OMEGA magazyn | 4/2020

OMEGA 4 | 2020 10 _TREND BOOK O tym się mówi W jedności z naturą Troska o środowisko naturalne staje się imperatywem w różnych aspektach naszego życia, coraz częściej także tych dotyczących tematów ostatecznych. Poznajcie „Living coffin”, trumnę wykonaną w całości z grzyb - ni i naturalnych surowców, takich jak mech, gałęzie, kora, trawy, konopie. Ekologiczna trumna została za - projektowana przez naukowców z TU Deft pod kierow - nictwem projektanta i botanika Boba Hendrikxa. Po raz pierwszy „Living coffin” została zastosowana w pochówku 12 września 2020 w Holandii. Obecnie można składać zamówienia na pierwsze 100 egzem - plarzy, które będą dostępne na całym świecie, w cenie 1,495 euro za sztukę. Twórcy przekonują, że trumna powstała w całości ze specjalnie wyhodowanej grzybni, co sprawia, że jest całkowicie biodegradowalna i zostanie wchłonięta do gleby w ciągu maksymalnie sześciu tygodni, jednocze - śnie aktywnie przyczyniając się do pełnego rozkładu ciała i wzbogacając jakość otaczającej gleby w ciągu 2 do 3 lat (dla porównania – tradycyjna drewniana lakierowana trumna rozkłada się od 10 do nawet 15 lat). Tym samym gleba zostanie wzbogacona w cenny kompost, korzystnie wpływając na wzrost drzew i ro - ślin, a cykl życia zatoczy koło – jedno życie stanie się początkiem innego. Wszystkich, którzy mają wątpliwości, czy taka trum - na może być wytrzymała, przecież grzybnia jest dość delikatnym tworem, uspokajamy – trumna „Living coffin” może być użyta w pochówku ciał ważących na - wet 200 kilogramów. Foto: Bob Hendrikx - Loop Biotech Ponadczasowe formy Włoska firma ESChatology posiada w ofercie bezpre - cedensową kolekcję urn i nagrobków inspirowanych misterium spraw ostatecznych. Projektant Emanuel Gargano zdecydowanie odrzuca smutną i barokową estetykę, która przesyca współczesne produkty funeralne. Sięga do metafizycznej istoty przemija - nia, refleksji nad przejściem między tym, co ziem - skie, materialne i cielesne, a tym, co duchowe i nienamacalne. Odziera produkty funeralne z reli - gijnej symboliki, sprawia, że stają się uniwersalne, ponadczasowe, surowe w swojej prostocie. Jego urny i nagrobki to tak naprawdę rzeźby, którym nabyw - ca przypisuje funkcję funeralną. Na pierwszy rzut oka funkcja ta jest całkowicie zakamuflowana. Moż - na powiedzieć, że kolekcja jest projektowana przez naturę – kolory marmuru są przypadkowe, naturalne – artysta nie ingeruje w urodę kamienia. Projekty urn bazują na uzupełnianiu się form wypukłych i wklę - słych, symbolicznie nawiązując do przenikania się życia i śmierci. W przypadku nagrobków forma spro - Foto: www.eschatology.it wadza się do prostej płyty naznaczonej wgłębienia - mi i fałdowaniami, metaforycznie odpowiadającymi śladom, które zostawiamy swoim życiem.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz