omega MAGAZYN | 1/2021

OMEGA 1 | 2021 33 ZARZĄDZANIE PRACOWNIKAMI_ W śród najczęściej zgłaszanych przez pracodawców problemów, które napotykali w ostatnich latach, poszuku- jąc ludzi do swojej firmy, znalazły się odpowiednio: • Nieskuteczność tradycyjnych kanałów i form rekrutacji „Nikt nie odpowiada na ogłoszenia prasowe”, „Na piętnaście umówionych spotkań rekrutacyjnych udało mi się przepro- wadzić dwa, bo nikt nie przyszedł i nawet nie uznał za sto- sowne, by zatelefonować”, • Wysoki poziom oczekiwań pracowników wobec pracodawcy „Nowi pracownicy rozpoczynają rozmowę od tego, co firma może im zaoferować, a czego nie da im konkurencja. A ja mam zasadnicze pytanie o to, co pracownik wniesie do mojej firmy” • Wysoki wskaźnik rotacji „Ci nowi pracownicy często nie są w stanie dotrwać do trze- ciego miesiąca pracy” • Niska samodzielność „Każdego nowego pracownika trzeba prowadzić za rękę, za nic nie bierze odpowiedzialności”. Istnieje wiele algorytmów, które pokazują wymierne straty pracodawcy, który boryka się z wakatem lub ma niewłaści- wego pracownika na nieodpowiednim dla niego stanowisku. Jak zatem działać, by pozyskać dobrych pracowników? Każdy z nas wykonując zadania zawodowe, prezentuje kom- petencje, które są wynikiem trzech składowych: POSTAWY, WIEDZY I PREZENTOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI. POSTAWA To najważniejszy element kompetencji. Postawa jest ele- mentemniemal niezmiennym – kształtowana jest w procesie wychowania, najczęściej w dzieciństwie. Jeśli w rodzinnym domu otrzymaliśmy czytelny przekaz, by dbać o innych lu- dzi, wejdziemy w dorosłe życie jako altruiści, społecznicy czy po prostu osoby wrażliwe na drugiego człowieka. Jeśli natomiast przekaz rodzinny skupiał się na tym, że mamy dbać przede wszystkim o własne interesy, prawdopodob- nie nigdy, jako dorośli ludzie, nie będziemy dostatecznie uwrażliwieni na innych. Można powiedzieć, że nasza po- stawa wynika z przekonań, które mamy na temat świata i siebie. A to są niezwykle trwałe konstrukcje. Ewentualna zmiana postawy wymaga mnóstwa czasu i wysiłku. Bardzo wielu pracodawców boryka się z rozczarowaniem, którego doświadcza, gdy na przykład miła w czasie rozmo- wy rekrutacyjnej kandydatka, uśmiechnięta i zadowolona, przestaje się uśmiechać, zasiadając przy biurku i pracując z klientem. Zwracanie jej uwagi, proszenie, by zmieniła swoje zachowanie, nie przynosi oczekiwanych efektów. Zadajemy sobie wówczas pytanie, jak to możliwe, co tak naprawdę się stało? Odpowiedź jest prosta i smutna: nie rozpoznaliśmy właściwie postawy kandydatki. Wyda- ła nam się w trakcie spotkania sympatyczna i uznaliśmy, że to ją definiuje. Tymczasem, jak wiemy, nie jest kłopotem być uśmiechniętym i pozytywnym w trakcie godzinnego spotkania, nawet jeśli z natury jesteśmy introwertycznymi pesymistami. Utrzymanie naturalnego uśmiechu w per- spektywie długoterminowej może być już kłopotliwe. Dla- tego tak istotne jest, by rekrutując pracownika, właściwie ocenić jego postawę w interesujących nas obszarach. Mam nadzieję, że zgodziliśmy się co do tego, że postawa pracownika jest niezwykle istotna. Dlatego poszukując nowego pracownika, w pierwszej kolejności powinniśmy znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania: • Jakie wartości powinien wyznawać kandydat? Wartości firmy i wartości kandydata powinny być tożsame. Jeśli wartością firmy jest służenie innym, to powinniśmy bezwzględnie poszukiwać osób, które także wyznają taką wartość. Ponieważ wartości są nienegocjowane, trudno bę- dzie nam zmienić pracownika, gdy zatrudnimy go w firmie. • Jakie cechy osobowości kandydata są niezbędne do pracy na danym stanowisku? Nie poszukujmy ideałów, bo one wbrew naszemu przeko- naniu nie istnieją. Znajdźmy odpowiedź na pytanie – jakie są kluczowe i bezwzględnie niezbędne cechy osobowości, którymi powinien cechować się kandydat. Czym jest wiedza, a czym są umiejętności kandydata na dane stanowisko? Ujmując najprościej, wiedza to zasób informacji o tym, jak wykonywać konkretne działania, a umiejętność to praktykowanie wiedzy do momentu osiągnięcia zadowalającego poziomu jakości wykonania Każdy z nas wykonując zadania zawodowe, prezentuje kompetencje, które są wynikiem trzech składowych: postawy, wiedzy i prezentowanych umiejętności

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz