SUKCES PO POZNAŃSKU 4/2025

78 | Z SUKCESEM | KWIECIEŃ 2025 Z KULTURĄ bardzo zdolni ludzie, zapraszamy ich do współpracy. Musical to energia, którą zarażamy ze sceny. Ta energia jest w dużym stopniu domeną młodości. Teatr musicalowy jest w tym sensie niesprawiedliwy, że niewielu może w nim grać do emerytury. Pamiętam spektakl właśnie o poszukiwaniu miejsca dla tych starszych aktorów. „neStory” z 2017 r. – spektakl, który miał bardzo mocny wymiar społeczny, jeszcze wzmocniony warsztatami, które pomagały odnaleźć się na rynku pracy osobom, dla których, ze względu na brak repertuaru operetkowego, zabrakło miejsca na scenie. Rzeczywiście, taki społeczny rys mocno się przez ostatnie lata u nas zadomowił i będziemy go kontynuować. Myślę, że w tej chwili teatr bez takiego zaangażowania i różnorodności nie istnieje. Ograniczenia sceny i gmachu mają wielki wpływ na ilość premier i spektakli, które gracie. W każdym roku przygotowujemy dwie premiery. Ponieważ jest tak duże zapotrzebowanie na nasz repertuar, nie byłoby rozsądnym robić je częściej. Ledwo jesteśmy w stanie zmieścić w repertuarze rocznym wszystkie spektakle i zagrać je dwa razy w sezonie. Bilety się wyprzedają, a gramy ponad 220 spektakli rocznie. Powoduje to jeszcze większą odpowiedzialność za poziom premiery. Przygotowywana raz na pół roku musi być wydarzeniem dopracowanym do ostatniego elementu. Mam nadzieję, że widać, jak bardzo dbamy o wysoki poziom artystyczny. W teatrze cały czas się coś dzieje. Nie ma czasu na nudę. Ta praca jest naszą pasją. Robimy bardzo dużo i staramy się działać tak, żeby było nas widać w Poznaniu. Inną motywacją jest to, że mając w perspektywie budowę nowej siedziby, świadomie rozwijamy naszą publiczność, zwiększamy zasięgi. Staramy się trafiać do widzów nie tylko z Poznania. Mamy wsparcie powiatu poznańskiego, z czego bardzo się cieszymy. Publiczność gmin powiatu jest ważna dla nas już teraz, a w przyszłości będzie to też jej teatr. Dzieje się tak, bo bardziej niż inne instytucje bazujemy na przychodach własnych. Biletów sprzedajemy na tyle dużo, że wpływy z ich sprzedaży stanowią ważną część naszego budżetu. I dlatego wypełniamy widownię nawet do ostatniego miejsca. W sobotę i czasem w tygodniu gramy dwa spektakle dziennie. A mamy tylko jedną scenę. Czasem zdarza się, że w południe odbywa się Salon Poezji, a o godz. 15.00 i 19.00 gramy spektakle repertuarowe. Czyli w ciągu dnia teatr odwiedza 1200 widzów. To duże wyzwanie obsłużyć tak sporą widownię w naszej małej przestrzeni. Ale to też idealny test sprawności, bo w nowym gmachu widownia będzie liczyć 1200 widzów na jednym przedstawieniu. Powstanie jeszcze druga, mniejsza scena i dodatkowe przestrzenie na inne działania. Dlatego jesteśmy dzisiaj tak aktywni, dlatego powstały festiwale, żeby się przygotować i móc po otwarciu nowego teatru zaprosić do nas każdy spektakl, nie tylko z Polski. Liczymy na to, że festiwal Czas na Teatr, który organizujemy od 2022 r., będzie miał już wtedy swoją niepodważalną renomę. Póki co już staliśmy się ważnym centrum musicalu w Polsce. Jesteście bardzo widoczni w mieście i w powiecie. Można Was spotkać nawet na Pyrkonie. Cieszymy się, że tak to jest postrzegane. Angażujemy się w ważne projekty i festiwale. Jesteśmy do nich zapraszani jako współorganizatorzy, jak Festiwal Paderewskiego czy Next Fest. Jesienią będziemy też współorganizować festiwal ekologiczny. Cały czas rozmawiamy o nowej siedzibie… Tak. Mamy nadzieję, że niebawem rozpocznie się budowa. Chcemy, by nowy teatr stał się miejscem aktywności nie tylko naszego zespołu, ale też miejscem wykorzystywanym do realizacji innych ciekawych inicjatyw. To będzie wspaniałe i jedyne w swoim rodzaju miejsce w Poznaniu, z ogromnym potencjałem. Siedziba przy Świętym Marcinie, tuż przy dworcu PKP, przy głównym węźle komunikacyjnym, jakim jest rondo Kaponiera, to idealna lokalizacja również dla widzów z ościennych miejscowości. Przyjadą koleją metropolitalną, a potem w dwie minuty, przez park Wody i Muzyki, przejdą do teatru. Będą też miejsca parkingowe dla tych, którzy przyjadą do nas samochodem. Lokalizacja i bardzo ciekawy projekt spowodują, że będzie to naprawdę ważne miejsce dla Poznania. Czyli jest szansa, że budowa się rozpocznie? Nie będzie już przesunięcia terminu? Niestety, na pewne rzeczy nie mamy wpływu. Niebawem ogłosimy wyniki drugiego przetargu na generalnego wykonawcę. Ale oferenci mogą zaskarżyć naszą decyzję do Krajowej Izby Odwoławczej. Mają na to dziesięć dni, a ponieważ muszą się do tego przygotować, to składają odwołania w ostatniej chwili. Potem KIO musi wyznaczyć termin rozprawy, a to może potrwać nawet kilka tygodni. Dalej oczekiwanie na rozprawę, może na kolejne… To jest proces, na który, niestety, nie mamy wpływu. Jesteśmy bardzo zaangażowani w to, żeby jak najszybciej zakończyć postępowanie przetargowe i rozpocząć budowę, przejść do kolejnego etapu. Planujemy otworzyć nasz nowy teatr pod koniec 2028 roku. Mamy zabezpieczone środki od Ministerstwa Kultury, a przede wszystkim miasta Poznania i powiatu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz