Fitness Biznes 02/2021
Wartość i rola klubowej społeczności Niektóre z wniosków raportu potwierdzają fakty dobrze już zna- ne operatorom i właścicielom klubów fitness. Na przykład, według raportu wprawdzie popyt na ofertę/usługi fitness w formule hybry- dowej się utrzyma, ale nie będzie wcale pierwszym wyborem ćwi- czących w klubach. Bez wątpienia pouczające są wnioski dotyczą- ce czynników demograficznych. Według Thiela, młodsi millennialsi, ludzie poniżej 30. roku życia i oczywiście przedstawiciele pokolenia są zazwyczaj bardziej skoncentrowani na efektywności treningu, sprawności fizycznej, przynależności do społeczności oraz wyglą- dzie fizycznym i postrzegają je jako główne cele aktywności fizycz- nej. Natomiast wraz z wiekiem, zwłaszcza po przekroczeniu progu 35 lat, ludzie coraz bardziej dbają o zdrowie i koncentrują się na długoterminowych korzyściach zdrowotnych wynikających z aktyw- ności fizycznej. ‒ Jednak pandemia sprawiła, że świadomość zdro- wotna wzrosła we wszystkich profilach demograficznych. Widać to na całym świecie, a w szczególności w państwach najbardziej po- szkodowanych przez wirus. Dane wyraźnie pokazują, że w krajach, na których pandemia najdotkliwiej odcisnęła piętno, wspomniana transformacja jest bardziej widoczna, i oczywiście nie jesteśmy tym zaskoczeni ‒ wyjaśnia Thiel. ‒ Odnotowujemy to zjawisko w skali globalnej i bez wyjątku jako megatrend. Innym istotnym trendem, na który szczególnie warto uczulić ope- ratorów i właściciel klubów, jest wsparcie społeczności. ‒ Naszym zdaniem, przynależność do społeczności w kontekście aktywności fizycznej ma dwa wymiary, które klubowicze ogromnie cenią ‒ tłuma- czy Thiel. ‒ W pierwszym czerpią radość z przebywania w towarzy- stwie osób, z którymi mają wspólny język, mają poczucie wspólnoty i czują się komfortowo ze świadomością, że drogi do celu nie muszą przemierzać w pojedynkę, co wyzwala bardzo pozytywne emocje. Drugi wymiar społeczności przejawia się w sportowej rywalizacji na pełnych obrotach, polega na wzajemnej mobilizacji i napędzaniu się ku jeszcze lepszym rezultatom i testowaniu możliwości swojego or- ganizmu. Co również niesamowicie łączy i scala taką grupę ludzi. Oba te wymiary funkcjonowania w społeczności występują właśnie w klubach fitness i siłowniach podczas oferowanych przez nie zajęć oraz treningów grupowych. Trzy obszary działania – drogowskazy dla klubów Podczas pandemii znacznie przyspieszyła digitalizacja, co po- twierdza raport McKinsey & Company. W 2020 roku powstało ponad 71 000 nowych aplikacji fitness i zdrowotnych, a klienci spędzili 45 proc. więcej czasu na korzystaniu z nich. Alexander Thiel za- proponował nam krótkie podsumowanie raportu, przydatne dla klubów fitness. Wyróżnia trzy główne obszary działania. ‒ Na miej- scu operatora i właściciela klubu zapamiętałbym trzy konkretne roz- wiązania, które jednoznacznie wskazał nasz raport. Po pierwsze, pomyślałbym o zwiększeniu liczby programów zdrowotnych (medi- cal fitness), być może nawet we współpracy z lekarzami i fizjotera- peutami. Poważnie rozważyłbym również opracowanie programów służących zachowaniu witalności i długowieczności. Moim zdaniem to megatrend, który ostatnio nabrał rozpędu, a kluby fitness mogą się w nim dobrze odnaleźć. Po drugie, zastanowiłbym się, co za- proponować klientom w formule hybrydowej, by z łatwością mogli korzystać z oferowanych zajęć, nawet gdy nie będą ćwiczyć sta- cjonarnie. Chodzi tu przede wszystkim o umacnianie więzi klien- ta z klubem. Po trzecie, pochyliłbym się nad aspektem tworzenia i scalania społeczności w moim klubie. Jak mogę go wzmocnić, co mogę zrobić w tej kwestii? Nie muszą to być wcale skomplikowane i zaawansowane działania. Można by na początek stworzyć strefy, w których klubowicze spotykają się i tworzą społeczności. Zajęcia grupowe również mogłyby zawierać więcej elementów interakcji, aby uczestnicy mogli się lepiej poznać – mówi Thiel. Więcej na te- mat badań i analiz firmy McKinsey dotyczących artykułów sporto- wych i obiektów fitness można znaleźć w następujących raportach online: „Sweating for the Fitness Consumer” oraz „Sporting Goods 2021: The next normal for an industry in flux”. Warto pamiętać, że zachowania konsumenckie są aktualnie nieporównywalnie bardziej zróżnicowane niż kiedykolwiek wcześniej. Gdy przyjrzymy się poszczególnym grupom, każda z nich repre- zentuje inne potrzeby i wartości. Wyróżniliśmy cztery podstawowe typy klientów klubów fitness ogniskujące się wokół takich czynni- ków jak: motywacja, personalizacja, wrażliwość cenowa, brak cza- su i pragnienie innowacji. Aby wygrać w przyszłości z konkurencją i przyciągnąć potencjalnych klientów do klubu, gracze branży fit- ness powinni poznać archetypy swoich klientów i zaspokajać ich potrzeby. Magazyn BIZNES Chociaż obecnie trening w domu dominuje jako forma aktywności, nie jest jednak jedynym trendem na najbliższą przyszłość. • Rozwiązania cyfrowe na stałe wpiszą się w po- stcovidowowe nawyki osób aktywnych – progno- zuje się, że klubowicze, którzy wrócą do klubów, uzupełnią swoją treningową rutynę. • Badanie nastrojów konsumenckich przeprowa- dzone przez firmę McKinsey pokazuje, że klubo- wicze tęsknią w takim samym stopniu za trenin- giem na siłowni, co za spotkaniami towarzyskimi z przyjaciółmi i rodziną podczas pandemii. • 63 proc. regularnie ćwiczących Amerykanów przyznaje, że w przyszłości najprawdopodobniej połączy trening na siłowni lub w studio treningo- wym z ćwiczeniami w domu. • 30 proc. klubowiczów w USA poszło na siłow- nię lub do studia treningowego co najmniej raz w ciągu pierwszych dwóch tygodni lutego 2021 r. Ponieważ obawy i strach przed zakażeniem nie ominęły społeczeństwa żadnego kraju, zdrowie wysunęło się bezspornie na pierwszy plan w skali globalnej. IHRSA oraz Club Business International wyraziły zgodę na publikację materiału.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz