Fitness Biznes 1/2021

przez Duke University, COVID-19 przyspie- szył wdrażanie narzędzi cyfrowych wśród firm i klientów. 84 proc. marketerów uważa, że klienci przywiązują większą wagę do do- świadczeń cyfrowych niż przed pandemią i dlatego dostosowują ofertę, aby sprostać tym oczekiwaniom. Martech, czyli łączenie technologii i marketingu, to doskonały spo- sób na zwiększenie efektywności działań marketingowych dzięki technologicznym na- rzędziom. Według McKinsey & Company pande- mia przyspieszyła transformację cyfrową o 25 proc. Luděk Motyčka z Central & Eastern Europe w Google uważa, że korzy- stanie z internetu w okresie pandemii wzrosło o 60 proc. w porównaniu z okresem sprzed kryzysu. Z kolei handel internetowy wzrósł trzykrotnie – czytamy w raporcie „Klient jak superbohater” przygotowanym przez Kantar. Hybrydowy must have Dla obawiających się, że online wyprze offline, mam być może dobrą wiadomość i słowem-kluczem jest tutaj, padające wielo- krotnie w ciągu ostatniego roku określenie, jakim jest hybryda, czyli w tym kontekście łączenie obu tych środowisk – cyfrowego jak i offline’owego. Trend usług hybrydowych na rynku fitness jest jednym z najmocniej podkreślanych przez ostatnie miesiące. Po- jawia się potrzeba kreowania nawet całych ekosystemów, które zabezpieczają konsu- mentów na wielu obszarach w realizacji ich potrzeb. To rozwiązanie win-win. Marki budu- jące ekosystemy, na przykład dostarczające rozwiązania w celu dbania o własne zdrowie, dobrą kondycję psychofizyczną (dobrostan, wellbeing), zapewniają klientom produkty odpowiadające na ich potrzeby i tym samym mają kilka źródeł potencjalnych przychodów, a klienci pozostają w środowisku marki, do której mają zaufanie. Z tego założenia wyszliśmy też w Bene- fit Systems Oddział Fitness budując eko- system, w którym konsumenci mogą korzy- stać zarówno z klubów fitness, jak i platformy treningowej oraz sklepu online z produktami wspierającymi zdrowie i dobrą formę pod marką Yes2Move. Z raportu Customer Experience Trends wynika, że klienci są bardziej online niż kie- dykolwiek ‒ sprzedaż e-commerce wzrosła o 30 proc. podczas pandemii, a 65 proc. klientów chce kupować od firm, które oferują szybkie i łatwe transakcje online. Marka ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej „Ja nie prowadzę firmy, prowadzę markę” – powiedział były CEO Howard Schulz, odpo- wiedzialny za sukces Starbucksa. Siła marki jest kluczowa w perspektywie długotermino- wej. Taki też trend pokazują wyniki corocz- nego badania liderów marketingu z całego świata – CMO Spend Survey, z którego wy- nika, że najbardziej pożądaną umiejętnością marketerów jest skuteczna strategia marki. W czasach kryzysu to właśnie siła marki ma niemały wpływ na przetrwanie, szczególnie jeśli wartości brandu są tożsame z wartościa- mi wyznawanymi przez konsumentów. Siłę marki tłumaczę przyszłym trenerom na szko- leniach Akademii Zdrofit jako możliwość wpły- wania na odbiorców. Ten wpływ zaczyna się na etapie budowania świadomości w postaci chociażby reagowania na treści dostarczane przez markę ‒ „follow”, „like”, najcenniejsze – udostępnianie, poprzez odpowiedź na oferty i ich zakup, a na rekomendacji kończąc. Nie bez znaczenia jest tu kwestia relacji z marką, przecież już z reguł wywierania wpływu Cialdi- niego wiemy, że ludzie kupują od tych, których znają i lubią. Rośnie w związku z tym rola specjalistów znających klienta, bo są w stanie szybko re- agować na zmieniające się potrzeby i dosko- nale rozumieją ich zachowania. 1. Daj znać, że wróciłeś Jeśli klienci mają do ciebie wrócić albo skorzystać z twoich usług po raz pierwszy, bo pandemia zwiększyła ich świadomość w zakresie roli ruchu dla zdrowia i budowania siły oraz odporności, zadbaj o wielokanałową komunikację dotyczącą tego, że wracasz do gry, otwierasz swoje miejsce do ćwiczeń. Nie zapomnij o zaznaczeniu, co szczególnego przygotowałeś dla klubowiczów. To również szansa na podkreślenie twojego wyróżnika na rynku. 2. Zapewnij bezpieczeństwo Jak przeczytałeś w tym tekście, mimo że żyjemy z pandemią od ponad roku, nadal poziom lęku w społeczeństwie jest wysoki. To stanowi niemałą barierę do pokonania, aby przyszli do klubów ci, którzy nie ufają, że w obiektach jest bezpiecznie. Tu ogromną rolę będzie spełniała komunikacja dotycząca reżi- mu sanitarnego i procedur związanych z bez- pieczeństwem podczas treningów. 3. Bądź odpowiedzialny – zadbaj o bez- pieczny powrót do ćwiczeń Rolą naszego sektora zawsze było odpo- wiedzialne podejście do aktywności fizycz- nej. Wiemy, że najzdrowszy jest umiarkowany ruch, natomiast sport wyczynowy wiąże się z kontuzjami i wysokim poziomem stresu dla organizmu. Teraz, kiedy ogromna część ludzi zdecydowanie ograniczyła swoją mobilność i częstotliwość treningów, rola bezpiecznego przygotowania początkujących oraz wpro- wadzenia osób po przerwach jest wyjątkowo ważna. To czas i miejsce, żeby pokazać od- powiedzialność za ich zdrowie. 4. Kierunek zdrowie? Po pierwsze – nie szkodzić Magazyn Fitness Biznes wskazuje kierunek ‒ #kierunekzdrowie. Ja z markami, z którymi pracuję, na zdrowie postawiliśmy już kilka lat temu, a polski rynek fitness zachęcałam do świadomej komunikacji w tym kierunku, bo wierzę, że to może zmienić jej postrzeganie. Teraz, w czasach kryzysu, wszyscy chcemy być o zdrowiu. Czy musimy? Czy potrafimy? Wybór należy do każdego z nas. W końcu ludzie przychodzą do klubów fitness również w poszukiwaniu rozrywki, miłego spędzania czasu, przygotowania się do zawodów, zna- lezienia przyjaciół i drugiej połówki. I nic w tym złego. To tylko pokazuje, jak wie- le potrzeb jesteśmy w stanie zrealizować, przy okazji poprawiając kondycję ciała i ducha. Bądź zatem o tym, o czym chcesz i jak planu- jesz pozycjonować swoją markę. Nie wszyscy muszą być o zdrowiu, ale warto, aby wielu z nas edukowało, jaką wartość wnosimy dla poprawy dobrostanu Polaków. Powodzenia! W podsumowaniu tego tekstu chcia- łabym pozostawić cię, drogi czytel- niku, z czterema konkretnymi ra- dami na najbliższy czas, kiedy ponow- nie otwieramy klu- by fitness.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz