Sukces po poznańsku 3/2022

TWÓJ STYL | 55 | MARZEC 2022 A co to ma wspólnego z biżuterią, która często omył- kowo traktowana jest jako synonim kobiecej próż- ności?! Nic bardziej mylnego! Biżuteria bowiem może być mądra, głęboka, pełna refleksji a nawet naznaczona mocnym przekazem. Tworzą ją artyści, dla których formy złotnicze są najbardziej uniwersalnym językiem, dzięki któ- remu chcą dotrzeć do świadomości nie tylko kobiet. PSTRĄG TĘCZOWY I KOBIETA W PATRIARCHACIE Przykładem takich twórców są m.in. Zofia i Witold Kozub- scy, dla których biżuteria od zawsze stanowiła nośnik ko- munikatu. Ich realizacje, takie jak żółty banan ze stemplem „Ocenzurowano” czy krzyż z usytuowanym okiem w cen- tralnym punkcie pt. „Idź na wybory” to prace kultowe, które komentowały aktualne wydarzenia ze sceny polityczno-spo- łecznej, stanowiąc jednocześnie autonomiczne dzieła sztuki. Podobny charakter mają „Tęczowe pstrągi”, które z jednej strony w warstwie językowej toczą grę słowną, a z drugiej są wyrazem akceptacji dla różnorodności płciowej i orientacji. Warto również wskazać na istotny fakt – te kolczyki-manifest – noszą znamiona użytkowości. Nie są zatemwyłącznie sztan- darem i demonstracją poglądów, ale biżuterią z rodzaju nar- racyjnej, z którą możemy wejść w bliższe relacje semantyczne. Brosze „Kobieta w patriarchacie” stanowią przykład gra- ficznej formy złotniczej, która także niepozbawiona jest mocnego przekazu. Twarz kobiety uchwycona z profilu ma usta spięte agrafką. Czy komentarz do tej pracy jest po- trzebny? Może warto tylko dodać, że mimo pewnego con- stans znaczeniowego, kontekst w zależności od sytuacji, czasu, a nawet życiowej sytuacji odbiorcy, może nadawać mu nieco inny, bardziej bądź mniej osobisty sens. SIŁA KOBIET Swoją etiudę o kobiecej sile w świecie polskiej sztuki złotniczej prezentuje również Beata Szczepaniak, dla której biżuteria sta- nowi mniejszą wersję rzeźby pozostającą w relacji z ciałem. Nie sposób w tym kontekście nie przywołać kolekcji „Woman Po- wer”, która swój pierwowzór zawdzięcza płaskorzeźbie „Każda inna” autorstwa Beaty Szczepaniak jeszcze w czasach studenc- kich. Eksperymentując z odlewami, poddała tej technice jabłka, a w zasadzie ich przekroje, podważając tym samym istnienie przysłowiowych dwóch identycznych połówek. Myśl tę roz- winęła dalej i powstałe odlewy interpretować zaczęła w kon- tekście kobiecej cielesności, wskazując na waginalne kształty. Każda kobieta jest przecież inna i wyjątkowa, zarówno fizycz- nie, jak i psychicznie. Dokładnie ten sammotyw, choć przeska- lowany – artystka bowiemwykonała odlewy rajskich jabłuszek – spotkać można w biżuterii wykonanej z mosiądzu oraz pereł. BĄDŹ SOBĄ, BĄDŹ JAKA CHCESZ Oddając się refleksji na temat biżuterii, stawiaj na pierw- szym miejscu siebie, swoją osobowość i te jej aspekty, które chciałabyś podkreślić. Jeśli twoja romantyczna dusza jest otwarta na delikatne, nienachalne formy, wcale nie musisz rezygnować z oryginalnych rozwiązań. Z pomocą przycho- dzi m.in. Joanna Muzyka, która tworzy biżuterię ze szkła in- krustowanego płatkami złota. Miłośniczki minimalizmu i zdekonstruowanych form geometrycznych z całą pewnością pokochają kolekcję „Ec- liss” Eweliny Maksimiuk. Choć oparta na prostych liniach, to intryguje swoją przestrzenną konstrukcją. Biżuteria artystyczna ma również swoje mocne, zdecy- dowane oblicze. Duże formy nawiązujące do klasycznego kształtu łańcucha o przerysowanych ogniwach podkreślą silną osobowość, ale także wydobędą osobliwy charakter na zasadzie kontrastu. Jak wiele jest możliwości? Ile opcji proponują autorzy bi- żuterii artystycznej? Która z nich ma szanse spełnić Twoje oczekiwania? Wejdź do świata sztuki złotniczej i poznaj drzemiący w niej potencjał! z Modelka: Basia Rosół Stylizacje: SZAFISTKA Karolina Borysiak-Kacprzak Makeup: CHUDA BEAUTY Klaudyna Hirt GDZIE NAS ZNAJDZIECIE? Galeria YES ul. Paderewskiego 7, Poznań www.galeriayes.pl Bądź wolna, bądź odważna, bądź sobą. Czyż nie do tego składnia biżuteria Arka Wolskiego? Siła kobiet w wydaniu Beaty Szczepaniak.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz