SUKCES PO POZNAŃSKU 1/2023
| STYCZEŃ 2023 10 | ZAPOWIEDZI Wiele/Niewiele. Dwie drogi myślenia w projektowaniu graficznym 15 stycznia, godzina 12.00, Muzeum Sztuk Użytkowych, ul. Góra Przemysła 1, Poznań Oprowadzanie kuratorskie połączone z finisażem wystawy. Kuratorka: Barbara Górecka. Założeniem prezentowanej wystawy obiektów z kolekcji Galerii Plakatu i Designu Mu - zeum Narodowego w Poznaniu jest porównanie przeciwstaw - nych kompozycji opartych na celowym zagęszczeniu detalu z tymi o minimalistycznym charakterze. Pojęcie horror vacui (tendencja do całkowitego wypełniania pola powierzchni przedmiotu mnogością motywów ornamentalnych) silnie kontrastuje z amor vacui (operowanie dużymi, płaskimi po - wierzchniami bez ornamentu). Obie kategorie można powią - zać nie tylko z dekoracją architektoniczną czy zdobieniem przedmiotów, z którymi zwyczajowo się je łączy - ich różno - rodne oblicza możemy z powodzeniem znaleźć w projekto - waniu graficznym. Przywołane przeciwstawne drogi myślenia, intensywna ekspresja w kontraście do wyciszenia o intelek - tualnym zabarwieniu, mają wiele odcieni, wynikają zarówno z tradycji kraju pochodzenia artystów, jak i ich temperamen - tów twórczych. Pierwszą część wystawy stanowią kompozycje oparte na świadomej redukcji elementów i klarowności ob - razu. Jednym z zabiegów pozwalającym wypracować ten efekt jest wykorzystanie dużej przestrzeni bieli, na którą nałożona jest umiejętnie wyważona typografia, symbol lub minimali - styczny rysunek. Innym - silna geometryzacja w rozmaitych wariantach kolorystycznych. Odmiennie prezentują się prace o bogatych kompozycjach, czy to zapisanych w lekkiej formie malarskiej, czy ujętych w rygorystyczne ramy symetrii. Wśród prezentowanych plakatów znajdują się między innymi prace z nurtu o nasilonej ekspresji malarskiej i swoistej nonszalancji graficznej polskiej szkoły plakatu, silnie oddziałujące na od - biorcę plakaty psychodeliczne drugiej połowy lat 60. XX w. czy przykłady reprezentujące różnorodne stylistyki współcze - snego projektowania szwajcarskiego. Obie grupy plakatów zostały wzbogacone o przykłady grafiki wydawniczej (okładki czasopism, ilustracja książkowa), które pozwalają poszerzyć spektrum postrzegania projektowania graficznego, jak i po - kazać bogactwo oraz złożoność budowanej przez blisko 55 lat kolekcji Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu. Wystawie towarzyszy katalog z esejem i notami dotyczącymi prezentowanych obiektów. Muzeum czynne: wt.-czw., godzina 10.00 – 17.00, pt., godzina 11.00 – 20.00, sob.-niedz., godzina 11.00 – 17.00. Bilety do nabycia w kasie Muzeum. Rodzina Addamsów Teatr Muzyczny w Poznaniu Morticia, zimna jak sopel lodu, Gomez, gorący jak wulkan, Wednesday, ich demoniczna córka i Pugsley, słodki, ale śmier - telnie groźny synek, urokliwy wuj Fester, wiedźmowata Babcia i Lurch, posępny kamerdyner o wdzięku zombie... oto w kom - plecie najbardziej upiorna rodzinka wszech czasów! Rodzina Addamsów w koprodukcji Teatru Muzycznego w Poznaniu i Teatru Syrena w Warszawie to przebojowy musical, którego premiera miała miejsce na Broadwayu w 2010 roku, przy - ciągając tłumy widzów. Pokazywany był także niemal w ca - łej Europie i Ameryce. Na scenie oglądamy historię upiornej rodzinki mieszkającej na bagnach w starym, wiktoriańskim zamku. Głównymi bohaterami opowieści są Gomez i Morti - cia, których córka Wednesday, zwana księżniczką ciemno - ści, dorasta i zakochuje się w uroczym chłopaku imieniem Lucas. Prosi ojca, aby zachował to w tajemnicy przed swoją ukochaną żoną. Wszystko zmieni się pewnego wieczoru, kiedy przy jednym stole spotkają się obie rodziny pochodzące z dwóch różnych światów. Muzyka - Andrew Lippa, Libretto - Marshall Brickman i Rick Elice, Przekład - Jacek Mikołajczyk. Dla widzów od lat: 12. www.teatr-muzyczny.pl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz