Fitness Biznes 4/2022
• metody i narzędzia zwiększające frekwencję na zajęciach, • ścieżka promocji w internecie – strona internetowa, media spo- łecznościowe, wizytówka. Instruktor fitness chcący się rozwijać i czerpać zarówno przy- jemność, jak i zyski ze swojej pracy, powinien zaplanować swoją ścieżkę kariery oraz ustalić priorytety. Bazując na własnym doświadczeniu i obserwacji wielu uznanych instruktorów, uważam, że najprostszą drogą w rozwoju ścieżki za- wodowej instruktora fitness czy trenera jest bycie autentycznym. Jeśli w pełni utożsamiasz się z tym, w co wierzysz, co reprezen- tujesz i jeśli jest to spójne z twoim ja, ludzie wokoło podążą za tobą. Mając do wyboru wiele klubów fitness, różnych instruktorów ‒ wybiorą właśnie zajęcia u ciebie. Będą chcieli swój wolny czas po- święcić na zajęcia z tobą, ponieważ wierzą, że dzięki twojej pomocy zrealizują swoje potrzeby. Będą zdrowsi, sprawniejsi, ich samopo- czucie się poprawi, spędzą fantastycznie czas. To wymaga od in- struktora sporego zasobu dobrej energii, którą dzieli się z uczest- nikami swoich zajęć. Podczas zajęć instruktor jest jak gospodarz, którego odwiedzają wyjątkowi i różni goście. Bądź gospodarzem! Bądź w klubie przed twoim pierwszym gościem, zadbaj o przy- gotowanie sali, sprzętu, sprawdź klimatyzację i sprzęt grający, przy- witaj się z każdym uczestnikiem zajęć, zapytaj o samopoczucie, poprowadź niezobowiązującą rozmowę. Daj się poznać swoim go- ściom, nawiąż z nimi kontakt, bądź otwarty na nowe osoby. AUTORYTET WIEDZA (zdobyta, udokumentowana) ZACHOWANIE (wobec współpracowników i klientów) EMPATIA KULTURA OSOBISTA KOMPETENCJE (miękkie i twarde) Podczas prowadzenia zajęć dbaj o bezpieczeństwo, bądź po- mocny, empatyczny, wyrozumiały, a zarazem wymagający i wspie- rający. Każdy z uczestników twoich zajęć przyszedł z określonymi oczekiwaniami, wyobrażeniami. Jedni chcą zadbać o sylwetkę, zdrowie, niektórzy pragną schudnąć albo przygotowują się do za- wodów, a jeszcze inni dopiero zaczynają swoją przygodę z aktyw- nością fizyczną. Bardzo często, aby spełnić swoje postanowienie, potrzebna jest druga osoba. I tą osobą jesteś ty. Jeśli będziesz otwarty, empatyczny i wiarygodny, z pewnością uda ci się wychwy- cić poszczególne pragnienia swoich klientów, podopiecznych. Bę- dzie ci łatwiej dopasować odpowiednie techniki motywacyjne do każdego z osobna, dzięki czemu zdobędziesz zaufanie. Ludzie docenią twoje starania, chęć pomocy i z wdzięcznością staną się wiernymi uczestnikami twoich zajęć. Aby utrzymać poziom zaufania i autorytetu, swoją postawą kreuj to, w co wierzysz. Nieodzownym elementem naszego zawodu jest systematyczne doszkalanie, pod- wyższanie swoich umiejętności, kompetencji, znajomość branży. Pracuj nad mocnymi stronami Pomocnym narzędziem dla instruktora może być analiza oso- bista na bazie diagramu SWOT, zaczerpnięta z typowej analizy strategicznej przedsiębiorstwa, lecz często również wykorzysty- wana w obszarze osobistym. Czasami zdefiniowanie swoich cech na kartce papieru powoduje, że nabieramy pełnej świadomości, co jest pierwszym krokiem na drodze samodoskonalenia. Postaw sobie kilka pytań, które pomogą ci spojrzeć na twój zawód z róż- nych perspektyw, po czym przekuj swoje mocne strony w swój sukces na sali. Rozwijaj wszystkie obszary zawodu instruktora Ważnym aspektem każdego zawodu są zarówno umiejętności twarde, jak i miękkie. Poniżej kilka przykładów, które w profesji instruktora pomogą osiągnąć ci sukces. Umiejętności twarde: • wykształcenie branżowe w wielu pokrewnych kierunkach, • specjalistyczna wiedza z zakresu dietetyki, anatomii, fizjoterapii (kursy, szkolenia, certyfikaty – potwierdzające twoje kompetencje), • znajomość branży fitness i śledzenie trendów. Umiejętności miękkie: • życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi, • umiejętność nauczania, • łatwość w nawiązywaniu relacji z klientem, • umiejętność motywowania, • empatia, • umiejętność radzenia sobie z „trudnym” klientem, • komunikatywność i umiejętność pracy w grupie, • duża motywacja do pracy, • umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres, • dbałość o dobrą atmosferę i komunikację podczas prowadzenia zajęć. Dzięki posiadaniu wielokierunkowego wykształcenia, poznaniu swoich mocnych i słabych stron, rozwijaniu umiejętności twardych i miękkich, możesz opracować swój własny sposób na utrzymanie wysokiej frekwencji na zajęciach oraz metody budowania nowych grup. Zastanów się, czym wyróżniasz się wśród innych instrukto- rów, w czym się specjalizujesz, jaki klient trafia na twoje zajęcia – określ: płeć, wiek, poziom aktywności, do jakiej nowej grupy klientów chciałbyś skierować swoje zajęcia, jakimi kanałami chcesz ich o tym poinformować. Prowadząc zajęcia w klubie fitness masz wiele sposobów na pozyskanie lojalności klientów. Oprócz profesjonalnego przygoto- wania do zajęć wykorzystaj muzykę jako narzędzie do wzbudzenia dodatkowych, pozytywnych emocji odbiorcy. Dopasuj styl muzycz- ny do średniej demografii uczestników oraz do rodzaju prowadzo- nych zajęć. Bierz czynny udział w wewnętrznych wydarzeniach klubowych. Wyjdź z inicjatywą do przełożonego, zaproś do eventu innych instruktorów, dzięki czemu większe grono klientów, którzy
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz