Fitness Biznes 05/2022

32 |RYNEK I TRENDY przestrzeni publicznej, które przyciągają oko - ło 8000 uczestników. ‒ Naszą misją jest umożliwienie szerokiego dostępu do dar - mowych eventów publicznych, a ofertę kie - rujemy w szczególności do osób, których nie stać na członkostwo w naszych klubach lub które o nas nie słyszały ‒ wyjaśnia Greta Wagner, pierwsza wiceprezes Chelsea Piers Fitness i dyrektor wykonawcza Chelsea Piers Athletic Club w Stamford w stanie Connecti - cut. Z kolei Healthworks, sieć trzech klubów dla kobiet w rejonie Bostonu, również organi - zuje bezpłatne zajęcia na świeżym powietrzu, w tym niektóre skierowane do konkretnych grup społecznych, takich jak osoby koloro - we i LGBTQIA+. ‒ Zależy nam, by w ofero - wanych przez nas zajęciach uczestniczyły różnorodne i zróżnicowane grupy społecz - ne. Pragniemy, by aktywność fizyczna była bardziej dostępna dla naszych społeczności ‒ mówi Meg Negron, dyrektor operacyjny Healthworks. ‒ Dzięki naszej inicjatywie każ - dego lata docieramy do szerokiej grupy osób bez barier. P andemia z jednej strony postawi - ła przed klubami fitness mnóstwo wyzwań, a z drugiej zarysowała nowe szanse, dzięki którym bran - ża fitness może odegrać niebagatelną rolę w niedalekiej przyszłości. Mając na uwadze fakt, że obecnie większy nacisk kładzie się na dobrostan i sprawność fizyczną, kluby fitness są na znakomitej po - zycji wyjściowej, aby dotrzeć do pozostałych 80 proc. niećwiczących potencjalnych klien - tów. Można tego dokonać poprzez precyzyj - nie ukierunkowane działania, które zniwelują „niechęć i opór w stosunku do treningu w si - łowni”. Dotarcie do grup, takich jak seniorzy, młodzież i osoby z niepełnosprawnością inte - lektualną lub zaburzeniami neurorozwojowy - mi, które dotychczas nie korzystały z oferty klubów fitness, nie tylko otwiera obiektom sportowym drzwi do pozyskania nowych członków, ale też pokazuje ich dostępność oraz otwartość. Kluby fitness powinny w swojej komunika - cji podkreślać również korzyści dla zdrowia psychicznego, płynące z aktywności fizycz - nej, i wzmocnić swój przekaz w stylu „tylko pięć minut dzieli cię od lepszego nastroju”. Ponadto sprawdzą się doskonale jako miej - sca, w których można nawiązać nowe znajo - mości ‒ a ludzie są ich spragnieni. Natomiast rozszerzenie współpracy z lokalnymi społecznościami może nastą - pić częściowo dzięki oferowanym zajęciom, a w gruncie rzeczy jest niezbędne, by nasza branża zyskała na znaczeniu i z całą mocą zaakcentowała swój potencjał. ‒ Rozszerzona oferta, wychodząca poza utarty schemat, pozycjonuje kluby fitness jako liderów lokalnych społeczności w zakre - sie zdrowia i dobrego samopoczucia, ponie - waż wówczas nie zadawalają się rolą miejsc dla ludzi sprawnych fizycznie ‒ wskazuje konsultantka branżowa dr Amy Bantham, dy - rektor generalna i założycielka Move to Live More. ‒ Kluby zyskują na tym, że działają na rzecz swoich społeczności, gdyż przekłada się to na wzrost liczby członków, przychody, rolę, jaką odgrywają w życiu mieszkańców, i lepsze rozeznanie w potrzebach poten - cjalnych klubowiczów, a także elastyczność w działaniu. Dostawca kluczowych usług dla społeczności W USA kluby mogą wyjść do społeczno - ści lokalnej z rozbudowaną ofertą w ramach wspólnej inicjatywy Essential Community Resource Network (ECRN), sieci podstawo - wych zasobów dla lokalnych społeczności, z ramienia organizacji Move to Live More i The Activist in Motion. ‒ Sieć ECRN pomaga biznesom w trans - formacji wizerunku od „fajnej siłowni” do zasadniczego źródła zasobów dla społecz - ności ‒ wyjaśnia Bantham. ‒ Działa również jako sieć kontaktów i relacji, w której centra fitness wymieniają się ze sobą najlepszymi praktykami w zakresie komunikacji, zatrud - niania pracowników oraz tworzenia oferty i usług. Aby zyskać status ECR (dostawcy kluczo - wych usług dla lokalnej społeczności), kluby muszą nawiązać korzystne dla obu stron relacje z podmiotami działającymi na rzecz społeczności (interesariuszami), takimi jak: wydział zdrowia publicznego, lokalne władze oraz organizacje działające na rzecz osób z niepełnosprawnościami. ‒ W praktyce polega to na tym, że lokal - ny wydział zdrowia może poprosić dany klub o zaangażowanie się w kampanię promującą zdrowy tryb życia lub przygotowanie dla lo - kalnej prasy informacji na temat dobroczyn - nego wpływu aktywności fizycznej na zdro - wie psychiczne ‒ zauważa Tom Richards, dyrektor portalu The Activist in Motion. Sieć ECRN pomaga siłowniom w tworze - niu odpowiednich programów, analizując potrzeby lokalnej społeczności i integrując je z ofertą klubu, by przygotować plan ich wdrożenia. ‒ Kluby, które mają status ECR, są miej - scem przyjaznym dla osób w różnym wieku, o różnej budowie ciała oraz uwarunkowa - niach ruchowych i intelektualnych. Słowem, dla wielu grup społecznych, które niejako z założenia nie mają dostępu do zajęć i usług siłowni i klubów fitness ‒ mówi Bantham. Tymczasem, aby wesprzeć branżę w tym ambitnym przedsięwzięciu, Amerykańska Rada ds. Aktywności Fizycznej (American Council on Exercise) opracowała niedawno kursy kształcenia ustawicznego poruszające takie zagadnienia, jak np. „Zajęcia grupo - we dla klientów z niepełnosprawnościami” oraz „Równość, różnorodności i otwartość w praktyce”. Obiekty fitness mogą także włączyć do oferty sprawdzonych zajęć, m.in. Rock Ste - ady Boxing dla pacjentów z chorobą Parkin - sona, S.E.A.T. ‒ ćwiczenia na krześle ‒ oraz Exercise Connection dla osób z autyzmem. Zwiększanie wpływu i roli Prezentujemy kilka wybranych obszarów działalności klubów fitness w służbie lokalnej społeczności.  Zajęcia outdoorowe Sieć klubów Chelsea Piers, z trzema loka - lizacjami w Nowym Jorku i jedną w Connec - ticut, podczas wakacji oferuje 200 bezpłat - nych zajęć grupowych w parkach i w obrębie

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz