Fitness Biznes 4/2022

Jak zacząć? Jak tworzyć? Jak ogarnąć? Kolejne kroki, jakie należy wykonać, pro- wadząc kanały na Facebooku i Instagramie.  Profil na „Fejsie” lub „Insta” – marka osobista, np. trenerska, menedżerska 1. Załóż profil z wymienieniem w nazwie imie- nia i nazwiska oraz funkcji, np. Agata Chmie- lewska – Karmin Marketing. Możesz również dokonać zmian w obecnym profilu. Skup się na tym, czym się zajmujesz i użyj swojego imienia i nazwiska jako marki własnej. 2. Uzupełnij dane w BIO (opis i wstęp do twojego profilu). Napisz, czym się zajmujesz, dopisz numer telefonu, adres strony WWW, dokładną specjalizację, adres e-mailowy za- łożony specjalnie dla twojej działalności. Za- dbaj o wizerunek twojej firmy również przez adres e-maila. Lepiej, żeby nie było to „bu- ziaczek1980”, a „trener_Wiola”. 3. Ustal, w jaki sposób możesz dzielić się swoją wiedzą: ‒ informacje o tobie, czym się zajmujesz, jakie masz doświadczenie – oczywiście nie musi to być jeden materiał, ‒ krótkie wiadomości z poradami (np. po- mysły na śniadania, poranne ćwiczenia, jak przeprowadzić rozgrzewkę itp.), ‒ materiały wideo – instruktaż jednego ćwi- czenia – jak krok po kroku wykonać je po- prawnie, ‒ seria spotkań na żywo z twoimi klientami – odpowiedzi na ich pytania. 4. Częstotliwość – ile informacji od ciebie będzie umieszczanych w tygodniu, miesiącu – pamiętaj, że jeden post tygodniowo też jest OK. Dobrym pomysłem jest wykonanie np. 10 takich treści i zaplanowanie ich w Meta Business Suite na komputerze. Z wyprze- dzeniem ustawiasz datę i godzinę, o której ma zostać opublikowana informacja. Raz wykonana praca, a ty masz czas na kolejne materiały.  Profil na Facebooku lub Instagramie – firma 1. Załóż profil z nazwą firmy, np. na Instagra- mie: www.instagram.com/marketing.karmin 2. Uzupełnij dane o swojej firmie – to wzbu- dza zaufanie. Pamiętaj o podaniu takiego adresu e-mail i nr. telefonu, pod którym twoi klienci uzyskają informację. 3. Co możesz pokazywać? ‒ Nie pokazujemy tylko promocji, oferty firmy, cen, kończących się miejsc na wydarzenie. ‒ Pokaż swój zespół. ‒ Bądź ekspertem. Jeśli pracujesz w branży fitness, pokazuj to, co jest związane z branżą, najnowsze od- krycia, sprzęty, twoje osiągnięcia. Pokaż, że masz wiedzę i interesujesz się twoją dziedzi- ną, a nie tylko wykonujesz pracę. ‒ Żartuj ze swoimi klientami. ‒ Odpowiadaj na pytania klientów, tworząc posty. 4. Systematyczność – zdecyduj, kiedy będą publikacje. Nie wypuszczaj wszystkich zro- bionych materiałów w jednym tygodniu. Przygotowanie i dopiero emisja, inaczej będą to działania bardzo krótkotrwałe i jednorazo- we, nieprzynoszące efektów. Jeśli ma to być miejsce spotkania z twoimi klientami, nie traktuj tego jako przykry obo- wiązek. Zleć działania zewnętrznej firmie. Social media w dłuższej perspektywie cza- su są tym miejscem, które zbuduje lojalność, ponowny zakup lub namówi kolejne osoby na zamówienie.  Reklamy w social mediach A co jeśli nie chcę wykorzystywać i budo- wać strategii w social mediach, a chciał(a) bym tam być bez całego tego tańczenia, śpiewania, wideo? Możesz uruchomić re- klamy tylko posiadając profil, niekoniecznie publikując na nim regularnie. Zmniejsza to efekt, ale jest możliwe. Uruchamiając reklamy korzystaj z Managera Reklam na Facebooku. Podstawowe założenia: ‒ możliwy cel reklamy to zasięg – jak najwię- cej osób może zapoznać się z ofertą, spo- tkanie się z reklamą to koszty już od 1 zł za 1000 osób, ‒ jeśli cel reklamy to kliknięcie – odesłania klienta do linku np. WWW od około 0,30 zł za jedno wejście, ‒ tylko dobrze wycelowana reklama może przynieść taki efekt – grupy klientów można ustawić jako odbiorców reklamy (podział na płeć, wiek, zainteresowania). Uwaga: ofertą klubów są zainteresowane nie tylko osoby związane ze sportem, w przypadku kobiet mogą to być np. kulinaria, a w przypadku mężczyzn np. gry. Warto wrócić do podstaw i być może skorzystać z oferty zewnętrznej firmy – znaleźć i opisać twojego klienta, tzw. personę zakupową. Inaczej wszystkie komu- nikaty, reklamy (również te poza social me- diami) trafiają do niewłaściwych osób. Moim zdaniem social media są jak rośli- ny. Jeśli o nie dbamy, regularnie podlewamy i nawozimy regularnymi treściami, zbieramy owoce. Oczywiście nie od razu, cierpliwość to klucz do sukcesu. Nie wolno się podda- wać, a nadal regularnie podlewać. Być może nasza ziemia i nasłonecznienie nie chcą tej rośliny, próbujemy z innym gatunkiem. Do- bieramy treści i szukamy. Porady marketingowe pozwalające oszczędzać pieniądze: ‒ fitnessem nie każdy się interesuje i nie bę- dzie się interesował, mimo że zrobisz ekstra promocję i oddasz usługę prawie za darmo, ‒ oferta to nie tylko coś specjalnego, ale two- je usługi czy produkty, które realizują potrze- bę klienta, ‒ potrzeba klienta to przede wszystkim emo- cje – nie schudnięcie 5 kg, a założenie ulu- bionych jeansów, nie ćwiczenia dla zdrowia, a wstawanie rano bez bólu, nie powrót do formy po ciąży, a czas dla siebie poza do- mem, ‒ skup się na początku na jednym rodzaju klienta – np. kobietach w wieku 35‒45, inte- resujących się dziećmi i ich rozwojem; zaofe- ruj tym „mamom” czas dla siebie: „nie tylko dzieci mogą się rozwijać”, „miej czas dla sie- bie”, „zajęcia o godzinie 21 – kiedy masz już czas dla siebie”, „tylko raz w tygodniu” „go- towy prosty jadłospis na tygodniowe obiady”. Wysoki budżet marketingowy w żaden sposób nie sprawi, że twoi klienci pojawią się cudownie i zaczną kupować. To, co sprawi, że trafisz do wybranej grupy, to uczucie, jakie pojawi się u nich, kiedy spotkają się z two- ją ofertą. Tak, tak, dobrze widzisz. Uczucie zaopiekowania, pewności, rozumienia moich potrzeb, poczucia bycia częścią grupy, re- alizacji marzenia. Jeśli twoje działania mar- ketingowe skupiają się na: KUP za 50 proc. karnet, trafisz do klientów, którzy przy ofercie konkurencji 60 proc. za karnet odejdą od ciebie. Zdobycie jednego klienta kosztuje cię więcej niż utrzymanie obecnego. Spraw, by czuł się z tobą czy twoją firmą jak z dobrym kolegą, który rozumie jego potrzeby. Daj się polubić. 44 |KNOW-HOW Social media w dłuż- szej perspektywie czasu są tymmiej- scem, które zbuduje lojalność, ponowny zakup lub namówi kolejne osoby na zamówienie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz