OMEGA 2/2023

_ MARKETING wyznaniowe a pogrzeby świeckie, e-nekrologi i elek- troniczne powiadamiania pogrzebowe, podwójne ceremonie, zakres kompleksowej pomocy i wsparcia w organizacji pogrzebu, aktualnie wymagane kwestie formalne itp., • inspiracji w kontekście: napisów nagrobnych, klasycz - nych i innowacyjnych trumien, szklanych nagrobków, spersonalizowanych artystycznych urn, kryształów pamięci czy możliwości zaangażowania tzw. Mistrza Ceremonii Pogrzebowej, • realizacji uwzględniających różnego rodzaju zapotrze - bowania klientów (różny wystrój, akcesoria, przebieg). Dzięki wpisom o takim charakterze klienci mogą mieć wgląd nie tylko w bieżące funkcjonowanie danej firmy, ale też informacje o trendach usługowych. Takie publi- kacje dodają wiarygodności usłudze i stają się pierwszym źródłem informacji o tym, jak może wyglądać ceremonia pogrzebowa lub co trzeba wziąć pod uwagę, by ją zorganizować. Tworząc własne wątki tematyczne, dopasowane ściśle do działalności, warto zadać sobie pytanie: Jak mogę ułatwić życie swoim klientom? Jak usprawnić ich przyszłe działania? Jak mogę przyjść im z pomocą? Czym mogę ich zainspirować? Jaką przyszłą potrzebę mogę w nich dzisiaj wywołać? JAKIEWARTOŚCI, TAKA KOMUNIKACJA I ostatnie już w tym wydaniu pytanie, które pozwoli dokonać wyboru stylu komunikacji: Na jakich warto- ściach chcesz zbudować sukces swojej firmy i swoją rozpoznawalność w branży? Jeśli na przykład jest to zaufanie, empatia i profesjona- lizm, to wyboremmoże być język subtelny, elegancki (nie mylić z formalnym!) i do pewnego stopnia emocjonalny. Jeśli z kolei jest to innowacyjność i niekonwencjonalność, to wyborem może być język techniczny, emocjonalny, a nawet częściowo humorystyczny. Oczywiście to Ty stawiasz granice, a Twoi nabywcy weryfikują ich zasadność. Jeśli w tym, co robisz, będziesz wiarygodny, to możesz sobie pozwolić na to, by czasem wyjść poza śmiertelnie poważne ramy komunikacji. • Czy jest coś szczególnego, co ceni w mojej usłudze i produktach? • Co jest na dzisiaj moim wyróżnikiem (produktowym, usługowym)?Co robię inaczej (lepiej) niż konkurencja? • Które elementy mojej usługi wymagają poprawy lub zmiany? PRODUKTY DLA ZMARŁYCH, KOMUNIKACJA DLA ŻYWYCH Istnieje przekonanie, że marketing pogrzebowy musi być subtelnie elegancki. W związku z tym istnieje sporo kontrowersji na temat obecności „funeralnych” w mediach społecznościowych. I o ile Facebook i Insta- gram można jakoś przełknąć, to już TikTok uchodzi za piekielnie szokujące medium. Tymczasem @Nathan- morrismusic zyskał na tej platformie blisko 400 tysięcy obserwujących i takich kont powstaje coraz więcej. I znów warto byłoby przywołać w tym miejscu kilka pomocnych pytań: Gdzie dzisiaj znajdują się twoi klienci? Z jakich mediów aktualnie korzystają? Gdzie w związku z tymwarto byłoby zaistnieć z komunikacją usługową, by zyskać ich zainteresowanie i uwagę? Nie trudno zauważyć, że w tych odpowiedziach media społecznościowe wychodzą na pierwszy plan. Korzystają z nich przecież miliony użytkowników, w tym odbiorcy usług funeralnych.Toczy się tamzarówno życie prywatne, jak i firmowe. Czy zatem warto tam być i zwracać się do potencjalnych nabywców? Oczywiście, że tak! Trzeba to jednak zrobić w sposób przemyślany i odpowiedni, pamiętając, że media społecznościowe są dla tych przed- siębiorców, którzy rozumieją ich przeznaczenie. Warto też mieć na uwadze, że media społecznościowe to komunikacja dwustronna, gdzie następuje dialog z odbiorcami. Jeśli więc firma nie jest wiarygodna lub też nie działa transparentnie, nie jest ciekawa opinii swoich odbiorców, nie ma ochoty dzielić się wiedzą, a przy tym wymiar edukacyjny jest jej obojętny, raczej nie powinna korzystać z mediów społecznościowych. Należy przyjąć, że to ważne miejsce wymiany doświadczeń, opinii lub rekomendacji. A te ostatnie mają najsilniejszy wpływ na sprzedaż usługi i produktów. KOMUNIKACJA AŻ POGRÓB Profil usługi pogrzebowej ma zgoła odmienny cel niż profil na przykład fanów Cosplay i anime. Chodzi o to, by komunikacja była dopasowana do grupy docelowej. W inny sposób będziemy pisać i obrazować komunikat do nastolatków, a inaczej do osób dojrzałych po 50. roku życia. Media społecznościowe mogą posłużyć branży fune- ralnej do rozwoju kilku najczęściej poszukiwanych wątków tematycznych: • edukacji z zakresu organizacji ceremonii pogrzebo - wych i dostępności aktualnych rozwiązań. Mogą to być cykliczne poradniki pogrzebowe, które poruszają takie wątki jak: pochówek tradycyjny a urnowy, ceremonie Tworząc własne wątki tematyczne, dopasowane ściśle do działalności, warto zadać sobie pytanie: Jak mogę ułatwić życie swoim klientom? Jak usprawnić ich przyszłe działania? Jak mogę przyjść im z pomocą?

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz