelu działania. ‒ Kiedyś wystarczyło mieć dobrego instruktora, świetny program zajęć i zwalającą z nóg playlistę. Teraz potrzebujesz profesjonalnej ekipy produkcyjnej ‒ mówi Hogg. Co twój klub zyska dzięki ofercie online? Bogatą paletę korzyści Niezależnie od problemów związanych z wdrażaniem każdego nowego systemu, operatorzy fitness już zauważyli sporo korzyści, przede wszystkim wzrost retencji. ‒ Od samego początku ofer- ta zajęć i treningów dostępna na platformie streamingowej okazała

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz