Fitness Biznes 05/2022
Musimy wyzbyć się raz na zawsze myślenia kategoriami „wszystko albo nic”, uświada - miając klubowiczów, że gdy nie uda im się wykonać planu treningowego, mogą zrobić jego namiastkę, albo jakiś substytut, i zawsze będzie to lepsze, niż gdyby mieli spocząć na laurach i nie zrobić nic dla swojego zdrowia. Gdy szkolę specjalistów z branży z tego, jak nauczyć podopiecznych elastyczności, wyrażają obawy, że to nastawienie ułatwi klientowi z automatu znalezienie wymów - ki, by wykręcić się od treningu. Otóż wyniki badań temu przeczą. Bowiem otwarty umysł i elastyczne myślenie wyzwala ludzi z ogra - niczeń narzuconych im przez „trzebofilię”, nadmierne stosowanie imperatywu „muszę” i „powinienem”. Nabierają wiatru w żagle oraz zyskują autonomię, by znaleźć sposób na jakąś namiastkę aktywności. Jak więc do - konać tej zmiany? Jak wyrobić elastyczne myślenie? By przeforsować zmianę podejścia i za - chowań naszych klientów, musimy zacząć od siebie. Spójrzmy prawdzie w oczy: my sami, jako branża, musimy zakasać ręka - wy. Jeśli nie potrafimy nawiązać kontaktu z 80 proc. potencjalnych członków, to zna - czy, że nie tworzymy przyjaznych klubów fitness dla każdego, kto się w nich pojawi. To, co proponuję, może wydawać się na po - zór radykalną zmianą sposobu myślenia, ale jest podparte wynikami badań naukowych, a dziesięciolecia doświadczeń pokazują, że sprawdza się u większości ludzi. Oto jak wdrożyć konieczne zmiany. Pozbądź się rygorystycznego języka i strategii. Musimy promować strategie i komuniko - wać się w sposób, który przemawia na na - szą korzyść, i eksperymentować z przekaza - mi, które działają na 80 proc. niećwiczących klientów. Słowem, postaw na elastyczne, wspierające podejście do treningów – zapo - mnij o nakazach „powinieneś, musisz”, czy z góry narzuconych normach, które klient musi „wyrobić”. Każda aktywność się liczy. Zachęćmy naszych przyszłych klubowi - czów, aby każdą formę ruchu wliczyli na poczet aktywności fizycznej, niezależnie od tego, czy jest lekka i łagodna oraz czy od - bywa się w naszych murach, czy poza nimi. Jeśli danego dnia nie pojawią się na siłow - ni, mogą zrobić kilka „pajacyków” wspólnie z dziećmi w domu lub kilkukrotnie wejść po schodach w pracy, nie korzystając z windy. To wszystko ma znaczenie. Jakikolwiek ruch zawsze jest lepszy niż żaden. Niech nasi potencjalni klienci przyswoją sobie to fundamentalne założenie co do ak - tywności fizycznej. Zachęćmy ich do przyj - ścia na siłownię i uczestnictwa w zajęciach, nawet jeśli się spóźnią czy muszą wyjść trochę wcześniej lub spędzić w siłowni sie - dem minut zamiast planowanych trzydziestu. Sami muszą dać sobie pozwolenie na ela - styczność. Nie używaj argumentu odchudzania jako celu aktywności fizycznej. Niech klienci odczują nasze wsparcie i cie - szą się ruchem oraz ćwiczeniami w oderwa - niu od celu utraty kilogramów. Ten negaty - wy schemat nie tylko utrwala myślenie typu „wszystko albo nic”, ale też w konsekwencji sprawia, że wszyscy znajdą się na straconej pozycji: zarówno my, jak i oni. Odłóż do lamusa zasadę „bez bólu nie ma sukcesu”. Zamiast tego promuj tę: „rób to, co spra - wia ci radość”. Musimy wykształcić i promo - wać nowy sposób myślenia o fitnessie ‒ taki, który uczy, że elastyczność równa się wyko - nalność i pochwala „niedoskonały” trening. Jestem optymistką i wierzę, że to da się zrobić. W rozmowach z liderami branży i właścicielami klubów słyszę, że w świecie fitnessu pobrzmiewają głosy o koniecznych zmianach. Nadszedł czas podsumowań i osobiście jestem podekscytowana, że mo - żemy zacząć nowe rozdanie. Mam nadzieję, że ty również. Doktor Michelle Segar, magister zdrowia pu - blicznego, pracownik naukowy Uniwersytetu Michigan i trener stylu życia. Członkini Rady Doradczej ds. Medycyny, Nauki i Zdrowia IHRSA i przewodnicząca inauguracyjnej se - sji Komitetu Komunikacji Narodowego Pla - nu Aktywności Fizycznej. Od niemal 30 lat pomaga ludziom i organizacjom prowadzić zdrowy styl życia. Jej nowa książka, „The Joy Choice: How to Finally Achieve Lasting Changes in Eating and Exercise” inspiruje do długotrwałych zmian poprzez nadanie im sensu, pozytywne nastawienie i radość. Magazyn BIZNES
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz