Fitness Biznes 4/2022

W szkołach podsta- wowych biorących udział w progra- mie pomagaliśmy wdrożyć w życie rozmaite pomysły zwiększające po- ziom aktywności fizycznej dzieci na co dzień, nie tylko w ramach lekcji wychowania fi- zycznego. Ideą było pokazanie, że ruch i sport powinny być przede wszystkim świetną zabawą. 8 |TEMAT Z OKˆADKI go wizerunku klubów fitness wśród dzieci, czyli de facto – miejmy nadzieję – naszych przyszłych klientów. Budowanie świadomo- ści, że klub fitness to nie jest tylko sztanga i kulturyści, ale wiele ciekawych akcesoriów i urządzeń do ćwiczeń, a także różnorod- ne rodzaje treningów, które nastawione są przede wszystkim na wsparcie naszego zdrowia psychofizycznego, mogą przyczy- nić się zarówno do poprawy zdrowia dzieci, jak i do wychowania bardziej świadomych przyszłych klientów. Naprawdę wierzę w to, że podobne inicjatywy, wprowadzające róż- norodność, sprawiłyby, że dzieci zaczęłyby się bardziej garnąć do bycia aktywnym, że w następstwie chociażby takiego jednego w tygodniu WF-u, poprowadzonego w klu- bie przez fajnego trenera, te dzieci chciałyby uczestniczyć w zajęciach, ale też szukałyby możliwości dalszej aktywności poza szkołą. Może chętniej wykorzystywałyby istniejącą zewnętrzną infrastrukturę sportową. Branża fitness pracuje w krótkim i średnim terminie. Natomiast inwestycja w dzieci to jest śred- ni, ale przede wszystkim długi termin. Jeśli każdy patrzy na swój biznes przez pryzmat bieżących wyników, co zresztą jest właści- we, to warto, by także pomyślał o przyszłości swojego biznesu w dłuższej perspektywie, czyli spojrzał w kierunku dzieci, które muszą zbudować nawyki. To jest proces. Tymcza- sem, według badania Global Matrix 3.0., w 2018 roku zaledwie 20 proc. dzieci w Pol- sce wypełniało zalecenia WHO w zakresie aktywności fizycznej. Pandemia dodatkowo zachwiała tymi statystykami – według badań sondażowych przeprowadzonych na zlece- nia Radia Zet w 2021 roku 67 proc. dzieci ograniczyło swoją aktywność fizyczną, a co szesnaste dziecko przestało całkowicie upra- wiać sport. To naprawdę przerażające. Co Benefit Systems robi dla dzieci? Kar- ta MultiSport Kids to jeden z produktów, a właściwie załącznik do produktu dla dorosłych, który oferujecie swoim kor- poracyjnym klientom. Karta daje dostęp do wielu aktywności dla najmłodszych. Czy MultiSport Kids cieszy się dużym zainteresowaniem? Aktywni rodzice to w końcu najlepsi ambasadorzy aktywne- go trybu życia dla swoich dzieci. Z jakiej oferty zajęć najmłodsi korzystają naj- chętniej? I czy to tylko propozycja dla najmłodszych? ‒ Karta MultiSport Kids jest coraz bardziej popularna, oferuje młodszym użytkownikom dostęp do ponad 2000 obiektów w całym kraju, m.in.: basenów, szkół tańca, ścianek wspinaczkowych czy klubów fitness. To, co ważne dla nas – dzieci powyżej 12. roku ży- cia mogą w towarzystwie dorosłego opieku- na korzystać z tą kartą z treningu w klubach fitness. Po testach tego rozwiązania w ra- mach własnej bazy klubowej zaoferowaliśmy klubom partnerskim Programu MultiSport możliwość honorowania kart MultiSport Kids pod warunkiem dostosowania regulaminu i infrastruktury obiektu. Zainteresowane klu- by powoli zaczynają się do nas zgłaszać. Ta propozycja ma także nieco odczarować si- łownię i sprzęt treningowy w oczach młod- szego pokolenia. Chcemy, żeby dzieci mogły przyjść do klubu, poskakać na skakance, pojeździć na rowerze, powiosłować, uderzyć parę razy w worek. To okazja do zaprzyjaź- nienia się z tym środowiskiem treningowym, do złapania bakcyla. Karty dla dzieci cieszą się na tyle dużym zainteresowaniem, że suk- cesywnie rozwijamy ich ofertę, obejmując Programem MultiSport kolejne grupy wie- kowe. Wprowadziliśmy np. kartę MultiSport Student dla osób między 15. a 26. rokiem życia, zapewniającą dostęp do ponad 4200 obiektów sportowo-rekreacyjnych w całym kraju. Umożliwia ona korzystanie z 37 ak- tywności, takich jak: siłownie, baseny, taniec, szkoły jogi i sztuk walki, i wiele, wiele więcej. Mamy także kartę MultiSport Senior i tutaj widzimy potencjał do aktywności międzypo- koleniowej i wspólnego przełamywania barier w podejmowaniu treningów. Kilka lat temu pisaliśmy o programie Ak- tywne Szkoły MultiSport. To była bardzo ciekawa i pożyteczna inicjatywa zwięk- szająca wiedzę rodziców i nauczycieli, a przede wszystkim motywująca dzieci do aktywności. Bardzo dobrze wspomi- nam wykorzystywany w programie Ak- tywne Szkoły MultiSport, wzbogacony o nowoczesne rozwiązania technolo- giczne test EuroFit+, któremu były pod- dawane dzieci. To była świetna zabawa. Jakie były efekty tego projektu? Czy pro- gram ten jest kontynuowany? ‒ Rzeczywiście Program Aktywne Szkoły MultiSport był bardzo ważną dla Benefit Sys- tems inicjatywą. Prowadziliśmy ją od 2018 roku aż do wybuchu pandemii. Ideą progra- mu była promocja aktywności fizycznej wśród dzieci. W tym celu prowadziliśmy działania edukacyjne dla dzieci, rodziców i nauczycieli. W szkołach podstawowych biorących udział w programie pomagaliśmy wdrożyć w życie rozmaite pomysły zwiększające poziom ak- tywności fizycznej dzieci na co dzień, nie tyl- ko w ramach lekcji wychowania fizycznego. Ideą było pokazanie, że ruch i sport powin- ny być przede wszystkim świetną zabawą. Na początku i na końcu każdej edycji Pro- gramu sprawdzaliśmy poziom aktywności fizycznej za pomocą wykorzystującego mul- timedia EuroFit+ Testu. Co ciekawe, wiele szkół uczestniczących w programie wdra- żało lekcje na piłkach do pilatesu, aktywne spacery do szkoły czy sportowe przerwy międzylekcyjne jako dodatkowe aktywności dla dzieci. Po pięciu miesiącach okazało się, że wdrożone rozwiązania pozwoliły popra- wić poziom sprawności fizycznej uczniów w 85 proc. szkół. Dzieci odzyskały w ten sposób 43 proc. sprawności fizycznej, którą sukcesywnie tracili ich rówieśnicy w dekadzie 1999–2009. Wyniki te pokazują, że naprawdę proste, choć systematyczne rozwiązania i odpo- wiednie zaangażowanie dorosłych mogą mieć nieoceniony wpływ na aktywność fi- zyczną najmłodszych. Czasami stosunkowo niewielkim kosztem można uzyskać dużą poprawę. Dziś, kiedy problem otyłości i nad- wagi dzieci jest w Polsce tak duży, tego typu inicjatywy są szczególnie ważne. Teraz jest dobry moment, żeby wrócić do tego projektu. Wyciągnęliśmy pewne wnio- ski i w tej chwili, za pośrednictwem naszej fundacji korporacyjnej, rozwijamy program Aktywne Szkoły MultiSport w zmienionej for- mule, o której już wspominałem. Od września w aglomeracji warszawskiej, a mam nadzie- ję, że niebawem także w innych regionach Polski, udostępniamy szkołom naszą infra-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz