Fitness Biznes 4/2022
Magazyn BIZNES nessu w miesiącu. Jakich zatem przychodów możemy się spodziewać z tej strefy? Tutaj musimy znać odpowiedź na jeszcze dwa klu- czowe pytania. Jaka jest średnia cena człon- kostwa w naszym klubie oraz jaka jest śred- nia liczba wejść naszego klienta do klubu? Ustalmy, że będzie to kwota 120 zł netto oraz średnia liczba wejść klienta to sześć w mie- siącu. Co z tego wynika? 114 godzin zajęć mnożymy przez 38 osób (100-proc. obłoże- nie), a następnie dzielimy przez sześć (średnia liczba wejść klienta do klubu w miesiącu), co daje nam liczbę 722 klientów i mnożymy to razy 120 zł netto (średnia cena członkostwa). Zakładany przychód policzony, otrzymujemy kwotę 86 640 zł. Przypominam tylko, że re- alnie musimy liczyć 50-proc. obłożenie, więc uzyskaną kwotę dzielimy przez dwa, wynik, jaki otrzymujemy to 43 320 zł. Lecimy dalej? Przychody z siłowni. Przyjęliśmy, że na- sza siłownia ma 550 mkw. Planując wypo- sażenie siłowni stosujemy przelicznik: jedno urządzenie na 6 mkw. Oznacza to, że nasza przykładowa siłownia będzie wyposażona w 92 urządzenia (nie będę tutaj określał po- działu na strefy oraz tego, ile konkretnych urządzeń powinno się w nich znaleźć – nie o tym przecież artykuł). Do obliczenia zakła- danych przychodów z siłowni będą nam po- trzebne jeszcze trzy informacje. Liczba godzin otwarcia klubu w miesiącu, średni czas po- bytu klienta w klubie oraz planowane obłoże- nie. Załóżmy więc, że nasz klub otwarty jest 480 godzin w miesiącu, średni czas pobytu klienta to jedna godzina, a zakładane obłoże- nie to 20 proc. Przejdźmy zatem do obliczeń. Po pierwsze musimy obliczyć, ile maksymal- nie wejść na siłownię jesteśmy w stanie wy- generować w skali miesiąca. Mnożymy w tym celu 480 (liczba godzin otwarcia klubu) przez 92 (liczba urządzeń), daje nam to liczbę 44 160. Dzieląc ten wynik przez sześć (śred- nia liczba wejść klientów do klubu, którą usta- liliśmy już wyżej), otrzymujemy maksymalną liczbę klientów, którą możemy przyjąć na si- łownię, w tym konkretnym przypadku 7360 klientów. Oczywiście wielkość ta jest nie do osiągnięcia, ale pozwala nam ona obliczyć realną ich liczbę. Zakładając, że realne obło- żenie to 20 proc., w takim razie realna liczba klientów to 1472 osoby, mnożąc ją razy 120 zł (średnia cena członkostwa netto), otrzymamy szacowany przychód rzędu 176 640 zł. Zróbmy małe podsumowanie dotyczące przychodów ze sprzedaży członkostw nasze- go przykładowego klubu. Przy 50-proc. obło- żeniu na zajęciach grupowych oraz 20-proc. obłożeniu na siłowni możemy spodziewać się 1858 klientów, którzy wygenerują przychód na poziomie 219 960 zł. Pamiętaj jednak, że wszystkie powyższe wyliczenia są zrobione tylko po to, żeby pokazać ci schemat działa- nia. Dodatkowe przychody. Do tej kategorii za- liczamy przychody ze sprzedaży treningów personalnych, suplementów, posiłków w ba- rze oraz oczywiście przychody z kart partner- skich. Powinny one stanowić około 30 proc. przychodów ze sprzedaży członkostw. Proste? To pytanie retoryczne. Wiem, że nie. Pamiętaj jednak, że trening czyni mistrza. Gdzie prowadzić budżet? 1. Prosty budżet klubu fitness na papierze. Polecam go wszystkim, których przytłoczy złożoność arkusza kalkulacyjnego, który mo- żecie pobrać online na fitnessbiznes.pl. Taki budżet na papierze pomoże ci zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi. 2. Bardziej zaawansowany budżet w Excelu lub Numbers. Właśnie taki arkusz znajdziesz w tym artykule online. Pomaga on zautomaty- zować obliczenia i po początkowej konfigura- cji i rozpoznaniu możliwości jest stosunkowo wygodny w obsłudze, o ile tylko systematycz- nie będziesz go uzupełniać. 3. Klubowy budżet w konkretnej aplikacji. Z czasem może się okazać, że kategorii masz już tak wiele, że nawigowanie po Excelu lub Numbers staje się trudne, a rozbijanie parago- nów zbyt czasochłonne. Wtedy pora na spe- cjalną aplikację lub usługę online wspomaga- jącą planowanie i spisywanie wykonania. Jak używać załączonego szablonu? 1. Przygotuj własną listę kategorii. Zanim roz- poczniesz budżetowanie, dostosuj listę ka- tegorii wydatków i przychodów do własnych wymagań. 2. Zaplanuj koszty i przychody przed rozpo- częciem miesiąca. Przy każdej z kategorii kosztowych wpisz, ile planujesz wydać w naj- bliższym miesiącu, a w kategoriach przycho- dowych – ile planujesz zarobić. 3. Spisuj na bieżąco wydatki i przychody. Ko- lejny etap to weryfikacja, czy twoje założenia budżetowe nie rozmijają się z rzeczywistością. Aby to sprawdzić wystarczy, że na bieżąco będziesz spisywać ponoszone wydatki i osią- gane przychody. 4. Analizuj, reaguj i koryguj budżet. To normal- ne, że na początku szacunki będą się rozjeż- dżać z rzeczywistością. Nie stresuj się tym. Po prostu musisz nauczyć się odpowiednio wcześnie zauważać problem po to, by zna- leźć panaceum, zanim stanie się on „proble- mem brzemiennym w skutki”. Zarządzanie klubem fitness przez liczby Wiem, że do nauki budżetowania nie po- trzeba żadnej dodatkowej wiedzy poza tą, którą już opublikowałem. Naprawdę jest ona w zupełności wystarczająca i dostępna za darmo. Niemniej jednak wiem też, że niektóre oso- by potrzebują dodatkowej motywacji i „po- prowadzenia za rękę”. To właśnie dla nich opracowałem prosty i krótki kurs: Zarządzanie klubem fitness przez liczby. Znajdziesz go pod tym linkiem: https://www.krzysztofpakulec. com/zarzadzanie-klubem-fitness-przez-licz- by/ Podsumowanie Oczywiście nie wiem, czy dopiero planujesz otwarcie klubu, czy już jesteś jego właścicie- lem, a może zajmujesz stanowisko mene- dżera. Mam jednak nadzieję, że niezależnie od tego, do jakiej grupy należysz, artykuł był pomocny. Teraz już tylko życzę ci, aby wszystko, co sobie zaplanujesz, miało odzwierciedlenie w rzeczywistości. Do nauki budżetowania nie potrzeba żadnej dodatkowej wiedzy poza tą, którą już opublikowałem. Naprawdę jest ona w zupełności wystarczająca i dostępna za darmo.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz