Fitness Biznes 02/2021

Magazyn BIZNES Model LSaaS – Lifestyle as a Service Rozszerzenie modelu XaaS. Klient opłaca pakiet usług w ramach jednego dostawcy. Usługi są ze sobą powiązane, a ich osią jest styl życia klienta. W tym modelu docelowo powinna działać branża fitness, również w internecie. w większości są bezpłatne i w pierwszym etapie wdrażania działań mar- ketingowych online są wystarczające, by stworzyć mniej skomplikowany lejek sprzedażowy. Poniższe informacje są przygotowane z myślą o klubach, które do- tychczas nie prowadziły żadnych działań marketingowych w internecie – strona internetowa była traktowana jak ulotka. Jeśli zależy ci na skalowalności biznesu i myślisz o rozszerzeniu pa- kietu usług, spójrz na swoją stronę jak na klub fitness, po którym jest oprowadzany klient przy pomocy wirtualnego asystenta. Choć nie wie- my, kim jest klient (jest nim cookies), wiemy, co ogląda, co przykuło jego uwagę, ile czasu spędził w klubie, w którym momencie z niego wyszedł. Narzędzia analityczne zwiększają szansę na identyfikację klienta ( m.in. wiemy, jak często wraca na stronę), a dodatkowe aplikacje mogą skłonić go do kupienia karnetu lub pozostawienia swoich danych. Podstawowe narzędzia, które powinna zawierać twoja strona internetowa:  Google Tag Manager – narzędzie, dzięki któremu dodasz na stronę internetową inne skrypty (wtyczki marketingowe);  Google Analytics – analityka ruchu na stronie, m.in . ilu użytkowników odwiedza stronę, które podstrony są popularne. Jeśli chcesz dosłow- nie zobaczyć, jak klient korzysta ze strony internetowej klubu, zainstaluj HotJar lub YandexMetrica, które nagrywają widok strony z perspektywy użytkownika. Zobaczysz, na jakich treściach użytkownik zawiesił kursor myszy. Rozwiązanie pomoże również w sprawdzaniu, czy wprowadzone zmiany na stronie zainteresowały użytkowników; Pixel FB – mała rzecz o wielkim znaczeniu. Pozwalasz Facebookowi zgromadzić dane na temat profili użytkowników FB, którzy odwiedzili twoją stronę internetową. Możesz kierować do nich kampanie rekla- mowe w zależności od tego, co robili na stronie, czyli odzyskiwać za- interesowanie ofertą. Dla ambitnych Połącz stronę internetową oraz zewnętrzny moduł do sprzedaży karnetów z HubSpot. To potężne narzędzie do marketingu i sprzedaży online. W bezpłatnym pakiecie (freemium) masz dostęp m.in. do czatu, CRM-u, systemu zgłoszeń czy wysyłania wiadomości, z możliwością śledzenia, czy wiadomość została otwarta przez odbiorcę. Z takim narzędziem możesz obsługiwać klientów z równą uwagą, co w swoim klubie. A może by tak pójść dalej? Parafrazując pewne znane zdanie: sport to nie ludzie, to ideologia. W branży fitness jest ona manifestowana przez styl życia. Na styl życia składają się powtarzalne doświadczenia, które mogą dotyczyć więcej niż jednej usługi. Branża fitness monetyzuje zatem nie fitness, a styl życia klientów w formie abonamentu. Abonamentyzacja stylu życia jest rozszerzoną formą modelu XaaS. W przeciwieństwie to XaaS, gdzie trzonem biznesu jest konkretny produkt lub usługa, podejście Lifestyle as a Service stawia w centrum doświadczenia klienta oraz jego potrze- by. Klient ma dostęp nie do jednego produktu, a do pakietu usług-do- świadczeń. W przypadku branży fitness sam trening fitness jest tylko jednym z doświadczeń, wokół którego powstają komplementarne doświadczenia, które są spójne ze stylem życia klienta. Z marketingowego punktu widzenia świadomość, że branża fitness monetyzuje nie fitness, a styl życia klientów w formie abonamentu, skutkuje zmianą podejścia do sprzedaży nie tylko karnetu przez inter- net, ale również funkcjonowania samego klubu. Klub w modelu Lifestyle as a Service – rady • podążaj za klientem i pozwalaj mu na zakup i konsumpcję doświad- czeń na jego zasadach, czyli również online; • przygotuj pakiet usług, które kompleksowo odpowiadają na potrzeby stylu życia klienta; • bądź gotów na monetyzację stylu życia klienta w różnych okoliczno- ściach; • zastanów się, czy możesz zaoferować model freemium, czyli styl życia „na próbę”. Przejście z modelu XaaS do LSaaS to proces, do którego warto dążyć. Niezbędna jest jednak zmiana podejścia do roli klubu fitness w życiu klienta. Bo klient nim jest przez całą dobę, również w internecie. Dostrzeż jego cyfrowego bliźniaka, a zdobędziesz jego pieniądze.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz