SUKCES PO POZNAŃSKU 2/2022
| LUTY 2022 41 pada się na łóżko w ubraniu, to następnego dnia wstaje- my, a w głowie już układamy kolejną podróż. Wszystko dla tego jednego momentu podpisania kontraktu, który rekompensuje wszystkie niedogodności. Tomasz Najda, w dziale eksportu od 14 lat, odpo - wiedzialny za rynki niemieckojęzyczne oraz Czechy i Słowację: Podróże to motor napędowy. To spotkania, ludzie, którzy rosną i rozwijają się razem z nami. To często tygodnie, miesiące i lata rozmów. To pierwsze zamówienie, drugie i kolejne, coraz większe. Osobiście działam na rynkach stabilnych, jak Niemcy, Szwajcaria, Czechy. Z klientami znamy nie tylko siebie nawzajem, ale i nasze rodziny. Rozmawiamy pomiędzy transakcjami. Kiedy mamy do- brze zbudowaną relację – współpraca układa się zupełnie inaczej. Oczywiście zdarzają się trudne momenty, coś nie dojedzie na czas, coś się zepsuje. Jeśli jednak mamy dobry kontakt z klientem, wszystko udaje się naprawić, załago- dzić i finalnie sprawić, by obie strony były zadowolone. I mimo tego, że pomiędzy mną a klientem występują tzw. życiowe dysproporcje, to nigdy żaden nie dał mi tego odczuć. Pamiętam rozmowę z jednym panem na temat zamków średniowiecznych. W pewnym momencie jego syn podszedł do nas i mówi: „widzi Pan, tylko musi Pan wiedzieć, że zamek ciężko ogrzać, mamy z tym duży pro- blem. Na dodatek nasz dziadek nie chce się stamtąd wy- prowadzić”. I pomyślałem sobie: nieźle! Siedzę przy stole z ludźmi, którzy mają swój zamek! To było niezwykłe.. Maciej Stachurski, w dziale eksportu od roku, Hisz - pania, Portugalia, Ameryka Północna, Południowa i Środkowa, Afryka Subsaharyjska: Mam podobny doMarty staż. Początek przygody wApato- rze niestety przypadł w dobie pandemii, z całkowitą bloka- dą wyjazdów. Nie miałem dotychczas szans na bezpośred- nie spotkania z większością moich klientów. Plan trasy po Ameryce Południowej jest przygotowany od miesięcy, ale z wiadomych przyczyn jeszcze się nie ziścił. Dodatkowo, dochodzą wszelkie polityczno-społeczne nastroje w re- gionach, za które odpowiadam i zawsze trzeba brać je pod uwagę. Nacje hiszpańskojęzyczne ponad wszystko cenią rozmowy przy suto zastawionym stole i dobrym winie… Wystarczy kilka godzin wspólnego celebrowania i już ina- czej się rozmawia. Nawet o podwyżkach cen (śmiech). W ten sposób budowane relacje dają gwarancję sukcesu. Aktualnie, mimo braku bezpośredniego kontaktu, również udaje się nawiązać konstruktywny dialog. Wymaga to jed- nak dużo więcej pracy. Obecnie większość moich klientów pracuje zdalnie i nie ma możliwości spotkania. Ale ja je- stem gotowy. Tylko czekam na otwarcie granic. Aleksandra Szewczyk, w dziale eksportu od 14 lat, pracuje i mieszka we Włoszech: Maciej, pracujemy w podobnym klimacie. Ty – Hisz- pania, ja – Włochy. Włochy są podzielone na bogatą, przemysłową północ i rolnicze, biedniejsze południe. Niekoniecznie lubiące się regiony. Jednak wszyscy Wło- si są bardzo towarzyscy, rozgadani. Pamiętam jak kilka lat temu, klient zaprosił mnie na obiad. Wsiadamy do samochodu, a on oznajmia, że jedziemy do jego domu rodzinnego i nie mam się bać jego… mamy. Nie byłam zachwycona, ale pojechałam. W domu mamma przy- gotowała suty, trzydaniowy obiad, z finałem w postaci likieru z liścia laurowego (na trawienie). Ugościli mnie niesamowicie. Chwilę później dostałam zamówienie. I chociaż Włochy są specyficznym rynkiem, z dużą lo- kalną konkurencją, to mieszkając tu od wielu lat wiem, że zasada bliska również Polakom – przez żołądek do serca – działa na każdego (śmiech). A serio? Trzeba się nieźle nagimnastykować, aby się przebić. Na szczęście Włosi szybko przywiązują się do swoich dostawców i tutaj wygrywam. Trzeba być z nimi blisko, uczestni- czyć w ich życiu, celebrować wspólny czas. Dzisiaj ten kontakt jest mocno ograniczony. Ale dzięki temu, że znamy się osobiście, jest nam znacznie łatwiej. Relacje, o których każdy z nas opowiada, są kluczem do sukce- su. Aby je stworzyć, potrzebni są odpowiedni ludzie, na odpowiednim stanowisku. I wie Pani co? Mamy świetny zespół, który kasuje konkurencję. z Codziennie konkurujemy z gigantami na rynku. Jednak nas wyróżnia indywidualne podejście do człowieka. Każdemu oferujemy coś od siebie. A przez wnikliwe poznanie klientów, możemy dopasować ofertę dokładnie do ich oczekiwań
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz