Fitness Biznes 01/2022

‒ i według prognoz będzie rósł o 5 proc. rocznie do 2025 roku, osiągając 1,2 biliona dolarów. • Zdrowie publiczne i profilaktyka: Ko- lejny sektor, który odnotował pozytywny wzrost pandemiczny (4,5 proc.), w dużej mierze dlatego, że wiele rządów i systemów opieki zdrowotnej zwiększyło swoje wydatki na zdrowie publiczne i profilaktykę podczas kryzysu COVID-19. Sektor ten wzrósł z 328 mld USD w 2017 r. do 359 mld USD w 2019 r. i 375 mld USD w 2020 r. (kiedy to stano- wił około 4 proc. całkowitych globalnych wydatków na zdrowie na poziomie 8,8 bln USD). Dzięki bolesnym lekcjom wyniesionym z pandemii dotyczącym straszliwych kosz- tów niedoinwestowania w zdrowie publiczne, segment ten ma rosnąć o 5 proc. rocznie do 2025 roku, osiągając wartość 478 miliardów dolarów. • Wellness w miejscu pracy: Segment ten rósł o 4,6 proc. rocznie od 2017 do 2019 roku ‒ osiągając wysoką wartość rynko- wą 52,2 miliarda dolarów, ale skurczył się o 7 proc. w 2020 roku, do 48,5 miliarda dola- rów. Pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że rozproszone, programowe podejście do kwestii dobrego samopoczucia pracowni- ków nie jest szczególnie skuteczne w radze- niu sobie z rosnącymi wyzwaniami związany- mi ze stresem, równowagą między życiem zawodowym a prywatnym oraz zdrowiem psychicznym. Dlatego wielu z nich przecho- dzi na bardziej znaczące, holistyczne podej- ście obejmujące wszystko, od zmiany kultury firmy po skupienie się na odpowiednim oto- czeniu pracownika. Te wydatki nie mogą być mierzone jako „wellness w miejscu pracy”, więc wydatki mogą spadać nawet wtedy, gdy nacisk na dobre samopoczucie pracow- ników faktycznie rośnie. Mimo to szacuje się, że do 2025 roku rynek ten będzie rósł o 4 proc. rocznie, osiągając wartość 58,4 mi- liarda dolarów. ‒ Segment wellness wzrośnie do 7 bilionów dolarów w 2025 roku, ponieważ ogromne są siły, które go napędzają. Są to m.in . rosnąca globalna klasa średnia, starzejąca się popu- lacja i rosnąca liczba chorób przewlekłych ‒ powiedziała Katherine Johnston, ekspert GWI. ‒ Jednak pandemia przyniosła zmia- ny i globalny „reset wartości” konsumentów. Wellness oznacza teraz znacznie więcej niż masaż twarzy czy trening na siłowni. Well- ness to dobrostan psychiczny i fizyczny, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, sprawiedliwość społeczna, zrównoważony rozwój, odpowiednie otocze- nie, w którym żyjemy, i zdrowie publiczne. Te czynniki będą stanowiły podstawę ożywienia segmentu wellness. Spowodują one również zmiany w wydatkach konsumentów, polityce i opiece zdrowotnej. Aktywność fizyczna Jak czytamy w raporcie Global Wellness Institute, fitness był najbardziej dotkniętym sektorem wellnessu podczas pandemii. 37,1-proc. spadek wydatków w 2020 roku wiązał się z lockdownem obiektów sporto- wych. Spadek ten został nieco złagodzony przez konsumentów, którzy przenieśli swo- je wydatki na treningi na platformy cyfrowe (streaming i aplikacje). GWI szacuje, że bez ratunku ze strony nowych technologii wy- datki na fitness spadłyby o 44 proc. w 2020 roku. Jednym z ważnych pytań w roku 2020 było to, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na uczestnictwo ludzi w różnych rodzajach aktywności fizycznej. Nie ma wątpliwości, że pandemia zakłóciła rutynę treningową, a do- niesienia medialne na ten temat były czasami mylące. Na przykład, w okresie największego nasilenia zamknięć klubów w Stanach Zjed- noczonych nastąpił wysyp badań oraz son- daży i napisanych na ich podstawie artyku- łów sugerujących, że „ludzie ćwiczyli więcej”, ponieważ pracowali w domu i mieli więcej wolnego czasu. Jak podkreślają eksperci GWI, należy być ostrożnym w interpretowa- niu tego rodzaju badań, ponieważ często ankietowani w ten sposób reprezentują jedy- nie pewną grupę populacji (np. użytkownicy aplikacji, osoby o wyższych dochodach lub ćwiczące już przed pandemią). Tak dobrana, albo raczej niedobrana próba, nie jest repre- zentatywna dla całej populacji. Większość badań wykonanych poprawną metodologią wskazuje na ogólny spadek poziomu aktyw- ności fizycznej, jak również na zmniejszone uczestnictwo w zajęciach rekreacyjnych. Do raportu Global Wellness Institute bę- dziemy jeszcze wracać zarówno w kolejnych wydaniach magazynu, jak i na portalu fit- nessbiznes.pl Opracowano na podstawie materiałów Global Wellness Institute oraz raportu „The Global Wellness Economy: Looking Beyond Covid”. Przewiduje się, że sektory, które wy- kazały pozytywny wzrost podczas pan- demii, w tym nieru- chomości wellness i mental wellness, odnotują jeszcze większe wzrosty.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz