Fitness Biznes 4/2022

WIĘCEJ PRZESTRZENI WIĘCEJ MOŻLIWOŚCI JON FELD, CLUB BUSINESS INTERNATIONAL W śród działań specyficznych dla branży wymuszonych przez pandemię wymieńmy przearanżowanie stref trenin- gowych, modyfikację kierunku przepływu klubowiczów, a nawet współpracę z ze- wnętrznymi dostawcami treści cyfrowych/on- line. Wszystkie te zabiegi służyły zwiększeniu powierzchni użytkowej, a podyktowane były koniecznością zachowania dystansu spo- łecznego. Z tego powodu właśnie wdrożono też liczne krótkoterminowe i tymczasowe oferty i usługi. Zastanówmy się w takim ra- zie, jak dystans społeczny może wpłynąć na branżę fitness w dłuższej perspektywie? Wprawdzie pandemia nadal się tli, ale od 2020 roku sytuacja znacząco się poprawiła – zwłaszcza z perspektywy operatorów klubów ‒ i na dodatek wiele osób wznowiło swoje zdrowotne nawyki sprzed pandemii. Z drugiej strony, niedawne badania zleco- ne przez organizację National Bureau of Eco- nomic Research (NBER) pokazują, że powrót do stylu życia sprzed pandemii wcale nie jest aż tak powszechny. Na pytanie: „Które z po- niższych stwierdzeń najlepiej odzwierciedla Pana/Pani zdanie na temat dystansu spo- łecznego, gdy pandemia COVID-19 się skoń- czy”, około 13 proc. osób odpowiedziało, że nie planuje wznowienia aktywności sprzed pandemii (inne możliwe odpowiedzi to: „cał- kowity powrót”, „powrót w znacznej mierze” i „częściowy”). Nicholas Bloom, profesor ekonomii na uniwersytecie Stanforda i współ- autor badania, określił to zjawisko mianem „długoterminowego dystansu społeczne- go” ( ang. long social distancing). Na pozór 13 proc. to niedużo, ale warto sobie uświa- domić, że 10 proc. do 15 proc. populacji USA to aż od 25 do 38 milionów dorosłych. Jeśli mówimy o ogólnych następstwach pan- demii, to niedobór pracowników może być skutkiem długoterminowego dystansu spo- łecznego, który daje się operatorom klubów fitness prawdopodobnie najbardziej we zna- ki: w badaniu NBER odnotowano bowiem, że problemy spowodowane przez pandemię obniżyły udział osób aktywnych zawodowo o około 2,5 proc. na początku 2022 roku. Nasuwa się więc pytanie, czy wymienione tendencje w jakikolwiek sposób oddziału- ją na zachowanie członków klubów fitness, dostępną powierzchnię treningową oraz co- dzienne funkcjonowanie klubów? Okazuje się, że wcale nie da się na te pytania jedno- znacznie odpowiedzieć. Klubowicze chcą „normalności” Mike Harland, właściciel i główny trener w Plainville Strength & Wellness w Plainvil- le, Connecticut, zaobserwował „zmęczenie pandemią” wśród członków klubu. ‒ Nie odnotowaliśmy, by dystans społeczny, czy nawet potrzeba większej przestrzeni osobi- stej stanowiły problem dla naszych członków ‒ mówi. ‒ Lubią ze sobą rozmawiać, po- magać sobie nawzajem i wspólnie ćwiczyć. Dążą do interakcji. Ewidentnie widać, że mają potrzebę i chęć przebywania ze sobą. Odnośnie do aranżacji powierzchni klubo- wej i wyposażenia, szczególnie w strefach, gdzie ćwiczy dużo osób jednocześnie, jak strefa siłowa czy strefa treningu oporowego, Plainville Strength & Wellness funkcjonuje jak wcześniej. ‒ Dodaliśmy więcej sprzętu, więc jest tam mniej miejsca niż przed COVID-19 ‒ mówi Harland. ‒ De facto chcemy zmieścić jak najwięcej wyposażenia, by zaoferować członkom maksymalnie dużo opcji treningo- wych. Jeśli przy okazji „urwiemy” 30 cm to tu, to tam z naszej powierzchni, to tak właśnie zrobimy. Z kolei Jim McIntyre, menedżer ds. wypo- sażenia siłowego w TRUE Fitness, uważa, że niewielu jego klientów zmienia aranżacje stref treningowych pod wpływem wymogów dy- stansu społecznego, ale jest to do pewnego stopnia zależne od obowiązujących rozpo- rządzeń i regulacji tej kwestii w danym stanie lub regionie. ‒ Operatorzy, którzy mają dużo kosztów stałych i przestrzeń rekreacyjną do dyspozycji, mogą przestawiać sprzęt lub modyfikować zamówienia u nas, ale żaden z nich nie wspomniał o jakichkolwiek oba- W postpandemicznym świecie obserwujemy pewne niezmienne, długo- falowe skutki. Zwiększona dbałość o utrzymanie czystości i dezynfekcję stały się nieodłącznymi składowymi działalności klubów. Widok syste- mów do oczyszczania powietrza również nikogo nie dziwi. 22 |RYNEK I TRENDY Nie odnotowali- śmy, by dystans społeczny, czy nawet potrzeba większej przestrze- ni osobistej stano- wiły problem dla naszych członków.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz