SUKCES PO POZNAŃSKU 1/2022

| STYCZEŃ 2022 Słysząc słowo „biżuteria” pierwszą rzeczą, którą większość ludzi sobie wyobraża, to złoty pierścionek z diamentem wielkości winogrona. Dzisiejsze znaczenie biżuterii znacznie różni się od tego z przeszłości. Zmieniła się zarówno technologia obróbki metali szlachetnych i kamieni naturalnych, jak i również materiały, z których biżuteria jest produkowana. W świecie drukarek 3D, gdzie można zrealizować praktycznie każde marzenie, docenia się obecnie kunszt tworzenia ręcznego. TEKST: WYŻSZA SZKOŁA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH ZDJĘCIA: REALIZACJE Z PRACOWNI PROJEKTOWANIA BIŻUTERII WYDZIAŁU ARTYSTYCZNEGO WSUS Z awód złotnika jest bardzo niszowy. Brakuje mło- dych adeptów. Powoli się to zmienia. Jednak nie każdy wie, z czym wiąże się ta praca. Wielu widzi tylko efekt końcowy całego procesu tworzenia każ- dej sztuki biżuteryjnej. Uważa, że jest to praca ze szlachet- nymi kamieniami, gdzie wszystko się błyszczy i pięknie prezentuje. Niestety prawdą jest, że wszystkie te unika- towe obiekty powstają, w brudzie i kurzu. Praca złotnika jest połączeniem pracy fizycznej, zmysłu artystycznego oraz zdolności manualnych. Kształcąc młodych złotni- ków zwraca się uwagę na wszystkie te aspekty. Obecnie technika jak i sposób postrzegania biżuterii uległ zmianie. Tradycyjne łączenie metali i kamieni szla- chetnych jest niekiedy zastępowane ciekawymi aranża- cjami innych materiałów takich jak drewno, czy szkło. Bardzo popularnym i modnym dodatkiem do ozdób stała się żywica. Można zamknąć w niej dowolną rzecz, mieszać kolory czy nawet stworzyć z niej swoiste kapsuły czasu. Granice wyznacza tylko własna wyobraźnia. z BIŻUTERIA NASZYCH CZASÓW Autorzy prac: Pracownia projektowania biżuterii Wydział Artystyczny, Kierunek Wzornictwo, studia licencjackie i magisterskie. Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych im. prof. Michała Iwaszkiewicza Dorota Łapińska Marta Marciniak Amelia Bartnik Marta Marciniak Marcel Rychtanek Kasia Młodzieniak Marta Marciniak

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz