Fitness Biznes 4/2022

6 |TEMAT Z OKˆADKI ROZMAWIAŁA DOROTA WAROWNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA dzieci to inwestycja w przyszłość Polskie dzieci zaliczane są do najszybciej tyjących w Europie. Już co piąte z nich boryka się z nadwagą lub otyłością. Naukę zdrowych na- wyków żywieniowych i regularnej aktywności fizycznej należy rozpo- czynać od najmłodszych lat, zwłaszcza w szkołach ‒ takie są wnioski raportu otwarcia polskiej wersji programu Cities Changing Diabetes (CCD). Brzmi to źle albo nawet bardzo źle, bo przecież dzieci to przyszli dorośli, którzy już teraz zaczynają być przewlekle chorzy i mało aktywni. O kondycji najmłodszych Polaków jako nowym wyzwaniu nie tylko dla branży fitness rozmawiamy z Wojciechem Szwarcem, członkiem za- rządu Benefit Systems SA. Skoro szkoły tak mało obecnie robią dla dzieci i młodzieży, to co branża fitness może zrobić dla tej grupy klientów? Wojciech Szwarc: ‒ Aktywność fizyczna młodych osób jest w naszym kraju potrak- towana po macoszemu. Jako ojciec dzieci w różnym wieku mam porównanie możliwo- ści uprawiania sportu i w ogóle wyboru trybu życia dziś i kilka dekad temu. Ja i moi rówie- śnicy, czyli pokolenie obecnych 50-latków, w dzieciństwie byliśmy ciągle w ruchu. Cho- dziło się po drzewach, wisiało na trzepaku, grało w piłkę itp. W tej chwili niestety coraz częściej obserwujemy dzieci, które rezygnu- ją z zajęć wychowania fizycznego, a proza- iczne „podwórkowe” aktywności w dobie multimediów nie są dla nich wystarczająco atrakcyjne. Na całokształt kultury fizycznej dzieci musi składać się zarówno praca ro- dziców, szkoły, jak i branży fitness. Praca w szkole to zdecydowanie ciekawszy WF, który jest urozmaicony i nie polega jedynie na rzucaniu dzieciom piłki. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego dla nas w 2019 roku wśród dzieci dolnośląskich szkół pod- stawowych w ramach Aktywnych Szkół Mul- tiSport, aż 80 proc. dzieci do uczestnictwa w zajęciach WF-u skłania przede wszystkim dobra zabawa. Dla 61 proc. uczniów szkół podstawowych motywacją jest także różno- rodność i atrakcyjność prowadzonych zajęć. Dla 57 proc. zachętę stanowi sympatyczny, zaangażowany nauczyciel. Jeśli weźmiemy sobie do serca preferencje dzieci w zakresie zajęć i zapewnimy odpowiednią infrastruktu- rę w szkołach, która umożliwi np. skorzysta- nie z prysznica po lekcji WF-u, mamy szan- sę zmniejszyć pokusę rezygnacji z udziału w tych lekcjach. Należy jednak pamiętać, że oświata nie jest w stanie zaopiekować w peł- ni tematu aktywności fizycznej wśród dzieci. Zajęcia WF-u w szkołach odbywają się co najwyżej kilka razy w tygodniu, a według za- leceń WHO dzieci powyżej 5. roku życia po- winny podejmować co najmniej godzinę ak- tywności fizycznej każdego dnia. Tu ogromną rolę odgrywają rodzice i wszelkie zajęcia pozalekcyjne związane ze sportem. Tu też branża sportowo-rekreacyjna, w tym obiekty fitness, są bardzo potrzebne i mogą zdziałać wiele dobrego, oferując programy zajęć dla najmłodszych. Niemniej, aby dziecko mogło i chciało skorzystać z tej infrastruktury i ofer- ty, potrzebne są chęci i zaangażowanie po stronie rodziców. Możemy oczywiście dys- kutować, czy zapisanie dziecka do sekcji sportowej jest dobrym wyjściem. Czy np. dzieci w wieku sześciu lat powinny już biegać z rakietą do tenisa i profesjonalizować się w określonej dyscyplinie sportowej? Na pew- no jednak powinny próbować wielu różnych aktywności, żeby wiedziały później, co im odpowiada, co chcą robić w wolnym czasie. Wystarczy zacząć od wspólnych niedziel- nych marszów po lesie czy jazdy na rowerze. Powinniśmy stwarzać dzieciom jak najwięcej okazji do wysiłku fizycznego, bo ruch jest im po prostu potrzebny, by zdrowo rosły. W jaki sposób wpisuje się w to branża sportowa? ‒ Branża sportowa może stanowić zarówno niezależną ofertę, jak i wspierać aktywność fizyczną w ramach zajęć szkolnych. Często WF odbywa się równolegle w kilku klasach, co niestety wymaga dzielenia sali sportowej lub prowadzenia zajęć na korytarzach. Tu jest miejsce dla nas – klubów fitness. A także dla szkół tańca, obiektów wspinaczkowych, szkół sztuk walki. Możemy odegrać istotną rolę w krzewieniu proaktywnego podejścia do aktywności fizycznej. Są godziny, zwłasz- cza te przedpołudniowe, kiedy grafiki trenin- gów grupowych pozwalają na organizację specjalnych zajęć dla dzieci. To jest właśnie czas i okazja do poprowadzenia ciekawych zajęć WF-u w naszych obiektach. W Benefit Systems opracowaliśmy plan takiego projek- tu i właśnie wprowadzamy go w życie. W za- myśle ma to być nie tylko urozmaicenie, ale także ważny element budowania prawdziwe- Fot. archiwum Benefit Systems

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz