Fitness Biznes 03/2021

DOKŁADNIE PRZEMYŚL SWOJĄ WIZJĘ I STRATEGIĘ „W przypadku zajęć grupowych HIFT są dwa podejścia. Pierwsze z nich polega na tym, że strefa do treningu znajduje się centralnie na środku siłowni/klubu fitness. Przebieg zajęć może zainspirować po- zostałych klubowiczów, którzy obser- wują uczestników zajęć HIFT, i stworzyć pozytywne, motywujące środowisko dla wszystkich. Po tygodniach lub miesią- cach biernego przyglądania się zajęciom grupowym HIFT istnieje spora szansa, że dany klubowicz nabierze chęci, by samemu spróbować. Wówczas otrzyma wyższy plan członkostwa w danym klu- bie. W myśl drugiego podejścia treningi HIFT powinny odbywać się w oddzielnym miejscu. W ten sposób można nadać im bardziej VIP-owskiego, ekskluzywnego charakteru, ponieważ najczęściej są dodatkowo płatne. Pamiętajmy także, że są to nadzwyczaj energetyczne treningi, na których jest głośno ‒ czy to z powodu muzyki, entuzjazmu i wysiłku uczestni- ków, poleceń trenera, czy wszystkich tych czynników razem wziętych. Dlatego ope- rator/właściciel klubu może zdecydować, by treningi HIFT odbywały się w osobnej sali, by nie rozpraszać i nie przeszkadzać pozostałym ćwiczącym w obiekcie. Tym, co zaważy na tej decyzji, jest charaktery- styka klientów w danym klubie. Randy Leopando, menedżer ds. szkoleń i edukacji, TRUE Fitness JAK UŁOŻYĆ PROGRAM – TRZY METODY „Istnieją trzy główne sposoby budowania programu ćwiczeń: wg grupy mięśniowej, progresji konkretnego wzorca ruchowego lub treningu całego ciała. Treningi z pro- gresją, które koncentrują się na konkret- nych ruchach lub grupach mięśniowych, lepiej sprawdzają się w przypadku osób trenujących indywidualnie, natomiast tre- ningi całego ciała zdają egzamin podczas zajęć grupowych, takich jak HIFT i HIIT. Trening całego ciała w tego typu pro- gramach umożliwia dołączenie do nich klientom w dowolnym czasie, wtedy kiedy im to odpowiada i z wybraną częstotliwo- ścią. Każde zajęcia powinny zwiększać wytrzymałość oraz uwzględniać elemen- ty treningu siłowego, aby angażować wszystkie mięśnie ciała”. Matt Genes, założyciel i CEO Fit Factory STWÓRZ UNIKALNĄ MARKĘ „Nie kopiuj, nie powielaj, twórz po swoje- mu. Nie oglądaj się na konkurencję, na- wet jeśli odnosi sukcesy. Skup się na tym, by zapewnić najwyższą jakość zarówno w programowaniu, jak i podczas każdego kontaktu z klientem w twoim obiekcie. Klienci odnotowują każdy szczegół: pod- łogę sportową, jakość i wybór sprzętu, a nawet kolorystykę. Buduj swoją markę poprzez trening oparty na wynikach i pro- gramowaniu, tak aby uczestnicy zajęć HIFT nie mogli doczekać się następnej sesji”. Andrew Gavigan, dyrektor ds. edukacji, Aktiv Solutions ‒ W HIFT na dużą skalę wykorzystujemy akcesoria, w tym taśmy do treningu w podwieszeniu jako części zestawów treningowych dla pojedynczej stacji treningowej na użytkownika ‒ dodaje Andrew Gavigan, dyrektor ds. edukacji w Aktiv Solutions. ‒ Ponadto, taśmy oporowe, piłki wall ball i akcesoria do stabilizacji też się przydają, a rozwiązania, takie jak konstrukcje przylegające do ściany i klatki typu „brigde” również znakomicie dopełniają każdą strefę treningową HIFT. Co do potrzebnej powierzchni, Leopando nawiązuje ponownie do różnic między HIIT a HIFT. ‒ Zgodnie ze swoją definicją, trening HIIT polega na przeplataniu tempa intensywności w jednym rodzaju ru- chu, wówczas sprzęty cardio, jak bieżnia, wioślarz, rower spinningo- wy, zajmują sporo miejsca ‒ mówi. ‒ W przypadku HIFT można sto- sować wiele form treningu, dlatego tak istotna jest przestrzeń na sali, by wykonać swobodnie ćwiczenia z własnym ciężarem ciała. Liczba osób na zajęciach również określa zapotrzebowanie na przestrzeń treningową. Warto uwzględnić modułowe systemy do przechowy- wania akcesoriów treningowych i wyposażenia, aby zachować po- rządek i ład w strefie treningowej. System nagłośnienia natomiast, w którym umieścimy głośniki we wszystkich czterech narożnikach sali treningowej, podkręci motywację i zaangażowanie uczestników. Rebecca Cofod, dyrektor ds. rozwiązań treningu funkcjonalnego w Matrix Fitness, sugeruje, że odpowiednio zaaranżowaną prze- strzeń można wykorzystać do obu rodzajów zajęć: HIIT i HIFT. ‒ W strefie HIFT powinny się znaleźć stacje do treningu siłowego, jak również sprzęt cardio, zazwyczaj samozasilany ‒ mówi. ‒ Nato- miast trening HIIT można przeprowadzić w strefie cardio również na maszynach z zasilaniem, lub w osobnej sali/strefie HIFT. ‒ Podobnie jak w przypadku każdego środowiska treningowego bazującego na intensywnej aktywności, kluczowe jest zaplanowanie powierzchni ‒ podsumowuje Gavigan. ‒ Jeśli dodasz do tego etykie- tę „duża intensywność”, uczestnicy sami się zmotywują do wysiłku. Nie zapominaj też o elementach, jak grywalizacja, podczas projekto- wania tej przestrzeni, która ma zachęcać do treningu i angażować. Liczba osób na zajęciach rów- nież określa zapotrzebowanie na przestrzeń treningową.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz