Fitness Biznes 05/2022

Magazyn BIZNES 1 Źródło: Bloomberg, na podstawie rapor - tu YouGov-Cambridge Globalism Project i Intellectual Forum w Jesus College; link z 14 listopada 2022 r.: https://www.bloom - berg.com/news/articles/2022‒11‒11/bri - tish‒sacrifice‒nights‒out‒and‒new‒clothes‒ for‒gym‒and‒netflix Jak wygląda wasza współpraca z wła - ścicielami powierzchni komercyjnych, m.in. w galeriach handlowych, i jak to wygląda w kontekście branży fitness? Jakub Grabowski: ‒ Wyzwaniem w roz - mowach z właścicielami galerii handlowych jest osiągnięcie efektu, który można okre - ślić jako win-win. Nadal barierą jest m.in. podejście niektórych z nich do kosztów wspólnych, tradycyjnie refakturowanych na najemców. Jednym z tematów, które poru - szamy podczas rozmów, jest cena prądu, zwłaszcza że pod koniec wakacji był wi - doczny pik cen energii i jeżeli wtedy galerie, w których prowadzimy kluby, zakontrakto - wały ceny na kolejny rok, to będziemy mie - rzyć się ze znaczącym wzrostem opłat eks - ploatacyjnych w obiektach. Druga istotna kwestia to indeksacja czynszów, które jako najemcy płacimy galerii handlowej. W zależ - ności od tego, w jakiej walucie zostały usta - lone, należy liczyć się ze wzrostem na pozio - mie 10‒20 proc. Niektóre centra handlowe rozumieją sytuację branży fitness, a przede wszystkim widzą jej potencjał w obszarze usług i przyciągania klientów w dni, które nie są typowo sprzedażowe. Oferta hcen - trów handlowych przyciąga ludzi głównie od czwartku do soboty, a w naszych klubach największy ruch jest od poniedziałku do czwartku. Stanowimy więc cenny element tego miksu, przyczyniający się do wyrówna - nia poziomu odwiedzialności galerii. Tomasz Groń: – Poza tym, dajemy im coś unikatowego – uatrakcyjniamy ofertę usługową. Chętnie współpracujemy także przy okazji eventów, które organizują gale - rie, żeby przyciągnąć klientów. Przykładem tego są choćby wydarzenia zorganizowane wspólnie z obiektami handlowymi latem, np. maratony spinningowe czy joga na dachu galerii. Było tego naprawdę sporo. Podsu - mowując: jesteśmy na początku rozmów z galeriami i nie ukrywamy, że liczymy na zrozumienie i współpracę. Jak jako Oddział Fitness radzicie sobie z rosnącymi kosztami mediów, utrzy - mania klubów? Jaki macie plan w tym zakresie na przyszły rok? Jakub Grabowski: ‒ Nie będę ukrywał, że w 2023 roku znaczna część planowa - nych przez nas działań skupiać się będzie na kosztach, a przede wszystkim na ich redukcji. Jednym z istotnych dla nas pro - cesów jest obecnie weryfikacja klubów pod kątem instalacji alternatywnych źródeł ener - gii. Jesteśmy już w trakcie zaawansowanych rozmów z kilkoma obiektami, żeby móc za - montować w nich instalacje fotowoltaiczne lub zmienić model ogrzewania obiektu, co dotyczy np. wody w basenach. Drugi obszar dotyczy wszystkich naszych obiektów i jest nim weryfikacja optymalnych warunków temperaturowych, akceptowalnych przez klientów. Badamy, czy obniżenie temperatu - ry o jeden lub dwa stopnie będzie miało zna - czenie dla użytkownika. Czerpiemy sporo wiedzy i inspiracji z rynków zagranicznych, gdzie usługi fitness są bardziej rozwinięte i zdecydowanie większa część społeczeń - stwa z nich korzysta. Ciekawym kierunkiem jest Skandynawia, gdzie, jak wiemy, niezwy - kle popularna jest sauna, wyjątkowo ener - gochłonna usługa. Rozważamy, inspirując się skandynawskimi rozwiązaniami, skróce - nie czasu działania saun do godzin popo - łudniowych lub zapewnienie dostępu do tej części oferty w wybranych klubach w danej lokalizacji. Widzimy bowiem, że mimo bar - dziej zaawansowanych rozwiązań w zakre - sie zielonej energii i proekologicznego po - dejścia niż w naszym kraju, Skandynawowie i tak decydują się na odpowiednie zarządze - nie usługą, by obniżyć koszty. Wspomnę jeszcze o jednym działaniu – otóż w celu ograniczenia kosztów i poprawy efektyw - ności zużycia energii rozważamy wymianę oświetlenia we wszystkich klubach, w któ - rych jest ono technologicznie przestarzałe i energochłonne. Pozwoli nam to zmniejszyć koszty eksploatacyjne oraz starać się o dofi - nansowanie z rządowego programu, wspie - rającego tego typu działania. Czy wzrosty kosztów utrzymania klu - bów wpłyną na cenę karnetów? Tomasz Groń: ‒ Podwyżki cen karne - tów są nieuniknione, zwłaszcza w obecnej sytuacji. Branża fitness nie może pozo - stać ostatnim bastionem cen sprzed wielu miesięcy czy nawet lat, kiedy doświadcza - my systematycznych wzrostów cenników w innych branżach czy dziedzinach życia. I warto to pokazać chociażby na przykła - dzie cen kawy w kawiarniach w Warszawie i abonamentu do sieci fitness – w niektórych przypadkach możemy liczyć maksymalnie na 10 kaw w cenie miesięcznego karnetu dającego dostęp do zajęć sportowych, si - łowni, profesjonalnej opieki trenera, sauny i wielu innych usług. Oczywiście nie każdy pije kawę na mieście, ale przykłady moż - na mnożyć. Dlatego bazując na obecnych warunkach, ale i uwzględniając długofalową strategię oferowania wysokiej jakości usług, planujemy znaczące zmiany cenników w na - szych sieciach, również w zakresie oferowa - nych abonamentów. W najbliższych tygo - dniach i miesiącach będziemy informować klientów o podwyżkach. Chcemy także dalej edukować społeczeń - stwo w zakresie roli, jaką spełnia aktywność fizyczna w naszym życiu i jakie znaczenie w tym zakresie mają profesjonalne usługi fit - ness wysokiej jakości. Wspierają nas w tym zakresie obecne trendy zdrowego i aktyw - nego stylu życia, nasilone po pandemii. Potwierdzają je także badania. W ostatnich dniach pojawił się raport, z którego wyni - ka, że członkostwo na siłowni i subskryp - cje platform streamingowych są jednymi z ostatnich usług, które konsumenci chcie - liby ograniczać przy szukaniu oszczędności w wydatkach domowych. Jakub Grabowski: – Zarządzając kilko - ma sieciami fitness widzimy, że utrzymanie obecnej popularności usług fitness, ale i po - zyskiwanie nowych klientów, uzależnione jest od stałej inwestycji w jakość usług. A to oznacza także rosnące koszty prowadzenia działalności. Niestety, dziś nawet bardzo konsekwentne działania zmierzające do ob - niżenia kosztów energii nie zrekompensują skokowych cen, z którymi mamy do czynie - nia, rosnących cen towarów i usług, np. re - montowych, presji płacowej, leasingów czy zakupów sprzętów. By utrzymać standard, do którego przyzwyczailiśmy klientów, ale i byśmy mogli się rozwijać, zwłaszcza po pandemii i lockdownach, powinniśmy od - powiednio reagować na to, co dzieje się na rynku. Jak może się kształtować rynek usług fitness w przyszłym roku? Jak będzie wyglądał 2023 rok dla waszych klubów oraz branży? Jakie znaczące trendy mógłby pan wskazać? Tomasz Groń: ‒ Branża fitness intensyw - nie się rozwija i widać to nie tylko w Polsce. Widzimy dynamiczny rozwój zajęć i nowych technologii w ofercie fitness. A najbardziej widoczna jest potrzeba ludzi, by ćwiczyć i wrócić do normalności. Wielu po dłuższej przerwie powraca do aktywności, inni od - budowują kondycję po COVID-19, redukują wagę lub w aktywności szukają sprzymie - rzeńca w walce ze stresem. Ten entuzjazm i potrzeby warto odpowiednio zaadresować i stwarzać optymalne warunki do korzysta - nia z oferty klubów fitness, by obecne trendy przeszły w zdrowe nawyki. Dziękuję za rozmowę.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz