SUKCES PO POZNAŃSKU 1/2023

| STYCZEŃ 2023 12 | ZAPOWIEDZI Półkolonie z POSiR 30 stycznia – 10 lutego, kompleks sportowy na Chwiałce, Poznań Baza sportowa POSiR, zajęcia sportowe i dodatkowe atrakcje czekają na dzieci w wieku 7-13 lat w trakcie ferii zimowych. Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji rozpoczęły właśnie za - pisy na półkolonie. Bazą „Akcji Zima”, która rozpocznie się 30 stycznia, będzie kompleks sportowy na Chwiałce, a zapisy prowadzi Młodzieżowy Ośrodek Sportowy. Dla dzieci przygo - towano gry i zabawy zespołowe, zajęcia z instruktorami, wyj - ścia na basen, lodowisko, a także m.in . do kina. Oprócz zajęć sportowych i rekreacyjnych uczestnicy mogą również liczyć na dwa posiłki - drugie śniadanie oraz obiad. Koszt jednego tur - nusu to dla mieszkańców Poznania 500 złotych. Posiadacze Karty Rodziny Dużej z kodem terytorialnym Poznania zapłacą o 100 złotych mniej, a dla osób spoza Poznania przewidziano opłatę w wysokości 660 złotych. Regulamin półkolonii oraz dokumenty potrzebne do zgło - szenia dziecka są dostępne na stronie: POSiR. Zgłoszenia przyjmowane są osobiście w biurze Młodzieżowego Ośrodka Sportowego przy ul. Gdańskiej 1 na Śródce lub mailowo pod adresem polkolonie@posir.poznan.pl. Informacje telefoniczne są dostępne pod numerem 61 877 23 29. Plakat wisi - wystawa polskiego plakatu Do 18 lutego, Stary Browar, Galeria na Dziedzińcu, ul. Półwiejska 42, Poznań Plakat to jeden z najlepszych „towarów eksportowych” pol - skiej sztuki. Prace Henryka Tomaszewskiego, Romana Cie - ślewicza, Waldemara Świerzego czy Jana Lenicy znane są na całym świecie. Młode pokolenie twórców garściami czerpie z dorobku polskiej szkoły plakatu. Rozpięte między reklamo - wymi słupami i muzealnymi ścianami zjawisko doskonale znosi próbę czasu - przekonacie się o tym w Galerii na Dzie - dzińcu w Starym Browarze. Ekspozycja z plakatami klasyków polskiej szkoły i wybitnych artystów kontynuujących najlep - sze tradycje z lat 50. i 60. „Podziękujmy PRL-owi za polską szkołę plakatu” - napisała Katarzyna Balicka w tygodniku Polityka. Rozkwit dyscypliny nierozłącznie związany jest z wa - runkami, w jakich funkcjonowali twórcy kultury w komuni - stycznej rzeczywistości. Starcia z cenzurą, ale też państwowe dotacje - lata 50. i 60. były czasem rozkwitu polskiego filmu czy opery. Na tym żyznym gruncie rosła inwencja twórców grafiki projektowej. Polska szkoła plakatu nie była zjawiskiem sformalizowanym. Plakat jest medium naturalnie zrośniętym z przestrzenią miejską. W PRL-u plakaty filmowe, teatralne i operowe były jedyną plamą koloru w szarym miejskim kra - jobrazie. Chociaż to ulica jest plakatowym żywiołem, twórcy polskiej szkoły mieli ambicje, aby swoje prace pokazywać w galeryjnych salach. Z inicjatywy Józefa Mroszczaka w 1966 roku odbyło się w warszawskiej Zachęcie 1. Międzynarodowe Biennale Plakatu, a dwa lata później działalność rozpoczęło Muzeum Plakatu w Wilanowie, uznawane za pierwszą na świecie instytucję poświęconą dyscyplinie. Autorką plakatu wystawy jest Maja Wolna. Nieprzypadkowo do współpracy zaproszono graficzkę - twórcy projektu w Sta - rym Browarze dostrzegają nieobecność kobiet w kanonie polskiej szkoły plakatu. „Ta „zaległość” jest intensywnie nad - rabiana przez młode pokolenie. Artystyczny głos współcze - snych designerek jest głośny i ciekawy” - komentuje kurator Wojciech Piotr Onak. Z kolei na piętrze dedykowanym pla - katom filmowym i kulturalnym będzie można zobaczyć prace graficzki i malarki Anny Huskowskiej (1922-1989). Kurator: Wojciech Piotr Onak Bilety w cenie 10 zł do nabycia przy wejściu Każdy 1. wtorek miesiąca - wstęp bezpłatny

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz