OMEGA 1/2023

OMEGA 1 | 2023 23 TEMAT NUMERU_ Jak Pan ocenia perspektywy czasowe wejścia w życie ustawy? Zgodnie z założeniami ma ona wejść w życie od 1 czerwca? Grzegorz Lang, radca prawny w Federacji Przedsię- biorców Polskich: Przyjęcie ustawy w szybkim czasie będzie trudne. Wchodzimy przecież w rok wyborczy, a projekt jeszcze nawet nie trafił do Sejmu. Niemniej, zważywszy, że projekt jest gruntownie skonsultowany i rzetelnie przygotowany, nie widzę przeszkód, aby nie mógł jak najszybciej trafić pod obrady Rady Mini- strów. Zwykle później projekty są przesyłane do Sejmu dość szybko. Jesteśmy dobrej myśli, że projekt szybko będzie uchwalony jeszcze w tej kadencji Sejmu. Prace nad ustawą trwały blisko dwa lata. Dlaczego było to tak czasochłonne? Na to pytanie mogą odpowiedzieć tylko prowadzący prace nad ustawą. Ze strony Polskiej Izby Branży Pogrzebowej i Federacji Przedsiębiorców Polskich szybko reagowaliśmy na wszelkie prośby o uwagi i zaprezentowaliśmy swoje propozycje. Trzeba podkreślić, że pan minister Labuda wsłuchiwał się w nasze uwagi, a sam projekt odpowiada na najważ- niejsze wyzwania. Z naszej perspektywy mogę dodać, że projekt jest przykładem legislacji na wysokim poziomie – przejrzystej, kompleksowej i wykorzystu- jącej adekwatne instrumenty prawne. Jakie były etapy powstawania projektu? Która część była najtrudniejsza? Przede wszystkim należy przypomnieć, że jeszcze pod koniec 2019 r. minister zdrowia opublikował projekt ustawy o stwierdzaniu, dokumentowaniu i reje- stracji zgonów. Jak wiemy, ten projekt budził istotne kontrowersje, chociaż dotyczył stosunkowo wąskiego zakresu zagadnień. W lutym 2021 r., pan Wojciech Labuda został powołany na stanowisko pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów do spraw reformy regulacji administracyjnych związanych z ruchem naturalnym ludności i ochrony miejsc pamięci. Polska Izba Branży Pogrzebowej i FPP opracowały kompleksowy własny projekt ustawy oraz szczegółowy raport o stanie branży pogrzebowej. Z satysfakcją przyjmujemy, że nasz raport został wykorzystany przy opracowaniu ustawy. Rządowy projekt ustawy w pierwszej wersji był gotowy we wrześniu 2021 r. W połowie 2022 r. został skierowany do konsultacji publicznych. Pan minister skorzystał także z zaproszeń Izby do udziału w kilku konferencjach. Jak na tak obszerny projekt prace toczyły się sprawnie. Baza danych o grobach, elektroniczna karta zgonu, instytucja koronera – to niektóre rozwiązania projektu ustawy o cmentarzach i chowaniu zmar- łych. Które części projektu wzbudzają najwięcej emocji wśród przedstawicieli branży funeralnej? Z naszej perspektywy bez wątpienia największe nadzieje wiążemy z zapowiedzią uporządkowania ram prawnych wykonywania usług funeralnych. Izba zaproponowała rozwiązania dające szansę na ogra- niczenie szarej strefy i zapewnienie wyższej jakości usług. W naszych wystąpieniach do pełnomocnika rządu duży nacisk kładliśmy na konieczność kontroli działania przedsiębiorstw i wykonywania usług na równych warunkach – tak w odniesieniu do przejrzy- stości fiskalnej, jak i legalności zatrudnienia. Projek- todawca ograniczył się jednak tylko do uznania działalności w zakresie usług pogrzebowych za dzia- łalność regulowaną. Traktujemy to jako pierwszy krok do uporządkowania branży. Nowa regulacja zastąpi ustawę z 1959 roku, która – jak ocenił pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. ochrony miejsc pamięci Wojciech Labuda – jest daleka od ideału. Co cieszy w nowym projekcie, a co wywołuje niepewność wśród przedstawicieli branży? Bez wątpienia ustawa tworzy podwaliny pod adekwatne do współczesnych warunków uregu- lowanie sytuacji grobów i racjonalnej gospodarki ROZ MAW I A: K L A U DY N A B O G U R S KA- MAT Y S | Z D J Ę C I E: A RC H I WUM Z naszej perspektywy bez wątpienia największe nadzieje wiążemy z zapowiedzią uporządkowania ram prawnych wykonywania usług funeralnych. Izba zaproponowała rozwiązania dające szansę na ograniczenie szarej strefy i zapewnienie wyższej jakości usług. PRELEGENT OMEGA FUNERAL FORUM

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz