SUKCES PO POZNAŃSKU 2/2021
44 | PORADNIK/PSYCHOLOGIA sukces PO POZNAŃSKU | LUTY 2021 SZKOŁA ONLINE Trwająca pandemia uświadomiła nam wiele rzeczy. Na przykład, jak bardzo lubimy spędzać czas poza domem (i jak nam tego brakuje). Albo jak bardzo potrzebujemy kontaktu z innymi. Lub jak bardzo praca z domu potrafi być wymagająca. Przypomniała nam również, jak ważnym miejscem (a nie tylko przykrym obowiązkiem, jak wiele osób ją postrzega) jest… szkoła. IZABELA SOWIŃSKA-BAJON Od lat związana z prywatnym biznesem. Wiedzę zdobytą na Uniwersytecie Ekonomicznym oraz doświadczenie w zakresie zarządzania łączy z pasją, jaką jest psychologia. Znajomość zagadnień psychologii, którą ukończyła na Uniwersytecie Humanistyczno-Społecznym SWPS, wykorzystuje zarówno w swojej codziennej pracy, jak również „po godzinach”, prowadząc własną praktykę psychologiczną. S zkoła to jedno z pierwszych miejsc, w którym dziecko spotyka się nie tylko ze swoimi ró- wieśnikami, ale również z nowymi dorosłymi, nawiązując relacje z początku nie tak emocjonalne, jak z rodziną. Te relacje odgrywają ogromną rolę w rozwoju społecznym dzieci, dając im możliwość obserwacji i na- śladowania alternatywnych (w stosunku do tych dobrze znanych, rodzicielskich) modeli, ról, postaw i zachowań niezbędnych później do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Szkoła to miejsce, w którym dzieci mogą odnaleźć nowe autorytety, poznać inne warto- ści, wejść w nieznane do tej pory środowisko, czasem diametralnie różne od tego, w którym funkcjonują na co dzień. Dla dzieci, które niestety nie odnajdują więzi emocjonalnych w rodzinnym domu, nawiązane w szkole relacje mogą stanowić nie tylko ogromne wsparcie, ale są również okazją do treningu umiejętności niezbędnych do regulowania stosunków interpersonalnych. DZIECI POTRZEBUJĄ KONTAKTU Grupa rówieśnicza pełni mnóstwo ważnych funkcji w ży- ciu dzieci i młodzieży. Jest źródłem zaspakajania potrzeb społecznych – akceptacji, przynależności, uznania czy władzy. W wielu przypadkach grupa rówieśnicza jest jedynym źródłem wsparcia emocjonalnego, kiedy między dzieckiem a rodzicami (bądź innymi dorosłymi) wystę- puje konflikt. Dzieci potrzebują kontaktu z rówieśnika- mi, aby móc się konfrontować oraz uczyć samodzielnie rozwiązywać problemy adekwatne do swojego wieku, a które nierzadko dla nas dorosłych są niezrozumiałe lub (co gorsze) mało istotne. Szkolni przyjaciele dostarczają naszym dzieciom zupełnie innej wiedzy i informacji, czę- sto konkurencyjnej wobec szkoły czy domu rodzinnego. To niezwykle ważne do kształtowania swojej osobowości i dalszego rozwoju. Przez pandemię normalna aktywność szkolna naszych dzieci została mocno ograniczona i w głównej mierze sprowadzona wyłącznie do kontaktów online. UZALEŻNIENIE OD INTERNETU Taki system nauczania w dłuższej perspektywie może nieść ze sobą wiele negatywnych „skutków ubocznych”. Na przykład takich, że dzieci coraz częściej będą poszu- kiwały spełniania swoich potrzeb emocjonalnych w sieci. Już teraz wiele dzieciaków jest po prostu uzależnionych od Internetu, nieustannie odczuwając subiektywny przymus bycia online. Czas spędzony w sieci może być swoistą ucieczką oraz stanowić kompensatę deficy- tów osobowościowych i nierozwiązanych problemów. W obecnej sytuacji jest to też często jedyna droga, aby nawiązać nowe kontakty, które są konieczne do prawi- dłowego rozwoju młodej osoby. Coraz częściej można zauważyć potrzebę ekspresji własnej osoby poprzez gry, zakładanie kont w mediach społecznościowych czy na- grywanie filmów na Youtube’a. Może to wynikać z tego, że dzieci mają bardziej ograniczone zasoby w stosunku
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz